    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lukas Bank odmawia uznania STANDARDOWEGO druku wplaty
    Date: 27 May 2003 17:30:16 +0200

    "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl> writes:

    > Za fałszowanie dokumentów możesz pójść do więzienia. Przedstawienie 2
    > oryginalnych kwitków na jedną transakcję możesz motywować pomyłką. To
    > jest różnica.

    Jesli skopiuje (na dobrej kopiarce) potwierdzenie, to z dobra dokladnoscia
    beda mial dwa potwierdzenia. To nie bedzie falszowanie dokumentow.

    > Ja też nie, ale niektórzy robią. A to co podałeś, to
    > _nie_jest_zidentyfikowanie_operacji, a tylko podanie jej danych.

    Oczywiscie. Potwierdzenie danych, czy jak kto woli. Kwit z banku wlasnie
    do tego sluzy.

    > Według tego co mówisz: gdybyś zrobił 2 identyczne przelewy, to dostałbyś
    > identyczne potwierdzenia. To nie jest OK IMHO.

    Oczywiscie ze potwierdzenia bylyby identyczne. Nigdy w banku nie byles?

    > Numer referencyjny jest dla każdej operacji inny, nadawany według
    > określonego schematu. Przy wykonaniu dwóch identycznych operacji
    > kasowych numer referencyjny będzie inny dla każdej z nich i to on służy
    > do zidentyfikowania "sztuki" operacji.

    A skad wiesz? Numer referencyjny jest wewnetrznym numerem banku i
    a) nie ma on znaczenia dla nikogo innego b) bank moze go np. nie uzywac
    i jakies oprogramowanie moze wstawiac stala wartosc itp.

    Alternatywnie moze to byc numer np. potwierdzenia - kilka potwierdzen
    (jednej operacji), kilka numerow.

    > Na marginesie. Może kiedyś dojdzie do tego, że wystarczy podać numer
    > operacji swojemu kontrahentowi, a on będzie mógł potwierdzić dane w
    > banku który tę operację wykonał? To byłoby całkiem wygodne rozwiązanie.

    Po co mialoby cos takiego istniec?

    > Przez telefon albo internet można byłoby szybko sprawdzić czy kontrahent
    > nie oszukuje.

    Taaak. Co jesli np. te dane bylyby poufne (jak wiekszosc)? Numer to tylko
    numer, mozna wymyslic.

    > Sądzę, że niezależnie od życzenia klienta bank powinien zidentyfikować
    > operację w jednoznaczny sposób. Najlepiej właśnie owym numerem
    > referencyjnym, którego jestem entuzjastą bo ułatwia wiele spraw :))

    Owszem - ale tylko wtedy, gdy stosuje sie go tam, gdzie jest zdefiniowany.
    Nie jest zdefiniowany na styku bank-klient i bank-bank.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator