  • 61. Data: 2004-02-14 22:37:18
    Temat: Re: BIK szaleje
    Od: Glenn <g...@b...pl>

    Azjata wrote:

    > Jesli bronisz tak mocno bankow oraz BIK (?) moze umiesz odpowiedziec dlaczego
    > banki "wprowadzily" BTE, zamiast stosowac weksle wraz z umowa wekslowa ?

    Bo weksel i obrót wekslowy został "zabity" przez 50 lat komunizmu i
    niestety się nie odrodzil. Więc powstały protezy.

    > Zgoda, dyskusja jednak dotyczy tego jak szczegolowe dane sa zbierane. Polecam
    > zapoznanie sie z dzialaniami tego typu instytucji/firm w krajach zdecydowanie
    > lepiej rozwinietych jesli chodzi o kredyty, Polska nadal sie uczy i jest w
    > stadium rozwoju tych produktow. Dla przyklad w Wielkiej Brytani w ktorej ludzie
    > od lat zyja "na kredyt", a bankowosc ma jedna z najdluzszych historii, banki
    > oraz inne firmy nie potrzebuja tak dokladnej informacji o jakiej pisal autor
    /ciach/

    Można odwrócić tezę i zapytać, czy w związku ze sporym doświadczeniem
    tamtejszych banków i stabilnym przez dziesięciolecia obrotem
    gospodarczym nie jest potrzebne mniej danych do oceny kredytobiorcy niż
    u nas.

    > Pozatym, wypowiedz prezesa BIK odbieram jako wypowiedz kolejnej osoby, ktora
    > otrzymala ciepla posadke, uslyszala co nieco i teraz probuje zablysnac, takich
    > ludzi jest naprawde duzo.

    Może i tak jest, ale niekoniecznie.

  • 62. Data: 2004-02-14 23:16:40
    Od: "Azjata" <a...@a...pl>

    > Bo weksel i obrót wekslowy został "zabity" przez 50 lat komunizmu i
    > niestety się nie odrodzil. Więc powstały protezy.

    Ale prawo wekslowe nadal obowiazuje, wiec jesli obowiazuje to po co bankom byl
    BTE ? Podpowiedz przy umowie wekslowej, dluznik ma cokolwiek do powiedzenia,
    przy BTE nawet przy pomylce banku nie masz nic do powiedzenia.

> [...]
    > tamtejszych banków i stabilnym przez dziesięciolecia obrotem
    > gospodarczym nie jest potrzebne mniej danych do oceny kredytobiorcy niż

    Nie odwracajmy jednak ani tez, ani kota ogonem, jesli jak juz wykazalem na
    bardziej rozwinietych rynkach kredytowych wystarcza mniej szczegolowa ilosc
    informacji, ale informacji rzetelnej, moze nie nalezy wyskakiwac przed szereg
    ale uczyc sie sprawnie i korzystnie wykorzystywac doswiadczenia nabyte latami
    przez innych ?

    A.Zjata

  • 63. Data: 2004-02-14 23:32:32
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Na razie posługuje się całkiem nieźle - liczba kredytów nieregularnych
    > spadła.

    _Udowodnij_, że wynika to z działalności BIK, a nie innych czynników (np.:
    poprawy lub znacznego pogorszenia warunków życia części osób, działalności
    windykatorów, _własnych_ danych banków).
    A jak Ci się uda, to mniej więcej myślę będzie poziom dowodowy, który należy
    wykazać, by uzyskać odszkodowanie od banku. A nawet wówczas nie masz
    pewności czy sąd nie będzie uprzedzony do Ciebie i Cię nie oleje zasądzając
    marne grosze.

    To zbyt skomplikowane, żeby uznać, że tylko BIK przyczynił się do tego
    spadku.

