  • 1. Data: 2024-01-31 13:12:51
    Temat: Zmiany w opłatach
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    Czyżby mBank upadał i ratuje się jak może kosztem klentow?

    W ostatnich dwóch latach znacząco wzrosły ceny towarów i usług. Ma to
    również wpływ na koszty obsługi, które ponosimy.
    Z tego powodu, podwyższamy przede wszystkim opłaty i prowizje związane z
    wypłatą gotówki w bankomacie oraz opłaty za prowadzenie konta.

    Możesz uniknąć większości podwyżek, które dotyczą wypłat w bankomacie, gdy:
        zamiast korzystać z gotówki wybierzesz bezpłatne płatności BLIKIEM
    lub kartą,
        będziesz wypłacać w bankomacie, jednorazowo, nie mniej niż
    określona przez nas minimalna kwota bezpłatnej wypłaty (w zależności od
    rodzaju konta 100 zł lub 300 zł),
        wybierzesz naszą sieć. Po zmianach, które wprowadzamy będą to
    urządzenia Planet Cash lub bankomaty w naszych placówkach. Łącznie jest
    ich prawie 5 tysięcy. Wypłacisz w nich kartą, jednorazowo nawet 4 000
    zł. Sprawdź na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej, gdzie je
    znajdziesz (datę ostatniej aktualizacji wyszukiwarki zamieszczamy na
    stronie).

    Przeczytaj o najważniejszych zmianach. Będą obowiązywać od 3 kwietnia
    2024 r. i 4 czerwca 2024 r.

    Od 3 kwietnia 2024 r.:
    dla eKonta osobistego, eKonta izzy od 13 roku życia, eKonta, eKonta
    mobilnego, eKonta dla młodych, eKonta standard:
        za wypłatę w bankomatach spoza naszej sieci zapłacisz 5 zł. Oznacza
    to, że:
            dla eKonta osobistego i eKonta dla Młodych (umowy od 26
    września 2013 r.) wprowadzamy taką opłatę,
            dla pozostałych kont obniżamy jej wysokość z 7 zł do 5 zł,
        wyłączamy bankomaty Euronet i Santander Bank Polska z naszej sieci
    bankomatów (z wyjątkiem urządzeń w naszych placówkach). Za wypłatę w
    nich zapłacisz 5 zł,
        podnosimy do 300 zł kwotę minimalnej, bezpłatnej wypłaty w
    bankomatach naszej sieci (Planet Cash i urządzenia w naszych placówkach),
        podwyższamy:
            z 9 zł do 18 zł miesięczną opłatę za korzystanie z usługi
    wypłaty ze wszystkich bankomatów,
            z 7 zł do 10 zł miesięczną opłatę za kartę do eKonta osobistego
    (nie zmieniamy warunku zwolnienia z opłaty),
            z 9,99 zł do 18 zł miesięczną opłatę za kartę Mastercard Gold
    PayPass (nie zmieniamy warunku zwolnienia z opłaty).

    dla eKonta możliwości 13-24, eKonta m 21-24 lata:
        wprowadzamy:
            100 zł jako kwotę minimalnej, bezpłatnej wypłaty w bankomatach
    w Polsce,
            opłatę 2,5 zł za wypłatę gotówki poniżej 100 zł w bankomatach w
    Polsce. Dla eKonta możliwości 13-24, taką opłatę będziemy pobierać
    dopiero, gdy skończysz 18 lat,
        podwyższamy z 0,5 zł do 1 zł opłatę za drugi i każdy kolejny
    przelew w miesiącu kalendarzowym z konta Moje cele.

    dla mKonta intensive:
        wprowadzamy:
            300 zł jako kwotę minimalnej, bezpłatnej wypłaty w bankomatach
    w Polsce,
            opłatę 2,5 zł za wypłatę poniżej 300 zł w bankomatach w Polsce,
        podwyższamy z 7 000 zł do 10 000 zł sumę wpływów, której wymagamy,
    aby nie pobierać opłaty za to konto. Nie zmieniamy drugiego,
    opcjonalnego warunku zwolnienia z opłaty za konto, czyli łącznej sumy
    depozytów i inwestycji ulokowanych w banku - nadal jest to minimum 100
    000 zł.

