  • 111. Data: 2019-08-12 13:20:46
    Temat: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > eee - nie masz nielimitowanych na drucie ?

    Z ciekawszych "dziwów bankowych", jak firma nie ma numeru stacjonarnego,
    to nie jest wiarygodna i jej pracownicy nie dostaną kredytu w banku. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 112. Data: 2019-08-12 13:56:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .org...
    On 2019-08-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Z ciekawszych "dziwów bankowych", jak firma nie ma numeru
    >stacjonarnego,
    >to nie jest wiarygodna i jej pracownicy nie dostaną kredytu w banku.
    >:)

    Cos w tym jest, i to nie tylko bankow dotyczy, wielu ludzi tak ocenia.

    Ale ... co z VoIP ?

    J.

  • 113. Data: 2019-08-12 19:36:59
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > A skoro już idziemy w ekstrama, że mamy dostęp do "celu",
    > to idźmy dalej: przeciętny cel (sprawdzić, czy nie Chuck
    > Norris) jak dostanie w pysk raz, czy dwa, to niezależnie
    > od stosowanego zabezpieczenia technicznego, poda odpowiedni
    > kod / odblokuje "grzecznie proszącemu" telefon / token / cokolwiek
    > innego.

    Niekoniecznie. Telefon można odebrać, wymusić groźbą zalogowanie do
    bankowości, ale w przypadku tokena to już nie jest taki proste. Cały sęk
    w tym, aby narzędzia autoryzacyjnego nie nosić ze sobą. Dla przykładu -
    w CA do logowanie potrzebne było wskazanie tokena. Skoro trzymam token
    np. w domu, napaść na ulicy celem wymuszenia zalogowania nie ma sensu.

  • 114. Data: 2019-08-13 09:24:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ile było takich napaści w PRL-bis w latach ubiegłych?
    I ile lat jest za wymuszenie rozbójnicze czy jak tam zakwalifikujemy?

    -----

  • 115. Data: 2019-08-13 10:19:46
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 sierpnia 2019 19:37:35 UTC+2 użytkownik Szymon napisał:

> [...]
    > w CA do logowanie potrzebne było wskazanie tokena. Skoro trzymam token
    > np. w domu, napaść na ulicy celem wymuszenia zalogowania nie ma sensu.

    Tak samo można to zorganizować przy potwierdzaniu hasłami sms czy w aplikacjach
    telefonicznych.
    Telefon służący do potwierdzeń trzymasz w domu i tyle
    Kłopot będzie tylko jak zły człowiek zwinie delikwenta z ulicy, lokówkę d dupę wsadzi
    i poprosi o autoryzację bo jak nie to lokówka do prądu i czekamy.
    Temperatura lokówki rośnie a token/tel w domu;)

  • 116. Data: 2019-08-13 12:23:22
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-13 o 10:19, Kris pisze:

    > Tak samo można to zorganizować przy potwierdzaniu hasłami sms czy w aplikacjach
    telefonicznych.
    > Telefon służący do potwierdzeń trzymasz w domu i tyle

    ...i kosztuje mnie to kilkaset złotych, bo tyle kosztuje telefon. Do
    tego karta, która musi być aktywna - jakiś abonament lub przynajmniej
    doładowanie raz na jakiś czas celem utrzymania numeru. Drogo.

    > Kłopot będzie tylko jak zły człowiek zwinie delikwenta z ulicy, lokówkę d dupę
    wsadzi i poprosi o autoryzację bo jak nie to lokówka do prądu i czekamy.
    > Temperatura lokówki rośnie a token/tel w domu;)

    Odnoszę wrażenie, iż większość rozbojów czy sytuacji potencjalnie
    niebezpiecznych tego typu rozgrywa się jednak poza miejscem zamieszkania
    ofiary.

  • 117. Data: 2019-08-13 13:44:26
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-12, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > w CA do logowanie potrzebne było wskazanie tokena. Skoro trzymam token
    > np. w domu, napaść na ulicy celem wymuszenia zalogowania nie ma sensu.

    To może było praktyczne w latach 90, czy w pierwszej dekadzie 2000 roku.
    Ja mam ponad 30 kont (niebankowych), które z różnych powodów są autoryzowane
    za pomocą 2FA, a do których hacking mógłby się skończyć stratami o wiele
    większymi niż wynikającymi z włamu na konto bankowe. A kont bankowych
    też mam > 1 i w kilku bankach. I każdy przedsiębiorca pewnie też jest
    w takiej sytuacji.

    Sorry, ale trzymanie w domu, czy noszenie tych 30 urządzeń, czy
    posiadanie 30 karteczek z kodami to dopiero byłaby parodia
    i niewygoda. A świat nie idzie w stronę ograniczania dostępu
    mobilnego, "w każdym czasie" tylko jego powiększania.

    A co do karteczek, to w wielu miejscach czytałem, że ludzie sobie
    robili skany, czy wręcz wrzucali "na komórkę" te karteczki, właśnie
    żeby były pod ręką, a idea "zawsze loguj się tylko w domu" jak widać
    nie jest ideą powszechnie oczekiwaną.