    Poza tym - jeśli się poprawiło i jeśli jest to zasługą BIK, to znaczy, że
    mylisz się Ty i prezes żądając większych uprawnień. Oznacza to bowiem, że
    obecny system działa i należy go udoskonalać. Zamiast ograniczać prawa
    obywatelskie wystarczy zmusić _wszystkie_ banki do tego, aby weszły do
    systemu i wyciągać konsekwencje (a nie zlewać to, bo banki płacą, więc mogą
    olewać, a cierpieć będą klienci, a nie zarząd BIK, który dba - jak każdy
    zarząd - przede wszystkim o własną kasę) wobec nich (banków), jeśli nie będą
    poprawiać baz w odpowiedni sposób i w odpowiednim czasie. Nie trzeba od razu
    zwiększać uprawnień, by ulepszyć system, który obecnie wydaje się być
    odpowiednio wyważony.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 64. Data: 2004-02-14 23:39:17
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Azjata" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    powiedzenia,
    > przy BTE nawet przy pomylce banku nie masz nic do powiedzenia.

    Ja jestem bardzo podbudowany obecną inicjatywą poselską, która zmierza do
    całkowitej likwidacji BTE. Pisałem o tym niedawno. Mam nadzieję, że lobby
    bankowe nie okaże się wystarczająco silne lub czasopisma, by powstrzymać
    tę - jakże chwalebną - inicjatywę.

    Należy mieć nadzieję, że sprawa zostanie szybko i bezboleśnie
    przeprowadzona. W zasadzie wiele mogłoby dać nadanie odpowiedniego rozgłosu
    tej sprawie. Ciężko by wówczas było to zatrzymać bez wywołania burzy.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 65. Data: 2004-02-14 23:41:09
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c0luvl$3ei$1@taurus.webcorp.pl...
    > Następny od Leppera... nie zauważyłeś, kolego, że te wredne banki chcą
    > tylko odzyskać pożyczone pieniądze? Bo pożyczki trzeba oddawać? A nie
    > rolować wierzyciela, wydając kasę na wszystko, tylko nie na zwrot tego,
    > co się pożyczyło _od innych ludzi_ ?

    Od kiedy do odzyskiwania kasy, której nie pożyczyłem jeszcze, potrzebna jest
    wiedza o tym, co kupuję _przed_ wzięciem pożyczki/kredytu mieszkaniowego
    dajmy na to? Absurd.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 66. Data: 2004-02-14 23:51:09
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Tomasz Opalski" <o...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > A mi taki ogólny system oceny wiarygodności kompletnie by nie przeszkadzał
    > ile zasady gromadzenia tych danych i kryteria oceny byłyby jawne.

    I o ile ktoś gwarantowałby szybkie i bezbolesne odszkodowanie za
    zamieszczenie błędnych danych. Gdyby było tak jak w reklamie Link4:
    ubezpieczasz się, miałeś stłuczkę, dzwonisz do likwidatora i za tydzień po
    ocenie masz kasę w kieszeni/na koncie, to byłoby spoko. W naszym kraju jest
    to jednak nierealne, więc protestuję.

    > Tak na prawdę pytaniem jest w jakim celu takie zbieractwo danych jest
    > uprawiane. Zakładam że po to aby także pozytywnie potwierdzić wiarygodność
    > klienta, który zwraca się do banku po pieniądze. Jeśli jestem uczciwym
    > klientem, to chciałbym, aby każdy bank, do którego się zwracam o tym
    > wiedział, bo szczycę się tym.

    Problem w tym, że przesłanki uczciwości są względne. Jak już ktoś pisał:
    żaden problem, aby uznać (tzn. pracownik banku uzna), że jeśli płacisz
    ostatniego dania terminu, a czasem wykorzystujesz prawa z KC (jeśli termin
    płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to termin upływa dnia
    następnego), to jesteś słabo uczciwy i kredytu nie dostaniesz. I możesz im
    skoczyć. Zadecydował System.

