  • 1. Data: 2004-01-22 22:23:56
    Temat: Czy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne?
    Od: "bh90210" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    Pytanie jak w temacie. Wiem, ze czeki American Express mozna zamowic w
    Wa-wie, czy mozna to rowniez zrobic w jakims banku w Lodzi? Czy mozna to
    samo zrobic z czekami np Master Card? Czy jest w internecie polska strona
    objasniajaca (w prosty sposob), jak nalezy z takich czekow korzystac,
    jak/gdzie nimi mozna placic?

    dzieki za pomoc i przepraszam jesli moje pytanie niektorzy z Was uznaja za
    lamerskie.

    ---

  • 2. Data: 2004-01-22 22:37:37
    Od: "Tashi" <t...@W...gazeta.pl>

    Na 100% Pekao SA i sprzedaje czeki podróżnicze AmExa a na 90% PKO BP, oprócz
    tego wiem, że BZWBK, Fortis (dobry kurs sprzedaży)oraz KB je skupują to i
    pewnie też sprzedają. Czeki są nominowane na 20, 50 i 100$ (czy są inne nie
    wiem), ale czy da się nimi płacić w sklepie to nie wiem. Czeki moga być
    wystawione na osobę trzecią, generalnie są skupowane od ręki, bez inkasa.

  • 3. Data: 2004-01-23 09:55:45
    Od: "darsoon" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Tashi" <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    BP, oprócz
    > tego wiem, że BZWBK, Fortis (dobry kurs sprzedaży)oraz KB je skupują

    PKO BP sprzedaje na 100% czeki podróżnicze AmEXa.
    Jeżeli jakiś bank skupuje czeki podróżnicze różnych emitentów wcale
    nie oznacza, że je również sprzedaje. Przykład: PKO BP skupuje czeki
    podróżnicze "Swiss Bankers" ale ich nie sprzedaje. Taka sama zasada
    dotyczy czeków podróżniczych "Thomas-a Cook-a".

    >Czeki są nominowane na 20, 50 i 100$ (czy są inne nie
    > wiem), ale czy da się nimi płacić w sklepie to nie wiem.

    W oddziałach PKO BP można kupić czeki podróżnicze American Express w :
    - USD (nominały: 20, 50, 100, 500, 1000),
    - GBP (20,50, 100, 200, 500),
    - EUR (50, 100, 200),
    - CHF (50, 100, 200, 500),
    - CAD (20, 50, 100, 500).

    Nie każdy oddział posiada na stanie każdy nominał. Dlatego najlepiej
    jest zgłosić chęć zakupu kilka dni wcześniej przed planowanym
    wyjazdem. Oddział może wymagane nominały czeków zamówić. Jeżeli
    potrzebne nominały są niedostępne nawet w polskim przedstawicielstwie
    American Express, będą (powinny być) zamówione z Wielkiej Brytanii.
    Trwa to ok. 3-4 dni.

    >Czeki moga być wystawione na osobę trzecią, generalnie są skupowane
    od ręki, bez inkasa.

    Czeki podróżnicze _nie są_ wystawiane na daną osobę a tym bardziej
    trzecią. Przy zakupie czeków osoba je kupująca składa podpis (dowolny)
    na czeku, w wyznaczonym do tego celu miejscu (nad napisem "when
    countersigned below with this signature" lub "sign here immediately
    upon receipt of this travellers cheque" - czeki w EUR). Podpis ten
    jest o tyle ważny, że przy realizacji czeku musimy złożyć powtórnie
    taki sam podpis w lewym dolnym rogu czeku. W niektórych krajach jest
    to jedyny sposób weryfikacji posiadacza czeku. Ze względu na to, że
    podpis musi być złożony w momencie zakupu czeku, nie można czeku
    "wystawić" (podpisać) za osobę trzecią. Przy realizacji czeków
    musiałaby podrabiać podpis kupującego.

    Zasady skupu czeków podróżniczych American Express są różne w różnych
    krajach. Najłatwiej jest je spieniężyć w USA, tam można (podobno, nie
    sprawdzałem) płacić nimi jak zwykłym pieniądzem w barach, sklepach,
    hotelach i restauracjach. W pozostałych krajach można na pewno
    wymienić je na walutę lokalną w jednym z biur American Express.
    Tu jest wyszukiwarka instytucji nie pobierających opłat za realizację
    czeków w róznych krajach:
    http://travel.americanexpress.com/tcintl/feefreeloca
    tor/default.asp?co
    untry=uk

    i lista Centrów Obsługi Klienta AmEx (do zgłaszania np. kradzieży
    czeków):
    http://www10.americanexpress.com/sif/cda/page/0,1641
    ,12772,00.asp

    Ale się rozpisałem :)) Mam nadzieję, że chociaż trochę to komuś
    pomoże.