    Pamiętaj o tym, że:
        jeśli Twoje konto objęte jest promocją, to w czasie jej trwania,
    nic się nie zmieni. Nowe zasady, będą obowiązywały dopiero, gdy minie
    czas promocji,
        możesz przekształcić konto Intensive na inne z naszej oferty.
    Zrobisz to w dowolnym momencie, także samodzielnie w serwisie
    transakcyjnym lub aplikacji mobilnej.

    dla eKonta z darmowymi bankomatami, eKonta plus, eKonta m 25 lat i
    więcej, eKonta (z usługą Pakiet: Active, Classic, Intensive), mKonta
    Multi Active, mKonta Aquarius Classic, mKonta Aquarius:
        podnosimy do 300 zł kwotę minimalnej, bezpłatnej wypłaty w bankomatach,
        podwyższamy miesięczną opłatę za konto:
            eKonto plus: z 7 zł do 13 zł (gdy nie spełnisz warunku
    zwolnienia z opłaty),
            eKonto m powyżej 25 roku życia: z 5 zł do 9 zł (gdy nie
    spełnisz warunku zwolnienia z opłaty),
            eKonto z pakietem Active: z 5 zł do 9 zł, jeśli spełnisz
    warunek pobrania niższej opłaty i z 9 zł do 15 zł, gdy nie spełnisz tego
    warunku,
            eKonto z pakietem Classic: z 19,5 zł do 25 zł, gdy nie spełnisz
    warunku zwolnienia z opłaty,
            mKonto Mullti Active umowy zawarte do 25 marca 2013 r.: z 15 zł
    do 20 zł,
            mKonto Mullti Active umowy zawarte od 26 marca 2013 r.: z 5 zł
    do 9 zł, jeśli spełnisz warunek pobrania niższej opłaty i z 15 zł do 20
    zł, gdy nie spełnisz tego warunku,
            mKonto Classic oraz Aquarius: z 19,5 zł do 25 zł, gdy nie
    spełnisz warunku zwolnienia z opłaty.

    dla mKonta Multi Comfort:
        obniżamy opłatę za wypłatę w bankomatach spoza naszej sieci z 7 zł
[...]
        podwyższamy miesięczna opłatę za konto z 7,5 zł do 10 zł.

    Od 4 czerwca 2024 r. wprowadzamy opłatę za wypłatę w bankomacie BLIKIEM.
    Za taką transakcję zapłacisz tak, jak za wypłatę kartą. Ta zmiana
    dotyczy wszystkich kont.

    --
    animka

  • 2. Data: 2024-01-31 14:27:04
    Temat: Re: Zmiany w opłatach
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-01-31 o 13:12, Animka pisze:
> [...]
    > Z tego powodu, podwyższamy przede wszystkim opłaty i prowizje związane z
    > wypłatą gotówki w bankomacie oraz opłaty za prowadzenie konta

    mbank?

    Przecież oni się paśli przez lata na Owsiaku.

    To nie moje zdanie tylko lewicowych aktywistów co ostatnio skrytykowali
    orkiestrę. ;-)

  • 3. Data: 2024-01-31 17:11:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 31 Jan 2024 13:12:51 +0100, Animka wrote:
    > Czyżby mBank upadał i ratuje się jak może kosztem klentow?

    Inflacja leci, koszta rosną, ale ... jest to o tyle śmieszne, że
    większość klientów pewnie nie płaci.
    Wiec podnoszą tym, co są mało aktywni?

> [...]
    >
    > Możesz uniknąć większości podwyżek, które dotyczą wypłat w bankomacie, gdy:
    >     zamiast korzystać z gotówki wybierzesz bezpłatne płatności BLIKIEM

    To im zawsze owocuje prowizją od sprzedawcy

> [...]
    > września 2013 r.) wprowadzamy taką opłatę,
    >         dla pozostałych kont obniżamy jej wysokość z 7 zł do 5 zł,

    A popatrz - obnizka nawet

> [...]
    >         opłatę 2,5 zł za wypłatę poniżej 300 zł w bankomatach w Polsce,
    >     podwyższamy z 7 000 zł do 10 000 zł sumę wpływów, której wymagamy,

    uu, inflacja :-)

> [...]
    >

    > Od 4 czerwca 2024 r. wprowadzamy opłatę za wypłatę w bankomacie BLIKIEM.
    > Za taką transakcję zapłacisz tak, jak za wypłatę kartą. Ta zmiana

    I takze bankomatów "własnych" ?

