    From: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Wedrowka ludow mBank -> VWBd.
    Date: Fri, 6 Feb 2004 14:58:16 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179047124.chello.pl

    devnull <d...@n...net> wrote:
    > Nie musieli wydawac na mbank i multi 50 mln $, VWBd wydal tylko kilka
    > mln zlotych i ma sie dobrze. Mieliby juz z mbanku zyski gdyby nie
    > przeinwestowanie w "gadzety" i nietrafne decyzje.

    10 mln dolarow poszlo jakoby na rozwoj mBanku. Reszta do Multi, ktory bep ma
    posiagnac pod koniec tego roku.
    zreszta zobaczymy - wszystkie trzy banki zapowiadaly osiagniecie bep na ten
    rok. Najwczesniej mBank na przelomie - jak wiodac nie udalo sie.
    Kwiecien Inteigo
    Koniec roku VW Bank direct

    Andrzej Klesyk, wiceprezes The Boston Consulting Group
    Banki internetowe mają szansę na osiągnięcie znacznie wcześniej niż banki
    tradycyjne tzw. progu rentowności. Po około trzech latach mogą osiągnąć zysk
    operacyjny, a po 5 - 6 - zwrot z inwestycji. W przypadku banków
    tradycyjnych, przy założeniu uruchomienia sieci 50 oddziałów, szansa na
    osiągnięcie zysku operacyjnego pojawia się po 4 - 5 latach od rozpoczęcia
    działalności, a zwrot z inwestycji następuje dopiero po 7 - 8. Dzieje się
    tak, gdyż w bankach tradycyjnych jest zupełnie inna niż w internetowych
    struktura kosztów i wydatków kapitałowych.

    W bankach internetowych próg rentowności zostaje przekroczony, gdy bank
    osiąga określoną liczbę klientów i rachunków oraz zaczyna mieć dodatkowe
    przychody ze sprzedaży innych niż podstawowe produktów. Z moich wyliczeń
    wynika, że w instytucjach działających w Polsce ani oferowane karty
    kredytowe, ani limity w ROR nie dają na razie tak znaczących przychodów
    dodatkowych, aby banki te były teraz rentowne.

    Jan Maciejewicz, prezes A.T. Kearney

    Osiągnięcie progu rentowności w tak krótkim czasie nie wydaje mi się
    możliwe. I choć nie jest wykluczone, że bank go wypracuje, to problem tkwi w
    utrzymaniu go na wysokim poziomie. Do tej pory banki internetowe w Polsce
    osiągały bardzo szybki przyrost klientów, którzy przede wszystkim
    zainteresowani byli wyższym niż w tradycyjnych instytucjach oprocentowaniem
    depozytów. Zazwyczaj jeden klient takiego banku korzysta tylko z jednego
    produktu, a nie zdarzyło się na świecie, aby bank działający w ten sposób
    osiągnął sukces. Jedynym wyjściem z sytuacji jest traktowanie Internetu jako
    jednego z kilku kanałów dystrybucji i sprzedaży. Bank w Polsce nie może być
    wyłącznie wirtualny.