    A tymczasem teraz każdy bank, w którym pojawiam
> [...]
    miałoby
    > przemawiać to, że korzystałem z tego produktu już w innych bankach, że po
    > miesiącach/latach dorobiłem się tam wysokiego limitu i od tego mi woda
    sodowa
    > do głowy nie uderzyła. Być może dzięki takiej centralnej weryfikacji
    zamiast
    > biegać z papierkami, zaświadczeniami, wnioskami mógłbym kliknąć na stronie
    > internetowej guzik "Poprośże kredyt/kartę kredytową/debet/co kto chce" i
    bym
    > od ręki dostał na przyzwoitych warunkach na podstawie pozytywnych sygnałów

    Ależ nikt tego nie kwestionuje w tym wątku. Protesty są jedynie przeciwko
    zbieraniu danych do niczego niepotrzebnych. Chciałbyś, żeby pan Kazio z
    banku, Twój sąsiad, wiedział, że masz inną kartę kredytową, którą kupujesz
    różne rzeczy? To czasem może być gorsze niż tajemnica korespondencji.

    > Jeśli osobiście się o coś tu obawiam, to o jakość danych, jakie banki
    > przekazują do BIK. Obecnie banki w zasadzie nie odpowiadają w żaden sposób
    za
    > dane, jakie pakują do baz danych BIK i nie ponoszą konsekwencji za swoje
    > błędy. Kolejna sprawa to to, że np. odmawiając udzielenia kredytu bank nie
    > poczuwa się w obowiązku poinformować klienta, na jakiej podstawie to
    > nastąpiło - dajmy na to negatywnego wpisu w BIK.

    I tu jest pies pogrzebany. Najpierw niech BIK poprawi to co jest po stronie
    _banków_, a potem, jeśli będzie taka potrzeba, możemy się zacząć zastanawiać
    jak rozwinąć system informacji kredytowej, bo nasze społeczeństwo, to w
    złodzieje i trzeba się chronić. Nie można jednak pozwolić na to, by banki
    swoją nieudolność ukrywały i powiększały jedynie ilość zbieranych
    informacji.

    > Brak tu kompletnie pewnej
    > klarowności poczynań. Ale taki stan mamy dziś, więc gorzej raczej być nie
    > może.

    Może. Będzie zbierana większa ilość informacji na takich samych zasadach
    (tzn. niewiadomo na jakich, bo każdy bank robi po swojemu).

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 67. Data: 2004-02-15 00:04:29
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Jeżeli nie chcesz kredytu, to nie ma Cię w BIK.

    Ale przecież jeśli raz wziąłem kredyt, który spłaciłem, i więcej nie chcę,
    to w czasie tego spłacania bank zbierałby o mnie całą masę informacji. Preze
    BIK tłumaczy to koniecznością (sic!) zabezpieczenia banków przed
    nieuczciwymi kredytobiorcami. Oznacza to, że traktują mnie jako nieuczciwego
    zanim jeszcze poproszę o kredyt. Nie wiem jak ty, ale ja protestuję. Nawet
    Mikke nie kwestionuje domniemania niewinności.

    Tego

    > No i o to chodzi. Przecież nie proponuję Ci, żebyś udostępniał o sobie
    > jakieś dane, jeżeli nie chcesz pożyczyć pieniędzy. Natomiast informacja
    > o tym, że poprzedni kredyt spłaciłeś z "pomocą" komornika może być
    > jednak istotna dla oceny, czy powinno Ci się udzielić następnego.

    Ale my nie mówimy o zbieraniu informacji o egzekucjach, a o zbieraniu
    informacji o: "w bik-u będą przechowywane
    informacje o transakcjach bankowych większych niż jakiśtam limit"!
    Co to w ogóle ma do rzeczy???

    > Znowu przedstawiasz wszelkie możliwe i domniemane przyszłe nadużycia,
    > aby podważyć sens zbierania informacji o kredytobiorcach i potencjalnych
    > kredytobiorcach. A skąd wiesz, że centra autoryzacyjne/banki już tego
    > nie robią (nie sprzedają danych)? I co? Przestaniesz używac kart?

