  • 31. Data: 2005-02-09 20:55:22
    Temat: Re: Certyfikaty Elektroniczne<przydługie)
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    AP napisał(a):

    > Taaak.... az z ciekawosci zapytam ... a jakies to centrum?

    W ostatnim numerze Tele Info (o ile się nie mylę) była wzmianka na ten
    temat. Jeśli uda mi się jutro to odszukać w pracy to podam

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 32. Data: 2005-02-09 21:04:51
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Wed, 9 Feb 2005 20:52:48 +0100, "Robert"
    <T...@i...pl> wrote:

    >Zasada jest taka: szyfrujesz publicznym (mniejsza o to jak), odszyfrowujesz
    >prywatnym - innej drogi nie ma.

    Tu chyba za bardzo na skróty poszedłeś. Są różne drogi:
    a) _ktoś_ szyfruje moim kluczem publicznym. Dzięki temu, tylko ja mogę
    odszyfrować, bo tylko ja mam klucz prywatny od pary
    b) ja szyfruję swoim kluczem prywatnym. Jeśli wiadomość da się
    odczytać przy pomocy mojego klucza publicznego, to odbiorca ma
    pewność, że wiadomość pochodzi ode mnie
    c) ja szyfruję swoim kluczem prywatnym a potem kluczem publicznym
    odbiorcy. On używa swojego prywatnego, a potem mojego publicznego.
    Nikt inny nie podsłucha a i pewność co do nadawcy jest

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 33. Data: 2005-02-09 21:10:22
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Jarek Andrzejewski
    (news:j4uk015spvlv5sqphntrdigmqphkggvess@4ax.com)
    Napisał(a):
    > Tu chyba za bardzo na skróty poszedłeś. Są różne drogi:

    Czy za dużym? Chyba nie...

> [...]
    > b) ja szyfruję swoim kluczem prywatnym. Jeśli wiadomość da się
    > odczytać przy pomocy mojego klucza publicznego, to odbiorca ma

    Weryfikacja WWW.

    > c) ja szyfruję swoim kluczem prywatnym a potem kluczem publicznym
    > odbiorcy. On używa swojego prywatnego, a potem mojego publicznego.
    > Nikt inny nie podsłucha a i pewność co do nadawcy jest

    Tylko rozwinięcie. Ale faktycznie, dla kogoś nie w temacie może to się takie
    oczywiste nie wydać..

    R.

  • 34. Data: 2005-02-09 21:12:33
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Robert napisał:

    > Zasada jest taka: szyfrujesz publicznym (mniejsza o to jak), odszyfrowujesz
    > prywatnym - innej drogi nie ma.

    Czegos mi tutaj zabraklo. Nie moge szyfrowac swoim publicznym, bo on
    jest publiczny i kazdy moze to zrobic, wiec nie ma gwarancji, ze to ja
    szyfrowalem.

    Albo nic nie zrozumialem.

    Bartol

  • 35. Data: 2005-02-09 21:13:00
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Bartol Partol (news:cudu8o$mvc$1@inews.gazeta.pl)
    Napisał(a):
    > Czegos mi tutaj zabraklo. Nie moge szyfrowac swoim publicznym, bo on jest
    > publiczny i kazdy moze to zrobic, wiec nie ma gwarancji, ze to ja
> [...]

    Nie zrozumiałeś...to trochę zagmatwane. Innej drogi nie ma- miałem tu na
    myśli, że jak zaszyfrujesz publicznym, to tylko sparowanym prywatnym
    odszyfrujesz. W ten sposób upewniasz się że wiadomość dotrze do
    odpowiedniego odbiorcy. Podpisz dokument dodatkowo kwalifikowanym - a
    odbiorca będzie miał pewność, że ty - to ty.

    R.

  • 36. Data: 2005-02-09 21:15:28
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Napisał(a):
    > Czegos mi tutaj zabraklo. Nie moge szyfrowac swoim publicznym, bo on jest
    > publiczny i kazdy moze to zrobic, wiec nie ma gwarancji, ze to ja
> [...]

    tu: https://www.ofeallianz.pl/szyfrowanie.rtf
    masz skrótowo informacje o tym - klucze symetryczne, asymetryczne...

    R.

  • 37. Data: 2005-02-09 21:40:12
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Robert napisał:

> [...]
    > odpowiedniego odbiorcy. Podpisz dokument dodatkowo kwalifikowanym - a
    > odbiorca będzie miał pewność, że ty - to ty.

    Teraz jasne.

    Bartol

  • 38. Data: 2005-02-10 10:18:17
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    Ech, miało być w języku Kowalskiego! Wybiorę tylko parę cytatów.

    > Certyfikat elektroniczny to pewien unikalny ciąg znaków.

    Terminologia znana tylko informatykom.

    > Do certyfikatu masz przyporządkowany klucz: publiczny i prywatny.

    Terminologia znana tylko informatykom.

    > Została tam wgrana specjalna struktura,
    > która umożliwia dostęp do certyfikatu tylko po podaniu PINu.