    Pozdrawiam
    darsoon

  • 4. Data: 2004-01-23 10:09:29
    Od: "Tashi" <t...@W...gazeta.pl>

    Moja informacja o osobach trzecich pochodziła z infolinii banku Pekao SA -
    miałem otrzymać ze Stanów zapłatę w czekach (bo można je tutaj szybko
    zrealizować) i napotkałem problem autoryzacji, więc zadzwoniłem do banku z
    pytaniem, czy czek może zrealizowac inna osoba niż ta, która go kupiła. Padła
    odpowiedź, że może i na tym opieram swoją wiedzę.
    Poza tym - wg Fortisu, BGZ i polskiego AmExa prowizje nie są pobierane jedynie
    za realizację czeku w złotych, a w przypadku BGZ nie wszystkie oddziały
    realizują te czeki, tylko wybrane.

  • 5. Data: 2004-01-23 11:31:01
    Od: "darsoon" <d...@o...pl>

> [...]
    pobierane jedynie
    > za realizację czeku w złotych, a w przypadku BGZ nie wszystkie

    Nie wiem czy dobrze rozumiem. Te czeki, które miałeś dostać ze Stanów
    to były czeki podróżnicze???
    Jeżeli emitentem (nie wystawcą) czeków miał być American Express to
    może chodziło o czek GIFT (nie jest to czek podróżniczy). Wtedy
    wszystko by się zgadzało. Ktos wysyła ci ten czek lub kilka czeków.
    Dostajesz czeki, składasz podpis i zanosisz do banku, gdzie składasz
    ponownie w obecności pracownika podpis kontrasygnujący i sprawa
    załatwiona.
    W zasadzie można też zrobić tak, że ktoś w Stanach kupi czeki
    podróżnicze AMEX-a, podpisze je w obydwu miejscach i dodatkowo na
    "środku" czeku w polu "Pay to the order of" wpisze Twoje imię i
    nazwisko. W takim przypadku czek podróżniczy można (w PKO BP) przyjąć
    wyłącznie do inkasa. W biurze AmEx-a być może będzie można go skupić
    ale tego nie jestem pewien.
    W przypadku PKO BP prowizje pobierane są w takiej samej wysokości, bez
    względu na walutę w której następuje wypłata.

    Ogólnie mówiąc jest tak, że czeki podróżnicze realizuje ta sama osoba,
    która je kupiła. Jak sama nazwa mówi, są to czeki na podróż. Ich
    główną funkcją jest zabezpieczenie podróżującego przed przykrymi
    konsekwencjami zagubienia/kradzieży czeków. W przypadku kradzieży lub
    zagubienia czeków podróżniczych ich właściciel otrzymuje nowe czeki w
    czasie nie przekraczającym 24h, bez względu na kraj pobytu (wg.
    informacji AMEX-a).

    Do przekazywania pieniędzy osobom trzecim stosuje się najczęściej
    czeki bankierskie lub bardzo popularne w USA Międzynarodowe Przekazy
    Pieniężne - International (World) Money Order. W tym przypadku dużo
    trudniej (w przeciwieństwie do tego co myślą amerykanie) jest znaleźć
    bank w Polsce, który dokona skupu takiego czeku. Najczęściej są one
    przyjmowane do inkasa. Szybko są realizowane... ale w Stanach...
    niestety ;)

    --
    Pozdrawiam,
    darsoon

  • 6. Data: 2004-01-23 12:16:18
    Od: "HAL_2000" <H...@p...onet.pl>

    Użytkownik "darsoon" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    CIACH

> [...]
    > bank w Polsce, który dokona skupu takiego czeku. Najczęściej są one
    > przyjmowane do inkasa. Szybko są realizowane... ale w Stanach...

