  • 1. Data: 2002-04-05 23:03:41
    Temat: PKO BP - pijawki lapczywe...
    Od: "minik" <m...@m...net>

    "Inaczej o PKO BP, czyli pijawki łapczywe i powściągliwe - Janusz Jankowiak
    odpowiada Ryszardowi Bugajowi

    Janusz Jankowiak (05-04-02 09:34)

    Krucjata Ryszarda Bugaja zmierzała chwiejnie, lecz nieuchronnie ku temu, by
    wykazać, że bank państwowy PKO musi na zawsze pozostać państwowy i polski.
    Słowem - taki, jaki jest. Tyle że władza powinna już wreszcie przestać go
    gnębić. A wtedy będzie dobrze

    Ryszard Bugaj popełnił 29 marca na łamach "Gazety" znoszącej wszystko
    cierpliwie w imię pluralizmu poglądów i demokracji namiętną filipikę
    przeciw: absolutyzowanemu mitowi wyższości własności prywatnej nad
    państwową, zagranicznym bankom, najemnym analitykom, Baucowi,
    Balcerowiczowi, przekupnym redakcjom, marmurom, nomenklaturze z BIG BG i
    zagrożonym interesom narodowym. Przepraszam, jeśli coś lub kogoś pominąłem,
    ale ten tekst był mniej więcej tak uładzony jak pole rabarbaru, w które
    puknął niejeden już piorun. Mogło mi więc co nieco w tym bałaganie umknąć.

    Bezinteresowna krucjata Bugaja, etatowego doradcy prezesa banku PKO BP,
    podpisanego pod tekstem dla niepoznaki jako były przewodniczący Unii Pracy,
[...]

    Jeśli ktoś zechce skorzystać z recepty Bugaja na przekształcenie PKO BP
    według jego "niestandardowej formuły", los tej "narodowej instytucji"
    zostanie nieodwołalnie przypieczętowany. Mnie, najemnika idącego na pasku
    zachodniego kapitału, w którego komentarzach "widoczna jest specyficzna
    tendencja ocen korespondująca z usytuowaniem autora", powinno to tylko
    cieszyć. W końcu, kogo przy zdrowych zmysłach nie cieszyłby upadek
    konkurencji?

    A jednak najwyraźniej ze mną coś jest nie w porządku, bo zamiast skakać z
    radości, spłakałem się nad tekstem Bugaja. Płakałem z żalu. Atrofia
    elementarnej profesjonalnej rzetelności działa na mnie zawsze jak chrzan
    albo inna cebula.

    W kategoriach merytorycznych wywody ekonomisty na temat szkodliwości
    inwestorów zagranicznych w sektorze bankowym są kompromitujące. Świadczą o
    przeroście gruczołu ideologicznego, który jest już tak opuchnięty, że
    przesłania dostępną wszystkim chętnym do nauki wiedzę. Najgorsze jest to,
    że - jak się okazuje - fakty trzeba powtarzać bez końca, bo populistyczne
    popłuczyny trzymają się mocno jak zaschnięta jajecznica na wystygłej
    patelni. Kiedyś (sam nie pamiętam, czy byłem już wtedy najemnikiem kapitału,
    czy ledwie naukowej fundacji) pisałem w "Gazecie" o pouczających różnicach
    między prywatnym BPH a państwowym podówczas jeszcze Bankiem Zachodnim. Dwa
    banki tej samej wielkości, o tym samym potencjale różniły się pod jednym
    względem - miały diametralnie odmienne wyniki finansowe. Niech sobie kto
    chce łamie głowę nad zagadką, który z bliźniaczych banków był lepszy i
    dlaczego.

    Szkoda czasu na reminiscencje z historii. Mój kolega z pracy, drapieżny
    najemnik Ernest Pytlarczyk, przygotował coś, co powinno zaciekawić
    przeciwników kapitału zagranicznego w bankach. Powinno, bo na pierwszy rzut
    oka wygląda to na strzał do naszej własnej bramki.

    Wbrew pozorom nie jest to jednak argument na rzecz gorszego "prowadzenia
    się" banków zagranicznych. Świadczy to tylko o tym, że w trudnych czasach, a
    okres, o którym tu mowa, był bez wątpienia trudny, "banki zagraniczne"
    hojniej niż "krajowe" kredytują firmy popadające w tarapaty. I same z tego
    tytułu mają się coraz gorzej, a nie coraz lepiej.

    Rentowność netto "banków zagranicznych" w ciężkich dla gospodarki czasach
    spada szybko, szybciej, niż rośnie rentowność "banków krajowych". Czyli te z
    inwestorem zagranicznym są gorsze? Niestety, znów rozczarowanie. Spadek
    zysków pomimo głębokich cięć kosztów jest ceną płaconą za stabilizację
    krajowej akcji kredytowej. Kto tu jest bardziej łapczywą, a kto bardziej
    powściągliwą pijawką? Aż strach pytać.