    Tak na boku, to ... jak właściwie Kowalski ma uzyskać jakąkolwiek
    pewność, że:
    a) jego certyfikatu ktoś sobie przed 'wgraniem' nie skopiował
    b) naprawdę jest niezbędny ten PIN?

    > Podpisujemy dokument:
    > Mamy jakiś dokument w formie elektronicznej.

    Mhm.

    > Na podstawie skomplikowanych funkcji matematycznych tworzony jest
    > skrót tego dokumentu.

    Słowo 'skrót' w tym sensie to terminologia znana nawet nie wszystkim
    informatykom.

    > Skrót następnie "trafia" na kartę chipową, gdzie są dokonywane
    > obliczenia, którego efektem jest znowóż unikatowy ciąg znaków, tyle
    > że jest on już powiązany z naszym certyfikatem i dokumentem.

    Co to właściwie znaczy 'powiązany'. Co to jest jakiś 'unikatowy ciąg
    znaków'. O co tu w ogóle chodzi?

    > Otwieramy dokument i widzimy że jest podpisany.

    Jak to widzimy? Musimy jakoś specjalnie ten dokument otworzyć,
    nieprawdaż?

    > Automatycznie następuje
    > weryfikacja CRLi (sprawdzenie czy certyfikat nie uległ wygaśnięciu),

    Hi, hi, język Kowalskiego. Tak na boku, to wytłumacz ludziom pojęcie
    wygasania. I przeanalizuj jego konsekwencje. Czy to ma znaczyć, że
    ktoś podpisze jakąś umowę, ja mu za to zapłacę a potem się okaże że
    ten podpis wygasł i nie jest już ważny???

    Itd.

    Tak na boku, to mamy też problem praktyczny. W aktualnej sytuacji -
    trojany i wirusy na co drugim pececie - jakikolwiek podpis realizowany
    softwarem jest ... podejrzany. Możesz mieć super-hiper chipy,
    czytniki, whatever - ale nie masz jak zagwarantować że ten chip
    dostanie te dane, które człowiekowi wydaje się, że dostaje...

    A dochodzi jeszcze sprawa praktyczna. Powyżej próbowałeś tak naprawdę
    tłumaczyć właściwie kryptografię asymetryczną. W ogóle nie doszliśmy
    do konkretnego tłumaczenia jak używać - co instalować i jak, jakie
    pliki gdzie kopiować, itd itp. Tam też się robi wesoło.

    PS Któryś z ekspertów kryptograficznych (bodajże Peter Gutmann) się
    'chwalił', że - dzięki byciu traktowanym jako ekspert/pomocnik -
    zgromadził całkiem pokaźną kolekcję różnych absolutnie poufnych
    prywatnych certyfikatów różnych fajnych organizacji, włącznie z
    certyfikatami mającymi uprawnienie do podpisywania
    certyfikatów. Traktował to jako miły dowód jak znakomicie ludzie
    rozumieją tą technologię. A chodziło przecież nie o Kowalskich, tylko
    o wykwalifikowany personel organizacji używających kryptografii do
    poważnych celów...

  • 39. Data: 2005-02-10 10:38:30
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 10 Feb 2005 11:18:17 +0100, Marcin Kasperski
    <M...@s...com.pl> wrote:

    >Terminologia znana tylko informatykom.

    jeszcze kryptologom :-)

    >Tak na boku, to ... jak właściwie Kowalski ma uzyskać jakąkolwiek
    >pewność, że:
    >a) jego certyfikatu ktoś sobie przed 'wgraniem' nie skopiował

    certyfikat jest jawny!
    Chronić trzeba jedynie klucz prywatny, a ten nigdy karty nie opuszcza.

    >b) naprawdę jest niezbędny ten PIN?

    Lepiej, żeby każdy kto weźmie kartę do ręki mógł za nas się podpisać?
    :-)

> [...]
    >ktoś podpisze jakąś umowę, ja mu za to zapłacę a potem się okaże że
    >ten podpis wygasł i nie jest już ważny???

    to załatwiają usługi znakowania czasem (uwaga: ja _nie_ piszę językiem
    Kowalskiego :-)

    >softwarem jest ... podejrzany. Możesz mieć super-hiper chipy,
    >czytniki, whatever - ale nie masz jak zagwarantować że ten chip
    >dostanie te dane, które człowiekowi wydaje się, że dostaje...

    zgadza się

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 40. Data: 2005-02-10 21:22:14
    Od: "W" <n...@m...maila.pl>

    Użytkownik "Robert" <T...@i...pl> napisał w wiadomości

    > tu: https://www.ofeallianz.pl/szyfrowanie.rtf
    > masz skrótowo informacje o tym - klucze symetryczne, asymetryczne...
    >
    > R.

    To ja dorzucę jeszcze http://www.fortisbank.com.pl/ >> BANKOWOŚĆ
    ELEKTRONICZNA >> Pl@net-bezpieczeństwo.

    W.