    J.

  • 4. Data: 2024-02-01 22:23:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-01-31 o 17:11, J.F pisze:

    > Inflacja leci, koszta rosną, ale ... jest to o tyle śmieszne, że
    > większość klientów pewnie nie płaci.

    Też normalnie nie płacę, ale ostatnio mi się zdarzyła (pierwsza w życiu)
    wpadka ze spłatą KK.
    Miałem urwanie głowy w pracy i nie zadbałem aby było dość kasy na koncie
    w mBanku.
    Już wiem co wtedy robi automat - spłaca tylko kwotę minimalną.

    Co mnie trochę zdziwiło:
    Dwa dni przed wystawieniem kolejnego wyciągu wybrałem opcję - spłać całą
    zaległość (czy jakoś tak), spłaciło się i powstał stan 0. Spodziewałem
    się, że pewnie w najbliższym wyciągu doliczą odsetki więc jak zrobili
    kolejny wyciąg to zajrzałem (nie do wyciągu - o tym dalej) i widzę stan
    zaległości nadal 0. Dziwne.

    Pobieranie wyciągu (gromadzę sobie pdf-y) jest teraz dla mnie wyjątkowo
    trudne (może nie teraz ale dla tej karty).
    Przysyłają mi maila z załącznikiem. Załącznik to jakiś pdf. Zapisuję go
    na dysku i otwieram. Chce jakiegoś hasła, które mi chyba kiedyś
    przysłali. Zaglądając do KK nie znalazłem jak to zmienić, ale to mogę
    wprowadzić tylko z karteczki znak po znaku bo nie do zapamiętania (to
    jest durne bo to nie utrudnia ataku komputerowi a tylko utrudnia użycie
    użytkownikowi).
    Jak się pdf otwiera to pokazuje się instrukcja jak się dobrać do wyciągu
    - muszę znaleźć znaczek spinacza. Zawsze go trochę szukam, bo jest
    ogólnie dosyć 'szary'. Jak go kliknę to w przeglądarce otwiera się html.
    I tu sztuczka - aby zapisać jako pdf trzeba wybrać drukuj i potem, że do
    pdf.

    W ST nie znalazłem możliwości zapisania sobie wyciągu w pdf.

    Dlatego odłozyłem temat do soboty - jak będę miał więcej czasu.

    I co się okazało. W wyciągu jest 160zł odsetek z tym, że z datą 2 dni
    późniejszą niż spłacałem, ale już było doliczone do bieżącej zaległości
    gdy spłacałem - czyli jakby znający przyszłość system...
    P.G.

  • 5. Data: 2024-02-01 23:35:13
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 1.02.2024 o 22:23, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > późniejszą niż spłacałem, ale już było doliczone do bieżącej zaległości
    > gdy spłacałem - czyli jakby znający przyszłość system...

    W skrócie - to się nazywa kapitalizacja odsetek. I zwykle następuje na
    koniec okresu umownego.
    Dlatego odsetki masz zaksięgowane na dzień generowania wyciągu ale
    obejmują okres zadłużenia o 2 dni krótszy.

    --
    Pete

  • 6. Data: 2024-02-02 16:08:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 1 lutego 2024 o 23:35:16 UTC+1 Pete napisał(a):

    > W skrócie - to się nazywa kapitalizacja odsetek. I zwykle następuje na
    > koniec okresu umownego.
    > Dlatego odsetki masz zaksięgowane na dzień generowania wyciągu ale
    > obejmują okres zadłużenia o 2 dni krótszy.

    Nie no, to są przecież odsetki za poprzedni okres rozliczeniowy, a nie za ten,
    za który jest wyciąg, na którym te odsetki są.

    W sumie dość osobliwy pomysł, żeby je księgować z datą wystawienia kolejnego wyciągu,
    przecież są anty-umarzane na koniec GP, który jest jednak krótszy niż miesiąc.
    No ale co kraj to obyczaj - w sumie nie mam jak porównać bo nigdy w życiu takich
    odsetek nie płaciłem.
    A czy od tych odsetek też są naliczane odsetki?
    Różnicy dużej nie będzie, bo między miesiącem a długością GP, bo odsetki
    i tak trzeba spłacić w kwocie minimalnej - no ale zawsze coś.