    Nie, ale nie dlatego, że mi to nie przeszkadza, a dlatego, że dane nie są
    analizowane w związku z innymi danymi. Poza tym, gdyby były, to banki nie
    zachowywałyby się tak idiotycznie przy oferowaniu kart. Marketing leży w tym
    względzie.

    Przed

    > A jeśli nieterminowo spłacasz kredyt tłumcząc się np. obniżeniem
    > dochodów i jednocześnie wydajesz spore kwoty płacąc kartą, to bank
    > zamiast zgadzać się na zrestrukturyzowanie kredytu może Ci go
    > wypowiedzieć. Dlaczego ma Ci iść na rękę, jeżeli oszukujesz?

    Jeśli chcę zrestrukturować, to bank może zażądać wszelkich papierków.
    Problem w tym, że ja mogę nie chcieć go restrukturować (bo nie), a bank i
    tak będzie posiadał informacje. Jak się bankowi nie podoba czas spłacania,
    to niech wypowie umowę (o ile spełnione są warunki tam określone).

    > Dlaczego nie? Kredyt nie jest niezbędny do życia.

    Powiedz to Amerykanom albo Brytyjczykom, a pomyślą, że nie wiesz co mówisz.
    Kredyt to podstawa funkcjonowania na wolnym rynku i w kapitalizmie.

    > Ale nie możesz żądać, aby wszyscy klienci byli traktowani tak samo,
    > niezależnie od stopnia swojej wiarygodności.

    Nie żądam. Protestuje przeciwko nadmiernemu zbieraniu informacji.

    > To dlaczego spada liczba kredytów nieregularnych? I dlaczego pojawiają
    > się posty na grupie typu "który bank nie sprawdza w BIK" ?

    Na pierwsze pytanie odpowiedziałem wcześniej. Na drugie: bo kredyt jest
    niezbędny do życia? Dla wielu tak.

    > Znowu jako argument przeciwko zasadzie zbierania danych podajesz to, że
    > -jest bałagan
    > -sądy nie działają

    Bo to jest bardzo ważne. Gdyby było idealnie, to innych argumentów trzeba by
    było używać. Nie jest i w związku z tym trzeba brać pod uwagę taką
    rzeczywistość jaką ona jest, a nie pomijać najistotniejsze fakty.

    > Już są pewnie rejestrowane ;-) Tylko o tym nie wiesz ;-)

    Szkoda, że banki też o tym nie wiedzą ;] Jakby jeden taki wiedział, to nie
    pozwoliłby mi na rezygnację z karty ;] A tak - pozbędzie się pewnie i konta.
    Bywa.

    > A może będzie tak: nie udzielimy Panu kredytu, bo Pan się spóźnia ze
    > spłatą i jednocześnie kupuje u jubilera ;-))) Niech Pana Provident
    > kredytuje ;-)

    Eech... :)

    > Jak dla kogo.

    Proste, że dla mnie :)

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 68. Data: 2004-02-15 00:26:58
    Od: woy <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl>

    Dnia 2004-02-15 00:41, niejaki(a) Tomasz Waszczynski naskrobał(a): :
> [...]
    potrzebna jest
    > wiedza o tym, co kupuję _przed_ wzięciem pożyczki/kredytu mieszkaniowego

    Przeczytaj jeszcze raz, co napisał Adam Moreń, rozpoczynając wątek.
    Gdzie tam jest cokolwiek o tym, ze BIK ma inwigiliwać kogokolwiek, kto
    nie jest niesolidnym dłużnikiem? Cytuję:

    "[...] biuro będzie także zajmować się oceną rzeczywistego stanu
    majątkowego _nieuczciwych kredytobiorców_. W tym celu w bik-u będą
    przechowywane informacje o transakcjach bankowych większych niż jakiśtam
    limit. To znaczy jak się _ktoś spóźnia z ratami_ , a jednocześnie robi
    jakieś zakupy np. karta kredytową to jego rating będzie dodatkowo
    obniżany. Ponadto będą utworzone brygady inspektorów, którzy w terenie
    będą sprawdzać np. stan budowy domu, oceniać wartość samochodu, czy
    innego majątku _kredytobiorcy_ ."

