  • 71. Data: 2011-03-09 19:35:09
    Temat: Re: Kto ma rację: Rostowski czy Balcerowicz ?
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 20:07:41 +0100, Archangell napisał(a):

    > A to bardzo ciekawe co piszesz. Fundusz za wpłaty w latach 2000-2010 kupił
    > za całość tego kapitału akcje po cenach z 2000 roku, A potem zaksięgował
    > sobie zysk
    > po cenach z 2010 roku.
    > Niby tak dobrze umiesz liczyć a nie rozumiesz że jeżeli jednostka
    > uczestnictwa w 2000 roku kosztowała
    > 10 zł a w 2010 kosztowała 20 zł to Fundusz nie zarobił 100%.
    >

    > Arch

    No to prawda. Niedociągnięcie merytoryczne wynikające z prozaicznej
    przyczyny: początkowo chciałem napisać stopa zwrotu ale stwierdziłem, ze
    napisanie wzoru wymagałoby użycia kreski ułamkowej, co jest dosyć trudne i
    byłoby nieczytelne, więc żeby uniknąć komplikacji napisałem w pośpiechu
    "zysk fundu" a to jest błąd przyznaję.

  • 72. Data: 2011-03-09 20:05:30
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "root" <r...@v...pl> wrote in message

    > Aleś mnie wnerwił sorrry ;)

    spoko :)

    ale ze mnie to męczy, gdzie popełniam błąd ?

    wpłata konto odsetki

    100 100,00 4,50% 4,50
    100 204,50 4,50% 9,20
    100 313,70 4,50% 14,12
    100 427,82 4,50% 19,25
    100 547,07 4,50% 24,62
    100 671,69 4,50% 30,23
    100 801,92 4,50% 36,09
    100 938,00 4,50% 42,21
    100 1080,21 4,50% 48,61
    100 1228,82 4,50% 55,30

    1000 1284,12

    george

  • 73. Data: 2011-03-09 20:13:16
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 21:05:30 +0100, george napisał(a):

    > "root" <r...@v...pl> wrote in message

    > spoko :)
    >
    > ale ze mnie to męczy, gdzie popełniam błąd ?

> [...]

    na pierwszy rzut oka nie ma błędu. Ale nie wiem o co ci chodzi. Przecież
    zauważ, że ostatnie 100 zł wypracowało 4,5zł przed ostnie trochę więcej bo
    4,5% ze 104,5 itd. Najwięcej wypracowała pierwsza wpłata.
    Chyba nie chcesz żżeby 1 wpłata która leży na koncie 10 lat wypracowała
    tyle ile ostatnia - która leży 1 rok

  • 74. Data: 2011-03-09 20:18:23
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

    > Opisałem w skrócie takie case study z doświadczeń Korei. A co by się stało
    > gdybyśmy nie zbilansowali budżetu, co by się stało, gdybyśmy naruszyli
    > unijne ograniczenia 53%? Otóż jajco by się stało? Dostalibyśmy zapomogę od
    > Niemców (jakoś przełknelibyśmy tę żabę), zdyscyplinowalibyśmy państwowe
    > molochy, wydatki publiczne i finito. Zrobiły to Grecy, Irlandczycy,
    > Portugalczycy, zrobią to Hiszpanie. My jednak będziemy z dumą twierdzić,
    > że u nas wszystko w porządku. Nie jest w porządku i trzeba naprawiać to co
    > szwankuje a nie udawać, że 200mld z OFE cokolwiek załatwi.

    Oczywiście nic by się nie stało. Dlaczego? Bo nikt w Polsce nie traktuje
    polskiego prawa poważnie włączając w to konstytucje. Tacy jesteśmy.
    Małopoważni. Żyjemy mitami i wyobrażeniami, a marzenia bierzemy za
    rzeczywistość. Myślę jednak, że gdyby dług doszedł do konstytucyjnego
    ograniczenia to w Polsce zrobiłby si jeszcze większy bałagan niż teraz jest.

  • 75. Data: 2011-03-09 20:20:19
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "root" <r...@v...pl> wrote in message

> [...]
    > 4,5% ze 104,5 itd. Najwięcej wypracowała pierwsza wpłata.
    > Chyba nie chcesz żżeby 1 wpłata która leży na koncie 10 lat wypracowała

    absolutnie nie to mi chodzi.

