  • Data: 2003-05-28 16:28:50
    Temat: Re: Lukas Bank odmawia uznania STANDARDOWEGO druku wplaty
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl> writes:

    > Technologia nie ma znaczenia. Chodzi o to, że taki spreparowany druk
    > miałby służyć właśnie do przedstawienia _jako_oryginał - nie da się nie
    > stwierdzić, czy to kopia czy nie. Jeśli tam będzie numer operacji, to
    > oszust będzie musiał wysmażyć kopię i zmienić ten numer, a to już jest
    > kryminał.

    Nie napisales dlaczego kontrahent na podstawie dwoch potwierdzen z dwoma
    takimi samymi numerami ma domniemywac, ze oba potwierdzenia dotycza
    tej samej transakcji, i dlaczego ma domniemywac przeciwnie, jesli tych
    numerow tam w ogole nie bedzie.

    W sensie formalnym, bo nie chodzi mi o "podejrzenia" - te beda zawsze,
    a papiery nie powinny byc podstawa do wydawania towaru, jesli nie ma sie
    wystarczajacego zaufania do klienta.

    > Poza tym takie rozwiązanie powinno także usprawnić pracę samego banku, w
    > połączeniu z dobrze zorganizowanym archiwum. Po prostu wiadomo byłoby od
    > razu, gdzie czego szukać.

    To jest inna sprawa, zupelnie nie zwiazana z problemem dwoch potwierdzen.

    > Może to dziwne, ale nie byłem :) Albo zlecam przelewy przez internet i w
    > ogóle nie mam papierka, albo w kasie dostaję potwierdzenie na druku
    > ZBP-owskim,

    I wtedy tez masz numer?

    > Ma znaczenie, bo bank nie musi się tłumaczyć że nie jest wielbłądem.
    > Sprawa prosta: na każdym zleceniu jest numer referencyjny, zlecenie o
    > takim numerze było albo nie było wykonane, koniec.

    A jesli numeru nie ma, to sprawa wyglada inaczej? Bez jaj.

    > Żeby klient mógł zaoszczędzić czas, a bank mógł się nowym ficzerem
    > pochwalić :)

    Chyba tylko to drugie :-(

    > Poza tym, jak się zastanowiłem to doszedłem do wniosku, że
    > bezpieczeństwo byłoby jednak wyższe - z tego względu, że oglądający
    > rzeczone potwierdzenie miałby pewność, że właśnie jest połączony z
    > serwerem bankowym i ogląda surowe dane bankowe ze źródła. A papierek
    > technicznie nie jest zabezpieczony niczym, oprócz świadomości
    > odpowiedzialności karnej za fałszerstwo.

    To drugie moze byc wazniejsze. A jesli ktos np. anuluje przelew?

    > To inna sprawa, dobrze że o tym wspomniałeś.
    > Sądzę, że dałoby się skonstruować taki system, żeby nikomu się nie
    > opłacało tego robić. Widzę to na przykład następująco:
    > Bank wykonuje operację, nadaje jej swój numer. Następnie szyfruje ten
    > numer jakimś algorytmem i dodaje kilka losowych cyfr. Ten numer podaje
    > właścicielowi rachunku, który z usługi chce skorzystać.

    Czyli generuje dlugi numer. Problem jest taki, ze dluzszy numer bedzie
    za dlugi dla uzytkownikow, a krotszy mozna uzyc do "enumeracji".

    > Właściciel ustala hasło, które zabezpieczy dostęp do jego danych. Może
    > być stałe dla wszystkich operacji dokonanych na rachunku. Następnie
    > dzwoni do kontrahenta, podaje numer operacji i swoje hasło dostępowe.

    I to ma byc w jakis sposob bezpieczne? Kontrahent ma znac haslo stale
    dla wszystkich operacji na rachunku? Cos przesadzasz.

    > Jeśli będziesz chciał "na chama" odpytywać bankowy serwer po kolei o
    > różne numery operacji to zajmie Ci dużo czasu żeby trafić na istniejący
    > numer w połączeniu z poprawnym hasłem.

    Tak jak napisalem, przy sensownej dlugosci numerow zajmie to chwile.

    > A to co być może uzyskasz, to
    > dane jakiejś-tam operacji jakiegoś-tam pana Kowalskiego. Gra niewarta
    > świeczki.

    Nie. Uzyskam dane o wszystkich realizowanych transakcjach.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator