eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiCzy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne? › Re: Czy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne?
    From: "darsoon" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne?
    Date: Fri, 23 Jan 2004 16:06:17 +0100
    Sender: d...@p...onet.pl@s0cfpi.pkobp.pl

    Użytkownik "HAL_2000" <H...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bur3vh$38t$1@news.onet.pl...
    > Szanowny panie Darsoon !
    > Czy mógłby Pan podać konkretne różnice między czekiem zwykłym
    (bankierskim?)
    > a Money Order?

    Przekaz pieniężny jest specyficzną odmianą czeku. Można nawet
    powiedzieć, że jest dokumentem (tylko) zbliżonym do czeku. W świetle
    obowiązującego w Polsce prawa czekowego taki dokument nie jest
    czekiem - nie zawiera ustawowych elementów, np. słowa "czek" w treści.
    Wynika to (brak niektórych elementów ustawowych) z tego, że przekazy
    używane są głównie w krajach anglosaskich, (Wielka Brytania, Kanada,
    Australia, USA) których prawo czekowe "działa" na podstawie innej
    konwencji.

    Czek bankierski jest wystawiany przez bank i płatny we wskazanym w
    jego treści banku. Przekazy pieniężne mogą być wystawiane przez banki
    ale również przez inne instytucje posiadające uprawnienia do
    wystawiania takich dokumentów (np. American Express Co) a także przez
    osoby prywatne (na blankietach zakupionych w bankach, z oznaczoną z
    góry kwotą przekazu).

    Tym co przekaz pieniężny odróżnia od "zwykłych" czeków (poza wystawcą)
    to to, że kwota takiego przekazu jest z góry ograniczona i wyraźnie
    określona w treści dokumentu. Na blankietach przekazów jest nadruk
    ograniczający wysokość kwoty do jakiej może być wystawiony np. "not to
    exceed one thousand canadian dollars". Czeki bankierske nie posiadają
    takiego ograniczenia, mogą być wystawiane na dowolne kwoty.

    Przekazy pieniężne posiadają również dłuższe terminy ważności niż
    czeki bankierskie i często są one podane w ich treści.Terminy te to
    przeważnie 6 albo 12 miesięcy. Zdarzają się również przekazy z
    niograniczonym terminem ważności.
    Natomiast "czek wystawiony w innym kraju niż ten, w którym jest
    płatny, powinien być przedstawiony (do zapłaty) w ciągu bądź to
    dwudziestu, bądź to siedemdziesięciu dni, zależnie od tego, czy
    miejsce wystawienia i miejsce płatności znajdują się w tej samej, czy
    w różnych częściach świata." - Ustawa Prawo Czekowe Art. 29.

    > Chodzi mi głównie o sposoby realizacji i banki gdzie można je
    zamienić na
    > żywą gotówkę za w miarę przywoitą opłatę i w rozsądnym czasie
    (chociaż to
    > już ma znaczenie drugorzędne), oczywiście wszystko na terenie
    Polski.
    > Byłbym wdzieczny za jakieś info.

    Z realizacją zarówno czeków jak i przekazów pieniężnych bywają w
    Polsce problemy. Bardzo rzadko zdarza się, że banki je skupują.
    Najczęściej przyjmowane są do inkasa.
    Ogólnie skup od inkasa różni się tym, że przy realizacji czeku w
    formie skupu, beneficjent (inaczej podawca lub remitent :)) otrzymuje
    pieniądze "od ręki". Jeżeli czek jest przyjmowany do inkasa, wypłata
    środków z czeku następuje dopiero po otrzymaniu pokrycia z banku
    zagranicznego. Trwa to bardzo różnie, od 4 do nawet 8 tygodni.
    Poza tym, koszty inkasa są zazwyczaj wyższe niż skupu. Dochodzą tu
    opłaty pocztowe za wysłanie czeku za granicę i koszty banku
    zagranicznego, które mogą je pobrać z kwoty czeku (nie zawsze są
    jednak pobierane). Za skup czeku płaci się tylko prowizję banku
    realizującego czek (tak jest napewno w PKO BP a w innych nie wiem).

    Z tego co wiem, z czekiem zagranicznym najlepiej udać się do któregoś
    z oddziałów PeKaO SA lub PKO BP. Te banki mają największą praktykę w
    obsłudze takich form płatności.

    hmm... chyba dyskusja trochę odbiegła od głównego wątku ;)