    Chodzi mi o znalezienie błędu (ustalenie o co chodzi z podanym przez Ciebie
    wzorem)

    wpłaciłem 1000, mam 1230 ->
    tobie wychodzi 8% a mi 4,5% ... skąd wiec różnca ?

    george

  • 76. Data: 2011-03-09 20:21:43
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    jest mały błąd, nie 1284 tylko 1384

    100 100 4,5% 4,50
    100 204,50 4,5% 9,20
    100 313,70 4,5% 14,12
    100 427,82 4,5% 19,25
    100 547,07 4,5% 24,62
    100 671,69 4,5% 30,23
    100 801,92 4,5% 36,09
    100 938,00 4,5% 42,21
    100 1080,21 4,5% 48,61
    100 1228,82 4,5% 55,30
    1000 1384,12

  • 77. Data: 2011-03-09 20:25:02
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "skippy" <m...@t...moon> wrote in message news:il8ngr$f39$1@news.onet.pl...
    > jest mały błąd, nie 1284 tylko 1384
    >
    > 100 100 4,5% 4,50
    > 100 204,50 4,5% 9,20
    > 100 313,70 4,5% 14,12
    > 100 427,82 4,5% 19,25
    > 100 547,07 4,5% 24,62
    > 100 671,69 4,5% 30,23
    > 100 801,92 4,5% 36,09
    > 100 938,00 4,5% 42,21
    > 100 1080,21 4,5% 48,61
    > 100 1228,82 4,5% 55,30
    > 1000 1384,12

    nie nie 1384 :). 1284,12.. policz dokładnie. pierwsze wpłata zaczyna od razu
    pracować. nie zaczynam od 0 :)

    george

  • 78. Data: 2011-03-09 20:38:19
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > nie nie 1384 :). 1284,12.. policz dokładnie. pierwsze wpłata zaczyna od
    > razu pracować. nie zaczynam od 0 :)
    >
    > george

    tak 1284

  • 79. Data: 2011-03-09 21:29:41
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 21:20:19 +0100, george napisał(a):

    > "root" <r...@v...pl> wrote in message

    >>> 100 204,50 4,50% 9,20
    >>> 100 313,70 4,50% 14,12
    >>> 100 427,82 4,50% 19,25
    >>> 100 547,07 4,50% 24,62
    >>> 100 671,69 4,50% 30,23
    >>> 100 801,92 4,50% 36,09
    >>> 100 938,00 4,50% 42,21
    >>> 100 1080,21 4,50% 48,61

> [...]
    > wzorem)
    >
    > wpłaciłem 1000, mam 1230 ->
    > tobie wychodzi 8% a mi 4,5% ... skąd wiec różnca ?

    Ja nie wiem czy dobrze odczytałeś mój wzór bo tu ciężko go napisać. W
    każdym razie chodzi o obliczanie tzw. wartości przyszłej strumienia równych
    rat. Szukałem na Wiki bardziej czytelnych wzorów ale nie znalazłem więc
    spróbuję jeszcze raz je napisać:
    Idea jest prosta:
    Musisz obliczyc taką sumę:

    K*(1+r/100) + K*(1+R/100)^2 + K*(1+R/100)^3+ ....+ K*(1+R/100)^11 = WP

    gdzie
    WP = wartość przyszła (końcowa)
    K to kwota którą wpłącasz w równych odstępach,
    R - stopa procentowa w skali roku
    a symbol daszka ^ to potęgowanie.
    Tu jest suma do 11 lat co widać po ostatniej potędze.

    Konto bankowe łatwo policzyć, znane jest R, kwota K więc wystarczy się
    trochę wytęzyć mózgowie i policzyć.

    Oczywiście dla OFE nie znasz R - bo to jej właśnie szukamy ale znasz WP
    czyli aktualnie zebrany kapitał i mniej wiecej kwotę K tzn. składkkę. Cała
    rzecz sprowadza się do znalezienia takiego R, żeby równanie było spełnione.
    Niestety nie da się tego zrobić ręcznie ale Excel to juz potrafi. W fundach
    robią coś takiego codziennie poprzez wycenę jednostki uczestnictwa dlatego
    nie trzeba się męczyć.
    Skippy mi jednak nie wierzy więc będę mu musiał rozwiązać równanie 11
    stopnia po to żeby mi uwierzył albo ograniczę się tylko do porównania WP
    dla rachunku bankowego i OFE (z wrodzonego lenistwa wybiorę ten drugi
    wariant).

  • 80. Data: 2011-03-09 22:31:32
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    George ale siary sobie narobiłeś. Stary gracz, a nie rozumie procentu
    składanego.
    Na szybko zamiast excela polecam kalkulatory na blogu 2GR.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/