    Jak rzetelny ekonomista może więc mówić, że ograniczenie udziału inwestorów
    zagranicznych w polskim systemie bankowym byłoby korzystne? Korzystne dla
    kogo? Jak może twierdzić, że zagranica dusi i wysysa krajowe firmy? Jak
    wprowadzenie międzynarodowych standardów do bankowości ma czelność nazywać
    przenoszeniem kontroli nad gospodarką za granicę? Nieprzyjemnie jest mieć
    przeciw sobie fakty. Ale najważniejsze - nigdy nie tracić tupetu. Można
    wtedy pięknie tokować w absolutnie bezinteresownym patriotycznym uniesieniu.
    Posłuch gwarantowany.

    autor jest głównym ekonomistą BRE Banku"

    Za Wywiorcza

  • 2. Data: 2002-04-05 23:16:31
    Temat: Re: PKO BP - pijawki lapczywe...
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > autor jest głównym ekonomistą BRE Banku"

    Tiaaaa.
    Ci wszyscy glowni ekonomisci i tak dalej na garnuszku zagranicznego kapitalu
    ciagle tlumacza takie bezdety. To samo z tak wysokimi stopami
    procentowymi... Eccchhhh.

  • 3. Data: 2002-04-05 23:34:21
    Od: "Jaco" <jaco@alphaSPAM___PREECZ.net.pl>

    Użytkownik "minik" <m...@m...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > odpowiada Ryszardowi Bugajowi
    >
    > Janusz Jankowiak (05-04-02 09:34)
    >
    > Krucjata Ryszarda Bugaja zmierzała chwiejnie, lecz nieuchronnie ku temu,

    [...]

    Taaak? A co powiesz na ten tekscik z Gazety Bankowej? Jak dla mnie to nic
    dodać nic ująć.

    http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=302873

    Jaco

  • 4. Data: 2002-04-06 06:14:58
    Od: "MichalL" <m...@n...isn.pl>

    > Taaak? A co powiesz na ten tekscik z Gazety Bankowej? Jak dla mnie to nic
> [...]

    "Może należy ją zmodyfikować, prywatyzując wyłącznie w drodze oferty
    publicznej, bez inwestora strategicznego? "

    To akurat jest jedna z wiekszych glupot. Przy tego typu prywatyzacji nie ma
    jednego wlasciciela. Wielu wlascicieli oznacza ciagle konflikty, brak
    jednorodnej strategii i funkcjonowanie na zasadzie "byle przetrwac". O ile
    ta metoda zarzadzania ma szanse sprawdzic sie w szpitalach, bo te wlasciwie
    wszystkie zarzadzane sa w ten sposob, o tyle bank zarzadzany w ten sposob
    bedzie po prostu cienko przedl.

    MichalL

  • 5. Data: 2002-04-06 13:11:06
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Nie chce przesadnie wazelinować minik'owi ale chłop uczciwie (i słusznie)
    > dokopał panoszącemu się po kraju, jak smród po gaciach, lewactwu....
    > Brawo

    A tak z ciekawosci, kogo w Polsce zaliczsz do prawicy???
    bo chcialbym sie posmiac??? :)

  • 6. Data: 2002-04-06 13:11:42
    Od: "Jamesi" <l...@f...onet.pl>

  • 7. Data: 2002-04-06 14:12:54
    Od: "jo44" <j...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Jaco" napisał w wiadomości ...

    > Taaak? A co powiesz na ten tekscik z Gazety Bankowej? Jak dla mnie to nic
    > dodać nic ująć.
    >
    > http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=302873

    Nie twierdzę, że nie jest to prawda, ale sądzę, że Pani Małgosia
    Pokoiska mogłaby podać w swoim atrykule ile kopalń kredytują
    PKO BP i BGŻ, oraz ile tych kredytów mają (i w jakim stanie)
    te "paskudne" banki zagraniczne. Wtedy osąd byłby chyba i łatwiejszy
    i trafniejszy.

  • 8. Data: 2002-04-06 14:16:50
    Od: "jo44" <j...@f...onet.pl>

    Użytkownik "AMRA" napisał w wiadomości ...

    > A tak z ciekawosci, kogo w Polsce zaliczsz do prawicy???
    > bo chcialbym sie posmiac??? :)

    A ja chciałbym wiedzieć kogo do lewicy??
    Też chciałbym się pośmiać!!

  • 9. Data: 2002-04-06 14:25:03
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > A ja chciałbym wiedzieć kogo do lewicy??
    > Też chciałbym się pośmiać!!

    No wlasnie - jak bedziemy wiedziec kto zacz z prawicy i lewica sie odkryje
    :))

  • 10. Data: 2002-04-06 15:47:30
    Od: "minik" <m...@m...net>

    > No wlasnie - jak bedziemy wiedziec kto zacz z prawicy i lewica sie odkryje
    > :))

    Cwaniak =)