    From: "Jaco" <jaco@alphaSPAM___PREECZ.net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: PKO BP - pijawki lapczywe...
    Date: Sat, 6 Apr 2002 17:56:24 +0200
    Sender: j...@p...onet.pl@pa172.antoniuk.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "jo44" <j...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:a8mvps$bq6$1@korweta.task.gda.pl...

    > Nie twierdzę, że nie jest to prawda, ale sądzę, że Pani Małgosia
    > Pokoiska mogłaby podać w swoim atrykule ile kopalń kredytują
    > PKO BP i BGŻ, oraz ile tych kredytów mają (i w jakim stanie)
    > te "paskudne" banki zagraniczne. Wtedy osąd byłby chyba i łatwiejszy
    > i trafniejszy.

    Pewnie trudno raczej byłoby wydobyć z banków takie informacje.
    Moim zdaniem nie chodzi tu jednak o to kto ile kopalń czy hut kredytuje ale
    szerzej o model prywatyzacji polskiego sektora bankowego, który jest raczej
    daleki od doskonałości.

    "Zagranicznym inwestorom banków trudno postawić jakikolwiek zarzut. Działają
    racjonalnie, w myśl powszechnie akceptowanych na świecie zasad. Nasuwa się
    jednak pytanie o sens prywatyzacji, która przekształciła zdecydowaną
    większość naszych banków w filie zagranicznych grup bankowych. Przez
    ostatnie lata banki w Polsce prywatyzowano wyłącznie jedną metodą -
    sprzedając większościowe pakiety akcji strategicznym inwestorom. Boleśnie
    odczuła to giełda i giełdowi inwestorzy, bo w wolnym obrocie ubyło
    atrakcyjnych akcji. Stracili krajowi menedżerowie, bo musieli ustępować
    miejsca zagranicznym kolegom. Straciły również rodzime firmy, bo znalazły
    się na końcu kolejki do branżowych limitów kredytowych."

    Jaco