  • 21. Data: 2005-02-09 20:29:26
    Temat: Re: Certyfikaty Elektroniczne
    Od: And <A...@...pl>

    AP wrote:

    > Jesli chodzi o chip w dowodzie ..... to mysle, ze nawet zapomnij o tym.
    > Wiekszosc bedzie krzyczala, ze to sposob na inwigilacje poczynan
    > przecietnego obywatela.

    A tutaj to się mylisz, bo "chip w dowodzie" (czyli po ichniemu
    e-Identity Card, NetID albo inne nazwy) to już całkiem całkiem niedługo
    i nawet nasi rządzący już kilka kroków w tym kierunku wykonali, co
    prawda mało się jeszcze znają na tym, ale uczą się w dobrym
    towarzystwie... :)

    --
    == And.
    ==

  • 22. Data: 2005-02-09 20:30:27
    Temat: Re: Certyfikaty Elektroniczne<przydługie)
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <buazjcjrtl0s$.1gmpeayotv2i1.dlg@40tude.net>,
    z...@c...cy says...

    > Bo nikt na czas nie wprowadził odpowiednich dyrektyw? Ponad trzy lata
    > próbowano coś z tym zrobić i jakoś praktycznie nikomu się nie udało a
    > generalnie myślano nad wprowadzeniem takiego podpisu w każdej sytuacji
    > łącznie z bankami, urzędami itd.
    >
    > Mało tego. Jedno z centrów certyfikujących jest właśnie rozwiązywane

    Taaak.... az z ciekawosci zapytam ... a jakies to centrum?

    AP

  • 23. Data: 2005-02-09 20:32:49
    Temat: Re: Certyfikaty Elektroniczne a banki
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    AP (news:MPG.1c742e506c5415a0989857@news.dallas.sbcglob
    al.net)
    Napisał(a):

    > Ale wracajac do tematu bankowego .... mysle ze dla banku lepiej byloby
    > aby klient korzystal z legalnie rozpoznawalnego podpisu (zamiast
    > korzystac z jakis PINow itp)

    Do czasu rozpowszechnienia biometryki - zapomnij. Zawsze gdzieś pojawi się
    PIN.

    Kwetsia tylko kosztow i dostepnosci. A to
    > jak juz ustalilismy jest bardzo watpliwe.
    > Ja osobiscie jeszcez bylbym sklonny wybulic te.. powoiedzmy 500 za
    > certyfikat ... jesli nie musialbym sie dodatkowo gdzies fatygowac i
    > dodatkowo pozwoliloby mi to na kontakty z innymi instytucjami rzadowymi
    > lub samorzadowymi.
    > AP

    Hmm.. to ważne stwierdzenie. Ciekawe ile jest takich osób.

    R.

  • 24. Data: 2005-02-09 20:34:58
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    And (news:cuds37$jca$1@nemesis.news.tpi.pl)
    Napisał(a):

> [...]
    > rządzący już kilka kroków w tym kierunku wykonali, co prawda mało się
    > jeszcze znają na tym, ale uczą się w dobrym towarzystwie... :)

    Nawet grupa 3mająca władzę w Warszawie chyba już jakieś kroki robi.
    IMHO niedługo może się zacząć pęd ku mikropłatnościom (jak w
    Singapurze???), gdzie bezgotówkowo, chipem zapłacisz za parkowanie, za
    gazetę, za fajki, za inne drobne rzeczy...A chip jednocześnie będzie częścią
    komórki, lub ID...

    R.

  • 25. Data: 2005-02-09 20:37:43
    Od: And <A...@...pl>

    Robert wrote:
    \

    > Bo z tego co pamiętam, używają dwóch kluczy (dwie kart)...

    Bo to jest tak - notariusze mają podpisaną umowę z Unizeto, które im
    wydało certy. A Unizeto ma taką dziwną technologię (w uproszczeniu: dwa
    SIMy, w szczegółach: o ile pamiętam to ok. 45 min prezentacja :) ), co
    sami ją sobie wymyślili i próbują uszczęśliwić resztę świata, która
    korzysta ze standardów i jakoś nie chce się przestawić. :)

    --
    == And.
    ==

  • 26. Data: 2005-02-09 20:38:12
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    AP (news:MPG.1c742ed9142fbc51989858@news.dallas.sbcglob
    al.net)
    Napisał(a):
    > In article <buazjcjrtl0s$.1gmpeayotv2i1.dlg@40tude.net>,
    > z...@c...cy says...
    > Taaak.... az z ciekawosci zapytam ... a jakies to centrum?
    > AP

    Centrast, ale nie jest rozwiązywane i nie jest centrum certyfikacji.
    Obowiązki przejmie NBP.

    R.

  • 27. Data: 2005-02-09 20:39:23
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    And (news:cudsbr$phi$1@atlantis.news.tpi.pl)
    Napisał(a):
> [...]
    > sami ją sobie wymyślili i próbują uszczęśliwić resztę świata, która
    > korzysta ze standardów i jakoś nie chce się przestawić. :)

    Dodajmy że reszta świata korzysta ze standardów, a Polska ma jeszcze coś
    innego. Nasze kwalifikowane certy różnią się jednym bitem
    (niezaprzeczalności???) od innych.,..

    R.

  • 28. Data: 2005-02-09 20:46:33
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cudroj$tuo$1@shodan.interia.pl>,
    T...@i...pl says...
    > AP (news:MPG.1c742e506c5415a0989857@news.dallas.sbcglob
    al.net)

    > Do czasu rozpowszechnienia biometryki - zapomnij. Zawsze gdzieś pojawi się
    > PIN.

    Nie... nie zrozumiales mnie ... oczywiscie, jesli chodzi o certyfikat
    kwalifikowany to tez musisz wpisac haslo/PIN aby podpisac dokument.
    Chodzi mi o fakt, ze chyba hmm... bardziej legalnie rozpoznawalny bylby
    podpis kwalifikowany niz tranzakcja dokonana przy pomocy "wynalazku"
    bankowego (jakby to nie nazywac... haslami jednorazowymi... kluczami
    prywatnymi lub innimi obecnymi rozwiazaniami)

    Dodatkowo ... jesli chodzi o plus certyfikatu kwalifkowanego - to jeden
    wystarczylby na kontakty ze wszystkimi bankami (oczywiscie pod
    warunkiem, ze te banki akceptowalyby go)

    AP

  • 29. Data: 2005-02-09 20:50:27
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    AP (news:MPG.1c7432a49959d807989859@news.dallas.sbcglob
    al.net)
    Napisał(a):
> [...]
    > wystarczylby na kontakty ze wszystkimi bankami (oczywiscie pod
    > warunkiem, ze te banki akceptowalyby go)

    Wszystkie certy oprócz Unizeto są wykonane w tej samej technologii.
    Akceptowanie certu zależałoby od wewnętrznych procedur oraz dopisania listy
    CRLi do oprogramowania korzystającego z podpisu. Każdy wystawca podpisu ma
    obowiązek udostępnić biblioteki dll, każdemu, kto będzie chciał utworzyć
    oprogramowanie wykorzystujące podpis elektroniczny.

    R.

  • 30. Data: 2005-02-09 20:51:21
    Od: And <A...@...pl>

    AP wrote:

    > Taaak.... az z ciekawosci zapytam ... a jakies to centrum?

    Pewnie pan Piotr słyszał o Centraście i o tą instytucję mu chodziło.
    Ale ciekawe czy wie o roli Centrastu, i o tym czym to "rozwiązanie" jest. :)
    Generalnie takie są skutki jak się nie miało koncepcji co do roli
    Centrastu w PL.

    --
    == And.
    ==