  • Data: 2020-01-01 16:30:00
    Temat: Re: 150 PLN w promocji BNP Paribas
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    z <...@...pl> writes:

    > Dziwne to wszystko ;-)
    > Przykład:
    > Kwota kredytu: 10 000
    > Rata: 230
    > Okres: 5 lat
    > Suma rat: 13800
    > Prowizja: 0%
    > Hmmm....
    >
    > (13800 / 10000 -1) * 100% = 0,1444

    Wątpię. Szczerze mówiąc, nie widzę nawet jak doszedłeś do tego wyniku.

    (13800 / 10000 - 1) * 100% =
    (1.38 - 1) * 100% =
    0.38 * 100% =
    38%.

    Z tym, że przykład dotyczył jednego roku, więc taki wynik ludzie typowo
    podzieliliby przez 5 (aczkolwiek gwarancji nie daję). I druga uwaga, nie
    mniej ważna, to absolutnie NIE JEST prawidłowy wzór na oprocentowanie.
    To był przykład bardzo wadliwych obliczeń, niestety także bardzo
    popularnych.

    > A może:
    >
    > Odsetki 3800/5 lat = (760 / 10000 kwota kredytu) = (7,6 / 100) = 7,6%
    > w stosunku rocznym

    Jeden diabeł. Jest teoretycznie coś takiego, jak "koszt kredytu",
    i chociaż zwykle jest to synonim oprocentowania efektywnego
    (utożsamianego u nas z RRSO, z tym że jest tu kilka szczegółów*), to
    niektórzy kosztem kredytu określają sumę rocznych odsetek. To ostatnie
    pewnie ma jakieś SENSOWNE zastosowanie - np. księgowe/bilansowe - ale
    raczej nie dla Kowalskiego.

    BTW wbrew także dość powszechnym opiniom, poziomy szkolnej matematyki
    w PRL i obecnie nie różnią się jakoś szczególnie. Większe różnice są
    po porównaniu konkretnych np. szkół (wydaje się jednak "na czuja", że to
    się poprawiło w ciągu ostatnich XX lat - moje dane na ten temat są
    raczej ubogie). Spore różnice są nawet między klasami (po)gimnazjalnymi
    i odpowiadającymi im "obecnymi" klasami (np. w tej samej szkole). Uwaga
    o próbce statystycznej jak zwykle.

    * owe szczegóły to np. jak traktować takie ubezpieczenie - jeśli jest
    możliwość wybrania każdej z wersji (z i bez ubezpieczenia), to
    traktowałbym to niezależnie i nie wliczałbym tego do oprocentowania.
    W przeciwnym przypadku, (obowiązkowe) ubezpieczenie uznawałbym po
    prostu za część raty.
    --
    Krzysztof Hałasa