    Taki Revolut, czy N26 to są tego najlepszym dowodem, bo to są
    platformy chyba wyłącznie mobilne.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 118. Data: 2019-08-13 14:56:36
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > On 2019-08-12, Szymon <...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To może było praktyczne w latach 90, czy w pierwszej dekadzie 2000 roku.

    A zauważyłeś, iż liczba banków komercyjnych drastycznie zmalała?

    > Ja mam ponad 30 kont (niebankowych), które z różnych powodów są autoryzowane
    > za pomocą 2FA, a do których hacking mógłby się skończyć stratami o wiele
    > większymi niż wynikającymi z włamu na konto bankowe.

    Jeśli tak to niekoniecznie wydajesz się przeciętnym Kowalskim o
    przeciętnych potrzebach.
    Liczba kont maleje, bo liczba banków maleje. Do tego coraz trudniej o
    lokaty na wysoki procent, co zaprzecza mobilności w materii transferu
    środków.

    A kont bankowych
    > też mam > 1 i w kilku bankach. I każdy przedsiębiorca pewnie też jest
    > w takiej sytuacji.

    Bardzo wątpliwe czy poważny przedsiębiorca nosi (nosiłby) narzędzie
    autoryzacyjne ze sobą. Podobnie jak podejrzewam, iż nie ma na
    wyciągnięcie ręki terminala, kasy fiskalnej czy możliwości wystawienia
    faktury.

    > Sorry, ale trzymanie w domu, czy noszenie tych 30 urządzeń, czy
    > posiadanie 30 karteczek z kodami to dopiero byłaby parodia
    > i niewygoda.

    Dla Ciebie tak. Sądzę, że znakomita liczba klientów robi przelewy w domu
    i naprawdę umie sobie zaplanować wydatki tak, aby nie musieć mieć
    konieczności przelewania (w szczególności na nie-zaufane konta) np. na
    basenie, siłowni, podczas jazdy motocyklem itd.

    A świat nie idzie w stronę ograniczania dostępu
    > mobilnego, "w każdym czasie" tylko jego powiększania.

    Ten świat jest kreowany przez banki, którym z różnych powodów lepiej
    jest działać tak, a nie inaczej. Zwróć uwagę, że często klient nie ma
    wyboru.

> [...]
    > robili skany, czy wręcz wrzucali "na komórkę" te karteczki, właśnie
    > żeby były pod ręką, a idea "zawsze loguj się tylko w domu" jak widać

    Naprawdę? Pozostaje mi jedynie współczuć takim ludziom.
    Zwróć uwagę, że w obecnej sytuacji do zalogowanie nie potrzeba komórki.
    Nawet nie do przelewów zdefiniowanych i zaufanych. Jedynie te pozostałe
    wymagają autoryzacji.

    Niektóre banki chcą wprowadzić wkrótce "urządzenia zaufane". Pewnie w
    większości będą to właśnie domowe komputery.

    > Taki Revolut, czy N26 to są tego najlepszym dowodem, bo to są
    > platformy chyba wyłącznie mobilne.

    No właśnie. Mimo rewelacyjnych kursów przebijających wszystkie
    e-kantory, fantastycznej karty itp. itd. liczba korzystających z
    Revoluta dramatycznie niska. N26 to już w ogóle przeciętnemu Kowalskiemu
    nie jest znane.

  • 119. Data: 2019-08-13 16:01:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2019-08-12, Szymon <...@w...pl> wrote:
    [...]

    >To może było praktyczne w latach 90, czy w pierwszej dekadzie 2000
    >roku.
    >Ja mam ponad 30 kont (niebankowych), które z różnych powodów są
    >autoryzowane

    Gdyby byly bankowe ... bylbys troche nienormalny :-)

> [...]
    >Sorry, ale trzymanie w domu, czy noszenie tych 30 urządzeń, czy
    >posiadanie 30 karteczek z kodami to dopiero byłaby parodia

    No przyznaje - troche niewygodne.

    Ale ... co - udalo sie to wszystko wtloczyc w jeden telefon ?
    Czy majac ich 10 przestales wdrazac/kupowac rozwiazania, ktore tego
    nie oferowaly ?

> [...]
    >robili skany, czy wręcz wrzucali "na komórkę" te karteczki, właśnie
    >żeby były pod ręką, a idea "zawsze loguj się tylko w domu" jak widać

    Jak najbardziej - czasem sie jednak przydaje mozliwosc dostepu poza
    domem, szczegolnie przedsiebiorcy.
    No i to zaleta, ze da sie zrobic kopie karteczki.

    >Taki Revolut, czy N26 to są tego najlepszym dowodem, bo to są
    >platformy chyba wyłącznie mobilne.

    Ale to chyba efekt rozwoju technologii (NFC w smartfonach) i ciecia
    kosztow.

    Choc jak widac - przyjmuje sie wszedzie, "telefon mam zawsze przy
    sobie".
    Ze nie zawsze naladowany, to juz nie wspominaja.

    Ale dziala tez w druga strone - Revolut zwykle karty tez ma.

    J.

  • 120. Data: 2019-08-13 16:35:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wtedy dzwoni do księgowej.