  • Data: 2019-12-31 18:54:55
    Temat: Re: 150 PLN w promocji BNP Paribas
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 31 grudnia 2019 14:37:05 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Standardowym sposobem liczenia oprocentowania przez klientów
    > (co, domyślam się, bierze często swój początek z rozmów z "doradcami
    > bankowymi") jest (suma rat / kwota kredytu - 1) * 100%.
    > To już bez żadnych prowizji ani innych czarów (w przybliżeniu) podwaja
    > stawkę.

    Hmm, chyba raczej zmniejsza dwukrotnie - więc wynik trzeba pomnożyć przez 2.
    Bez tego to byłby dobry wzór na kredyt:
    - na rok (jak na dłużej, to trzeba pomnożyć przez liczbę lat),
    - spłacany po roku w całości, ew. spłacane tylko odsetki (np. jak na bardzo
    liberalnej KK, w PL znam banki wymagające spłaty jedynie 2% kapitału, w USA są takie,
    co wymagają tylko 1%) - a nie w miesięcznych ratach kapitałowo-odsetkowych (bo to
    właśnie skutkuje tym dwukrotnym zmniejszeniem - średnio przez okres kredytu klient ma
    do dyspozycji tylko ok. połowy kapitału).

    I wychodzi nie taki zły wzór na RRSO - przybliżony, ale z bardzo niewielkim błędem.
    Bo "prawdziwy" wzór na RRSO jest ciężki...

    A na moich przykładach - 10k na 5 lat:
    - milek bez ubezpieczenia: raty 200zł, wynik 8%, bankowe RRSO 7,68%
    - milek z ubezpieczeniem: raty 230zł, wynik 15,2%, bankowe RRSO 14,35%
    I rzeczywiście to ubezpieczenie zwiększa RRSO prawie dwukrotnie, bo:
    - ponieważ ubezpieczenie jest płatne z góry za cały okres i stanowi część pełnej
    kwoty kredytu, to mimo, że oprocentowanie nominalne jest niższe - bo jest - ale jest
    od wyższej kwoty kredytu - i rata wychodzi jako suma tych samych 200zł, które byłyby
    z większym % od niższej sumy kredytu + 30zł ubezpieczenia - dobre :)
    - średnia rata to 166,67zł kapitału (10k/60) i 33,33zł odsetek - więc jakby nie
    patrzeć dodatkowe 30zł/mc za ubezpieczenie prawie podwaja kwotę odsetek.

    - santi - rata 217,62, wynik 12,23%, bankowe RRSO 11,15%.
    I w sumie wychodzi tak właśnie w połowie między RRSO dla milkowych rat 200zł i 230zł.

    Pewien błąd jest zapewne przede wszystkim z uwagi na spłaty w równych datach
    kapitałowo-odsetkowych, co wnosi nieliniowość - a wzór jest liniowy.
    Przy ratach malejących - ze stałą kwotą kapitału w racie - błąd byłby zapewne
    mniejszy.

    Ciekawe, jak na błąd wpływają obecność prowizji/ubezpieczenia - ale może nie
    wpływają, bo po prostu zwiększają wyjściową sumę?

    I wniosek - tańszy kredyt ma mniejszą ratę, a nie jakieś tam pierdy jak ten czy inny
    %.

    Hehe i doszedłem, w jaki sposób 1,99% od 10k daje 203,04zł - bo 203,04zł to jest
    1,99% od 10203,04zł ;> Ale pewnie jest to wyliczyć równie trudno jak RRSO.

    Ale jak z policzył:
    > (13800 / 10000 -1) * 100% = 0,1444
    to nie wiem, to chyba naprawdę w komunistycznej matematyce...
    "Pewne jak w radzieckim banku - nie przepadnie ci, ale i nie dostaniesz".
    Pytanie, czy w rosyjskim lepiej - już 2 razy za czasów istnienia "nowożytnej", czyli
    niecarskiej, Rosji, oszczędności w bankach znikły jak sen jaki złoty...