    From: Pete <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zmiany w opłatach
    Date: Mon, 5 Feb 2024 10:55:27 +0100

    W dniu 5.02.2024 o 05:10, J.F pisze:

    > Na pewno byl kredyt Alicja, gdzie odsetki chyba jednak były
    > kapitalizowane ... a moze nie. Bo suma, pomimo splacania, rosła,
    > ale moze i odsetki osobno i

    Kapitalizacja odsetek nie oznacza doliczenia do kapitału. Oznacza ich
    zaksięgowanie do całkowitej kwoty kredytu pozostałej do spłaty, ale nie
    podlega oprocentowaniu.
    Alicja polegała na tym, że tylko niewielka część skapitalizowanych
    odsetek była spłacana. Reszta była odraczana do spłaty "na lepsze czasy"
    =jako oddzielna pozycja.

> [...]
    > zmniejszone, odsetek za lipiec bedzie wiecej, niz było w planie,
    > z wplaconej w nastepnym miesiacu raty, bank odejmie najpierw odsetki
    > za czerwiec, potem za lipiec, i jesli cos zostanie, to zmiejszy saldo
    > kredytu, ale sporo mniej, niz planowo. Wiec za sierpien naliczą sie
    > wyższe odsetki, niz bylo w planie. A jak skapitalizuja odsetki, to
    > wzrosnie jeszcze bardziej, ale juz niewiele.
    > Wieksza róznica bedzie, jak nie bedzie spłacane dłuższy czas.
    > A i tak wiekszym zmartwieniem klienta będą "karne" odsetki,
    > i żądanie natychmiastowej spłaty całosci.

    W rzeczy samej, tak to w banku wygląda :)
    Ale żądanie natychmiastowej spłaty całości to nie tak szybko ;)

    > Przy czym w KK to jakby jeszcze inaczej, bo proporcje inne.
    > Ale ta ich kwota minimalna przewyzsza odsetki, wiec póki jest
    > wpłacana, to odsetki są regulowane na bieząco.

    Na tym to polega, żeby przy KK bank nie musiał za bardzo się
    gimnastykować przy odsetkach.
    No i bardziej stabilny przychód, jak w racie są wszystkie
    skapitalizowane odsetki.

    > Google cos znajduje:
    > https://www.mbank.pl/informacje-dla-klienta/post,893
    1,sprawdz-gdzie-mozesz-znalezc-informacje-o-aktualne
    j-wysokosci-oprocentowania-swojego-kredytu-pozyczk.h
    tml

> [...]
    > Jeśli masz Kredyt w rachunku bieżącym, zmiana spowoduje dodatkową
    > kapitalizację odsetek od dnia, kiedy ją wprowadzimy. Oznacza to, że
    > odsetki naliczymy proporcjonalnie za okres od ostatniej kapitalizacji.
    > Przykład
    > Jeśli kapitalizacja odsetek dla Twojego kredytu była do 15 dnia
    > każdego miesiąca, to:
    > -od 15.10 do 4.11 naliczymy odsetki za ten okres z Twoim
    > dotychczasowym oprocentowaniem,
    > -od 4.11 do 14.11 naliczymy odsetki, ale już z nowym oprocentowaniem.
    >
    > Piszą "kapitalizacja", ale jakby o zwykłe naliczanie odsetek chodzi.

    Kapitalizacja, czyli definicja, którą podałem wyżej.
    Bo "w bebechach" odsetki naliczane są codziennie.

    > bo to drugie naliczenie ...

    skapitalizowanie

    bierze podstawę z 15.10, czy z 4.11 - gdy
    > "skapitalizowano"

    I tak są na oddzielnym subkoncie. No i oczywiście saldo kredytowe brane
    jest z 4.11. Bo od 15.10 mogło się przecież zmienić (tym bardziej, że to
    kredyt w rachunku bieżącym - więc z definicji dynamiczna zmiana zadłużenia)

    --
    Pete