eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiCzy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne? › Re: Czy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne?
    From: "darsoon" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy i w ktorym banku w Lodzi mozna kupic czeki podrozne?
    Date: Fri, 23 Jan 2004 12:31:01 +0100
    Sender: d...@p...onet.pl@s0cfpi.pkobp.pl

    Użytkownik "Tashi" <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:buqrsp$nev$1@inews.gazeta.pl...
    > Moja informacja o osobach trzecich pochodziła z infolinii banku
    Pekao SA -
    > miałem otrzymać ze Stanów zapłatę w czekach (bo można je tutaj
    szybko
    > zrealizować) i napotkałem problem autoryzacji, więc zadzwoniłem do
    banku z
    > pytaniem, czy czek może zrealizowac inna osoba niż ta, która go
    kupiła. Padła
    > odpowiedź, że może i na tym opieram swoją wiedzę.
    > Poza tym - wg Fortisu, BGZ i polskiego AmExa prowizje nie są
    pobierane jedynie
    > za realizację czeku w złotych, a w przypadku BGZ nie wszystkie
> [...]

    Nie wiem czy dobrze rozumiem. Te czeki, które miałeś dostać ze Stanów
    to były czeki podróżnicze???
    Jeżeli emitentem (nie wystawcą) czeków miał być American Express to
    może chodziło o czek GIFT (nie jest to czek podróżniczy). Wtedy
    wszystko by się zgadzało. Ktos wysyła ci ten czek lub kilka czeków.
    Dostajesz czeki, składasz podpis i zanosisz do banku, gdzie składasz
    ponownie w obecności pracownika podpis kontrasygnujący i sprawa
    załatwiona.
    W zasadzie można też zrobić tak, że ktoś w Stanach kupi czeki
    podróżnicze AMEX-a, podpisze je w obydwu miejscach i dodatkowo na
    "środku" czeku w polu "Pay to the order of" wpisze Twoje imię i
    nazwisko. W takim przypadku czek podróżniczy można (w PKO BP) przyjąć
    wyłącznie do inkasa. W biurze AmEx-a być może będzie można go skupić
    ale tego nie jestem pewien.
    W przypadku PKO BP prowizje pobierane są w takiej samej wysokości, bez
    względu na walutę w której następuje wypłata.

    Ogólnie mówiąc jest tak, że czeki podróżnicze realizuje ta sama osoba,
    która je kupiła. Jak sama nazwa mówi, są to czeki na podróż. Ich
    główną funkcją jest zabezpieczenie podróżującego przed przykrymi
    konsekwencjami zagubienia/kradzieży czeków. W przypadku kradzieży lub
    zagubienia czeków podróżniczych ich właściciel otrzymuje nowe czeki w
    czasie nie przekraczającym 24h, bez względu na kraj pobytu (wg.
    informacji AMEX-a).

    Do przekazywania pieniędzy osobom trzecim stosuje się najczęściej
    czeki bankierskie lub bardzo popularne w USA Międzynarodowe Przekazy
    Pieniężne - International (World) Money Order. W tym przypadku dużo
    trudniej (w przeciwieństwie do tego co myślą amerykanie) jest znaleźć
    bank w Polsce, który dokona skupu takiego czeku. Najczęściej są one
    przyjmowane do inkasa. Szybko są realizowane... ale w Stanach...
    niestety ;)

    --
    Pozdrawiam,
    darsoon