  • Data: 2018-02-03 20:14:39
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 19:51:43 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    dza

    > No i dobrze, jeśli przyjąć że zaproponowane tu nazewnictwo jest
    > powszechnie używane. Zapamiętam i będę sprawdzał. Tak czy owak, nie
    > wydaje mi się ono najszczęśliwsze bo przyjmuje termin "kreacja" do dwóch
    > różnych mechanizmów. Jednego - polegającego na trwałym tworzeniu
    > pieniądza przez bank centralny i drugiego przez chwilową kreację
    > pieniądza przez bank komercyjny.

    Ta "chwilowa" kreacja okazuje sie bardzo trwala.
    I ilosciowo jest bardzo duza - znacznie wieksza niz ta pierwotna.

    Poza tym
    "Kreacja pierwotna to proces przebiegający w banku centralnym,
    polegający na udzielaniu kredytów bankom komercyjnym oraz emitowaniu
    przez bank centralny pieniądza gotówkowego."

    Kredyt, czyli rowniez chwilowa. Gotowkowa, czyli zwykly druk
    pieniedzy, juz nie jest chwilowa (no, sa podatki), poza tym wcale nie
    musi byc gotowkowo-papierowa. Moze byc byc czysto eletroniczna.

    > Czemu nie najszczęśliwsze? Np. komuś by
    > się mogło zdawać że kreacja robiona przez bank komercyjny może
    > analogicznie do kreacji robionej przez bank emisyjny powodować inflację
    > a tak nie jest.

    Dlatego ta kreacja centralna jest malutka.

    J.