    Szanowny panie Darsoon !
    Czy mógłby Pan podać konkretne różnice między czekiem zwykłym (bankierskim?)
    a Money Order?
    Chodzi mi głównie o sposoby realizacji i banki gdzie można je zamienić na
    żywą gotówkę za w miarę przywoitą opłatę i w rozsądnym czasie (chociaż to
    już ma znaczenie drugorzędne), oczywiście wszystko na terenie Polski.
    Byłbym wdzieczny za jakieś info.

    ---------------------\
    HAL_2000 \
    I see the stars ! \
    ------------------------\

  • 7. Data: 2004-01-23 15:06:17
    Od: "darsoon" <d...@o...pl>

    Użytkownik "HAL_2000" <H...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Szanowny panie Darsoon !
    > Czy mógłby Pan podać konkretne różnice między czekiem zwykłym
    (bankierskim?)
    > a Money Order?

    Przekaz pieniężny jest specyficzną odmianą czeku. Można nawet
    powiedzieć, że jest dokumentem (tylko) zbliżonym do czeku. W świetle
    obowiązującego w Polsce prawa czekowego taki dokument nie jest
    czekiem - nie zawiera ustawowych elementów, np. słowa "czek" w treści.
    Wynika to (brak niektórych elementów ustawowych) z tego, że przekazy
    używane są głównie w krajach anglosaskich, (Wielka Brytania, Kanada,
    Australia, USA) których prawo czekowe "działa" na podstawie innej
    konwencji.

    Czek bankierski jest wystawiany przez bank i płatny we wskazanym w
    jego treści banku. Przekazy pieniężne mogą być wystawiane przez banki
    ale również przez inne instytucje posiadające uprawnienia do
    wystawiania takich dokumentów (np. American Express Co) a także przez
    osoby prywatne (na blankietach zakupionych w bankach, z oznaczoną z
    góry kwotą przekazu).

    Tym co przekaz pieniężny odróżnia od "zwykłych" czeków (poza wystawcą)
    to to, że kwota takiego przekazu jest z góry ograniczona i wyraźnie
    określona w treści dokumentu. Na blankietach przekazów jest nadruk
    ograniczający wysokość kwoty do jakiej może być wystawiony np. "not to
    exceed one thousand canadian dollars". Czeki bankierske nie posiadają
    takiego ograniczenia, mogą być wystawiane na dowolne kwoty.

    Przekazy pieniężne posiadają również dłuższe terminy ważności niż
    czeki bankierskie i często są one podane w ich treści.Terminy te to
    przeważnie 6 albo 12 miesięcy. Zdarzają się również przekazy z
    niograniczonym terminem ważności.
    Natomiast "czek wystawiony w innym kraju niż ten, w którym jest
    płatny, powinien być przedstawiony (do zapłaty) w ciągu bądź to
    dwudziestu, bądź to siedemdziesięciu dni, zależnie od tego, czy
    miejsce wystawienia i miejsce płatności znajdują się w tej samej, czy
    w różnych częściach świata." - Ustawa Prawo Czekowe Art. 29.

> [...]
    (chociaż to
    > już ma znaczenie drugorzędne), oczywiście wszystko na terenie

    Z realizacją zarówno czeków jak i przekazów pieniężnych bywają w
    Polsce problemy. Bardzo rzadko zdarza się, że banki je skupują.
    Najczęściej przyjmowane są do inkasa.
    Ogólnie skup od inkasa różni się tym, że przy realizacji czeku w
    formie skupu, beneficjent (inaczej podawca lub remitent :)) otrzymuje
    pieniądze "od ręki". Jeżeli czek jest przyjmowany do inkasa, wypłata
    środków z czeku następuje dopiero po otrzymaniu pokrycia z banku
    zagranicznego. Trwa to bardzo różnie, od 4 do nawet 8 tygodni.
    Poza tym, koszty inkasa są zazwyczaj wyższe niż skupu. Dochodzą tu
    opłaty pocztowe za wysłanie czeku za granicę i koszty banku
    zagranicznego, które mogą je pobrać z kwoty czeku (nie zawsze są
    jednak pobierane). Za skup czeku płaci się tylko prowizję banku
    realizującego czek (tak jest napewno w PKO BP a w innych nie wiem).

    Z tego co wiem, z czekiem zagranicznym najlepiej udać się do któregoś
    z oddziałów PeKaO SA lub PKO BP. Te banki mają największą praktykę w
    obsłudze takich form płatności.

    hmm... chyba dyskusja trochę odbiegła od głównego wątku ;)