    No i jeszcze najciekawsza ciekawostka - skoro data księgowania odsetek na koniec
    okresu rozliczeniowego, to dlaczego można je było "wyzerować" na dwa dni
    przed wystawieniem wyciągu?
    Czyżby "data operacji" na koniec GP, a "data księgowania" na dzień wystawienia
    wyciągu?
    Zaś "spłać całą zaległość" w mBąku spłacało również z blokadami?
    Chyba że odsetki to jakaś takaś "specjalna" blokada...

    A co do twojego "obejmują okres zadłużenia o 2 dni krótszy" - nie 2 dni krótszy,
    tylko z przesunięciem o 2 dni, bo tyle zwykle trwa księgowanie w visie (ciekawe,
    że w mc tylko jeden dzień, choć chyba gdzieś miałem, albo nawet mam, kartę mc
    "2-dniową").
    Oczywiście patrząc po dacie transakcji, bo patrząc po dacie księgowania przesunięcia
    nie ma.

  • 7. Data: 2024-02-02 16:14:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Feb 2024 22:23:09 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Też normalnie nie płacę, ale ostatnio mi się zdarzyła (pierwsza w życiu)
    > wpadka ze spłatą KK.
    > Miałem urwanie głowy w pracy i nie zadbałem aby było dość kasy na koncie
    > w mBanku.

    ALe jesli dobrze widzę, to na to opłat nie podniesli.
    Pomijając odsetki, które wczesniej poszły w górę :-)

    > Już wiem co wtedy robi automat - spłaca tylko kwotę minimalną.

    No coż, w ten sposób bank więcej zarobi :-)

> [...]
    > się, że pewnie w najbliższym wyciągu doliczą odsetki więc jak zrobili
    > kolejny wyciąg to zajrzałem (nie do wyciągu - o tym dalej) i widzę stan

    Istotnie troche dziwne, bo jak pamietam inne banki, to trudno wyjść z
    takiej spirali zadłużenia :-)

    Bo nagle się okazuje, ze za ten przegapiony wyciąg, nazwijmy go nr 1,
    trzeba zapłacic więcej pieniędzy, bo doliczyli odsetki, więc nawet jak
    szybko wyślesz żądaną kwotę, to i tak nie spłacisz całosci.
    W rezultacze czego odsetki się naliczają kolejny miesiąc, i chyba na
    wyciągu nr 2 są naliczone az do wymaganej daty płatności.

    A jak zapłacisz w wymaganym terminie ... to nadal było zadłuzenie na
    początku okresu 3, i kolejne odsetki się należą :-)

    Jesli więc mbank ułatwił ... to chwała mu, ale to działanie na szkodę
    banku :-)

    Ogólnie przy KK, i to w wielu bankach, jakos trudno ustalic, ile
    trzeba zapłacic pieniędzy. Bo jest zaległosc z poprzedniego wyciągu,
    należności z bieżącego okresu, czasem jeszcze należnosci w blokadach,
    czekające na zaksięgowanie.

    Tu chyba trzeba albo sie zadłuzać i nie interesować ile, albo zawsze
    spłacać w GP.

> [...]
    > wprowadzić tylko z karteczki znak po znaku bo nie do zapamiętania (to
    > jest durne bo to nie utrudnia ataku komputerowi a tylko utrudnia użycie

    To ma chronić twoją prywatnosc. Jakby ktos mial dostęp do emaila.

    W ustawieniach możesz sobie ustawić hasło. Oraz wyłączyć szyfrowanie.

> [...]
    > ogólnie dosyć 'szary'. Jak go kliknę to w przeglądarce otwiera się html.
    > I tu sztuczka - aby zapisać jako pdf trzeba wybrać drukuj i potem, że do

    A to chyba cecha twojej przeglądarki. Otwiera sama pdf.
    IMHO - wcale nie jako html, tylko po prostu wbudowali otwieranie pdf w
    przeglądarki, juz parę lat temu.

    Firefox ma tez opcje zapisu pdf, ale zapisze zaszyfrowany.
    Acrobat tez ma opcje zapisu, i nie wiem jak, ale zapisuje plik
    znacznie krótszy. I ciągle z hasłem.
    Ha, ten zapisany ma opcje "Fast Web View".

