eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBIK szaleje › Re: BIK szaleje
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!poznan.rmf.pl!news.man.poznan.pl!news.inter
    netia.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BIK szaleje
    Date: Sun, 15 Feb 2004 00:51:09 +0100
    Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
    Lines: 86
    Message-ID: <c0mci7$am7$1@inews.gazeta.pl>
    References: <c0kva0$kpv$1@inews.gazeta.pl> <c0l0eq$r4e$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <c0l2a1$1of$1@inews.gazeta.pl> <c0l3o9$l7g$1@news.onet.pl>
    <c0l4il$a5k$1@inews.gazeta.pl> <c0lb78$8sn$1@news.onet.pl>
    <c0less$g8j$1@inews.gazeta.pl> <c0lpae$rbo$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: dial-3499.wroclaw.dialog.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1076802953 10951 62.87.138.171 (14 Feb 2004 23:55:53 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 14 Feb 2004 23:55:53 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1165
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1158
    X-User: washko
    User-Agent: Hamster/2.0.4.0
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:285389
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Tomasz Opalski" <o...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:c0lpae$rbo$1@inews.gazeta.pl...
    > > Przesadą dla mnie jest zbieranie informacji - tak szczegółowych - o
    tych,
    > > którzy spłacają regularnie tylko dlatego, że inni nie spłacają. Innie
    mnie
    > > nie obchodzą. Jak bank się boi, że ktoś go w konia zrobi, to niech sobie
    > > wymyśli taki sposób, żeby nie dotykał on uczciwych klientów. W
    przeciwnym
    > > razie stajemy na stanowisku - wszyscy są źli, więc wszystkich trzeba
    > > inwigilować. To jest bardzo złe podejście.
    > >
    > A mi taki ogólny system oceny wiarygodności kompletnie by nie przeszkadzał
    o
    > ile zasady gromadzenia tych danych i kryteria oceny byłyby jawne.

    I o ile ktoś gwarantowałby szybkie i bezbolesne odszkodowanie za
    zamieszczenie błędnych danych. Gdyby było tak jak w reklamie Link4:
    ubezpieczasz się, miałeś stłuczkę, dzwonisz do likwidatora i za tydzień po
    ocenie masz kasę w kieszeni/na koncie, to byłoby spoko. W naszym kraju jest
    to jednak nierealne, więc protestuję.

    > Tak na prawdę pytaniem jest w jakim celu takie zbieractwo danych jest
    > uprawiane. Zakładam że po to aby także pozytywnie potwierdzić wiarygodność
    > klienta, który zwraca się do banku po pieniądze. Jeśli jestem uczciwym
    > klientem, to chciałbym, aby każdy bank, do którego się zwracam o tym
    > wiedział, bo szczycę się tym.

    Problem w tym, że przesłanki uczciwości są względne. Jak już ktoś pisał:
    żaden problem, aby uznać (tzn. pracownik banku uzna), że jeśli płacisz
    ostatniego dania terminu, a czasem wykorzystujesz prawa z KC (jeśli termin
    płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to termin upływa dnia
    następnego), to jesteś słabo uczciwy i kredytu nie dostaniesz. I możesz im
    skoczyć. Zadecydował System.

    A tymczasem teraz każdy bank, w którym pojawiam
    > się jako nowy klient weryfikuje tylko negatywne sygnały, jakie gdzieś mogą
    na
    > mój temat pojawić BIK, BIG czy inne czarne listy, a podstawą-wyrocznią do
    > podjęcia decyzji kredytowej jest zaświadczenie o zarobkach. Tymczasem,
    > dlaczego na moją korzyść np. przy staraniu się o kartę kredytową nie
    miałoby
    > przemawiać to, że korzystałem z tego produktu już w innych bankach, że po
    x
    > miesiącach/latach dorobiłem się tam wysokiego limitu i od tego mi woda
    sodowa
    > do głowy nie uderzyła. Być może dzięki takiej centralnej weryfikacji
    zamiast
    > biegać z papierkami, zaświadczeniami, wnioskami mógłbym kliknąć na stronie
    > internetowej guzik "Poprośże kredyt/kartę kredytową/debet/co kto chce" i
    bym
    > od ręki dostał na przyzwoitych warunkach na podstawie pozytywnych sygnałów
    z
    > innych banków.

    Ależ nikt tego nie kwestionuje w tym wątku. Protesty są jedynie przeciwko
    zbieraniu danych do niczego niepotrzebnych. Chciałbyś, żeby pan Kazio z
    banku, Twój sąsiad, wiedział, że masz inną kartę kredytową, którą kupujesz
    różne rzeczy? To czasem może być gorsze niż tajemnica korespondencji.

    > Jeśli osobiście się o coś tu obawiam, to o jakość danych, jakie banki
    > przekazują do BIK. Obecnie banki w zasadzie nie odpowiadają w żaden sposób
    za
    > dane, jakie pakują do baz danych BIK i nie ponoszą konsekwencji za swoje
    > błędy. Kolejna sprawa to to, że np. odmawiając udzielenia kredytu bank nie
    > poczuwa się w obowiązku poinformować klienta, na jakiej podstawie to
    > nastąpiło - dajmy na to negatywnego wpisu w BIK.

    I tu jest pies pogrzebany. Najpierw niech BIK poprawi to co jest po stronie
    _banków_, a potem, jeśli będzie taka potrzeba, możemy się zacząć zastanawiać
    jak rozwinąć system informacji kredytowej, bo nasze społeczeństwo, to w
    złodzieje i trzeba się chronić. Nie można jednak pozwolić na to, by banki
    swoją nieudolność ukrywały i powiększały jedynie ilość zbieranych
    informacji.


    > Brak tu kompletnie pewnej
    > klarowności poczynań. Ale taki stan mamy dziś, więc gorzej raczej być nie
    > może.

    Może. Będzie zbierana większa ilość informacji na takich samych zasadach
    (tzn. niewiadomo na jakich, bo każdy bank robi po swojemu).

    Pozdrawiam,
    Washko

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1