    Cała ta inwigilacja ma dotyczyć kogoś, kto nie spłaca kredytu. Gdzie Ty
    tu masz sprawdzanie czegokolwiek u ludzi, którzy nie zaciągneli kredytu,
    i na dodatek go nie spłacają?

    --
    woy

    'Jeżeli chcesz fabuły, to przed zamordowaniem
    jakiejś postaci zawsze możesz z nią porozmawiać'
    [Feanor, prgkr]

  • 69. Data: 2004-02-15 00:50:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Azjata" <a...@a...pl> writes:

    > Dodatkowo nalezy podniesc fakt, ze banki juz jakis czas temu stwierdzily ze
    > droga cywilna jest nieoplacalna i dluga dlatego wymyslily BTE. Obecnie mamy
    > sytuacje prawna, ktora daje bankowi zdecydowanie uprzywilijowana pozycje w
    > stosunku do konsumenta.

    Z tym ze nalezy zauwazyc, ze w sporze pomiedzy przecietnym bankiem
    i przecietnym klientem nawet bez BTE mozliwosci banku sa rzedy wielkosci
    wieksze niz mozliwosci klienta. BTE powoduje, ze przecietny klient
    jest po prostu przy banku nikim - jedyne co moze robic to prosic by
    sie bank nad nim ulitowal i ponownie przyjrzal sie jego sprawie.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 70. Data: 2004-02-15 01:02:26
    Od: woy <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl>

    Dnia 2004-02-15 00:51, niejaki(a) Tomasz Waszczynski naskrobał(a): :

> [...]
    > następnego), to jesteś słabo uczciwy i kredytu nie dostaniesz. I możesz im

    Rany boskie, czy Ty już dyskutujesz dla samej dyskusji? Zakładasz, że
    banki i ich pracownicy to banda przestępców? Z jakiego powodu miałby
    pracownik banku łamać obowiązujące w Polsce prawo (Kodeks Cywilny, Prawo
    Bankowe)? Przecież kredyt dostaje się nie na gębę, tylko na podstawie
    umowy, gdzie jest ściśle, co do dnia określony terminarz spłaty! I
    obowiązuje KC! Wszystkich! Czemu pracownik mialby w ogóle oceniać źle
    czy dobrze datę spłaty kredytu zgodną z umową? Przepraszam, ale to jest
    bredzenie.

> [...]
    > banku, Twój sąsiad, wiedział, że masz inną kartę kredytową, którą kupujesz
    > różne rzeczy? To czasem może być gorsze niż tajemnica korespondencji.

    Dane o rzetelności kredytobiorcy uważasz za niepotrzebne? Niepotrzebna
    jest wiedza, czy klient wykorzystuje kredyt na to, na co go dostał? Czy
    pieniędzy na splatę nie wykorzytuje na wycieczkę na Seszele? I dlaczego
    z góry zakładasz, że bankowcy to przestępcy? Ujawnienie tych informacji
    osobom trzecim (panu Kaziowi), to złamanie tajemnicy bankowej -
    przestępstwo wobec Prawa bankowego. Za to jest prokurator.

> [...]
    > złodzieje i trzeba się chronić. Nie można jednak pozwolić na to, by banki
    > swoją nieudolność ukrywały i powiększały jedynie ilość zbieranych

    Przepraszam, jakie Ty masz w tej dziedzinie doświadczenia? Dużo znasz
    tych 'błędów' popełnionych przez banki w rejestracji danych w BIK? Bo ja
    nie słyszałem. Że jest to możliwe teoretycznie? Najpierw niech wydarzą
    sie jakieś istotne fakty, a potem narzekaj.