    "drukowanie do pdf" zapewne tworzy nowy dokument, bez podpisów banku,
    co moze być istotne ... hm, są tam jakies podpisy?

    > W ST nie znalazłem możliwości zapisania sobie wyciągu w pdf.

    Ja też nie widzę.

> [...]
    > późniejszą niż spłacałem, ale już było doliczone do bieżącej zaległości
    > gdy spłacałem - czyli jakby znający przyszłość system...

    Ciekawe. Dwa dni na księgowanie, czy księgowanie w dzien roboczy,
    poniedziałek?

    J.

  • 8. Data: 2024-02-02 16:29:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Feb 2024 23:35:13 +0100, Pete wrote:

    > W skrócie - to się nazywa kapitalizacja odsetek. I zwykle następuje na
    > koniec okresu umownego.
    > Dlatego odsetki masz zaksięgowane na dzień generowania wyciągu ale
    > obejmują okres zadłużenia o 2 dni krótszy.

    Jak to rozumieć?

    powiedzmy, ze mam okres rozliczeniowy do 28-go kazdego miesiąca.
    Nie wiedziec czemu, w styczniu wyciąg obejmuje 29.12-29.01
    (28.01 to była niedziela). Przysłany emailem 30.01 o 8 rano.

    termin spłaty to 22.02.
    I powiedzmy, ze tez zabrakło by pieniedzy, i spłaciłoby się tylko
    minimum, a ja by zrobił to "spłać całość"
    24.02 - dwa dni po terminie. To ile tych odsetek by naliczyli, tzn za
    jaki okres?

    A jakbym spłacił np 3.03?

    J.

  • 9. Data: 2024-02-02 18:22:17
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2.02.2024 o 16:29, J.F pisze:

> [...]
    > spłaciłoby się tylko minimum, a ja by zrobił to "spłać całość" 24.02
    > - dwa dni po terminie. To ile tych odsetek by naliczyli, tzn za jaki

    Wszystkie odsetki odroczone, które byłyby umorzone, gdybyś spłacił całość.
    A okres - każda transakcja osobno od daty transakcji do 24.02.

    > A jakbym spłacił np 3.03?

    To za okres od wykonania traknsakcji do 3.03.
    Tylko pewnie rozbite na 2 wyciągi. Do 29.01 na jednym wyciągu. A za
    kolejne dni na kolejnym wyciągu.

    --
    Pete

  • 10. Data: 2024-02-02 18:33:57
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Nie no, to są przecież odsetki za poprzedni okres rozliczeniowy, a nie za ten,
    > za który jest wyciąg, na którym te odsetki są.

    Nie no.
    Jak nie spłacił całości z poprzedniego wyciągu, to gdzieś te odsetki
    (odroczone) muszą się pojawić.

> [...]
    > odsetek nie płaciłem.
    > A czy od tych odsetek też są naliczane odsetki?

    Zapewne w całości wejdą w kwotę minimalną kolejnego wyciągu, więc
    zgodnie z wymogami ustawowymi - nie będą.

    > Różnicy dużej nie będzie, bo między miesiącem a długością GP, bo odsetki
    > i tak trzeba spłacić w kwocie minimalnej - no ale zawsze coś.

    j.w.

    > No i jeszcze najciekawsza ciekawostka - skoro data księgowania odsetek na koniec
    > okresu rozliczeniowego, to dlaczego można je było "wyzerować" na dwa dni
    > przed wystawieniem wyciągu?

    Nie mam (już) KK mbanku ale HGW co tam Piotr spłacał. Opisałem ogólny
    mechanizm, zapewne odsetki wiszą na koncie odsetek niezapadłych a
    dopiero w dniu generowania wyciągu jest przeksięgowanie na zapadłe.
    A skoro niezapadłe, to nie są wymagalne więc nie wchodzą w kwotę
    zadłużenia do spłaty.

> [...]
    > Zaś "spłać całą zaległość" w mBąku spłacało również z blokadami?
    > Chyba że odsetki to jakaś takaś "specjalna" blokada...

    nie mając wglądu, to możemy sobie akademicko dyskutować :)

> [...]
    "2-dniową").
    > Oczywiście patrząc po dacie transakcji, bo patrząc po dacie księgowania

    O 2 dni krótszy - w sensie odsetki nie za cały okres do generowania
    wyciągu tylko do dnia spłaty.

    --
    Pete