  • 11. Data: 2008-12-27 21:04:31
    Temat: Re: [Prasowka] Upadlosc konsumencka
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Szymon wrote:

    > Podejrzewam, że zanim sprawa trafi do sądu to dłużnik i tak już nic nie
    > będzie posiadał. Wiele więc nie odda. A za 5 lat będzie czysty. W sumie to
    > lepsza opcja niż płacić długi do śmierci i potem je przekazać dzieciom w
    > spadku.

    Dokładnie o to chodziło. Aby w którymś momencie można było przerwać
    zaklęty krąg.

    Upadłość nie miała być dla Kowalskiego, który po pijaku wziął 30 tyś
    pożyczki i przepił i teraz nie ma z czego oddać bo nie ma gotówki, ale
    mieszkanie i samochód ma, tylko, że mu szkoda oddać bo w czym będzie
    mieszkać.

    To by prowadziło do pokrzywdzenia wierzycieli, gdyby dłużnicy zbyt łatwo
    mogli się pozbyć długu.

    To miało służyć tym, którzy w zasadzie już nic nie mają, ale perspektyw
    na wyjście z dna też nie, bo cokolwiek by osiągneli komornik natychmiast
    zabierze. Tak mają 5 lat, po których mogą zacząć normalnie.

    Zresztą w Polsce mało kto jeszcze myśli na zasadzie muszę sprzedać dom,
    żeby spłacić dług. Czekają aż komornik sam go sprzeda za bezcen.

    Mi się ustawa bardzo podoba.

  • 12. Data: 2008-12-27 21:12:28
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

> [...]
    > pożyczki i przepił i teraz nie ma z czego oddać bo nie ma gotówki, ale
    > mieszkanie i samochód ma, tylko, że mu szkoda oddać bo w czym będzie

    Niestety nadużycia będą możliwe i pewnie dlatego każdą sytuację sąd będzie
    rozstrzygał indywidualnie. Łatwo mogę sobie wyobrazić zrobienie długu na
    kilkaset tysięcy, przepisanie wszystkiego na zaufaną osobę, a potem upadłość
    i 5 lat na czarno w UK, by wrócić z czystym kontem w sensie prawnym,
    niekoniecznie bankowym.

    > To by prowadziło do pokrzywdzenia wierzycieli, gdyby dłużnicy zbyt łatwo
    > mogli się pozbyć długu.

    Dlatego spodziewam się haczyków.

    > To miało służyć tym, którzy w zasadzie już nic nie mają, ale perspektyw na
    > wyjście z dna też nie, bo cokolwiek by osiągneli komornik natychmiast
    > zabierze. Tak mają 5 lat, po których mogą zacząć normalnie.

    Tylko wiesz - dziś nad wyraz łatwo pozbyć się wszystkiego.

  • 13. Data: 2008-12-27 21:14:56
    Od: MK <m...@i...pl>

    On Sat, 27 Dec 2008 21:54:28 +0100, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:

    >Dostaje czyste konto po 5 latach. Tylko ze o tym artykul kompletnie
    >milczy.

    Nie czyste konto tylko spokoj od splacania starych dlugow. Sadze, ze
    od tego momentu nie dostanie kredytu przez kolejne 5 lat. No,
    oczywiscie nie dotyczy to Providentow i podobnych. 5 lat to kawal
    zycia czlowieka i ciezko zaczynac je od poczatku.

    MK

  • 14. Data: 2008-12-27 21:30:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Szymon wrote:

> [...]
    > kilkaset tysięcy, przepisanie wszystkiego na zaufaną osobę, a potem upadłość
    > i 5 lat na czarno w UK, by wrócić z czystym kontem w sensie prawnym,

    po pierwsze wierzycielowi przysługuje skarga paulianska, po drugie za
    wyzbywanie sie majątku dłuznik sam może pójść siedzieć.

  • 15. Data: 2008-12-27 21:35:29
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > po pierwsze wierzycielowi przysługuje skarga paulianska, po drugie za
    > wyzbywanie sie majątku dłuznik sam może pójść siedzieć.

    To prawda, jednak nie zmienia to postaci rzeczy, iż próby mogą być czynione.
    Niełatwo będzie pewne kwestie udowodnić - szczególnie gdy dłużnik wyjechał
    gdzieś tam w świat, a adres jest nieznany.

  • 16. Data: 2008-12-27 22:08:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Na 5 lat.

    Dzieki uprzejme. A nie jest przypadkiem tak, ze jesli tych dlugow nie
    bedziesz splacal zgodnie z planem, to cala upadlosc idzie do kosza
    i znow masz "cale zycie"? Cokolwiek ryzykowne :-)

    > Dostaje. 5 lat i koniec. Obecnie masz utrate majątku i do końca życia
    > oddajesz wierzycielowi...

    Taak, jak tylko komornik stwierdzi, ze egzekucja niemozliwa,
    a mieszkania zastepczego nie ma. I bez zadnych rat.

    Ciekawe jak oni sobie wyobrazaja te splaty przez 5 lat, jesli ktos
    bedzie mieszkal pod mostem.

    Nie mowie ze taka ustawa jest gorsza niz to co obecnie, bo nie ma
    obowiazku korzystania z niej. Tyle ze chyba nie o to chodzi? Powinno
    chodzic o to, by wierzyciel mogl odzyskac przynajmniej sensowna czesc
    dlugu, a mogloby tak byc tylko wtedy, gdyby takze dla dluznika bylo to
    korzystniejsze niz niekorzystanie z ustawy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2008-12-27 22:26:02
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 27 Dec 2008 15:04:31 -0600, witek napisał(a):

> [...]
    > mieszkać.
    >
    > To by prowadziło do pokrzywdzenia wierzycieli, gdyby dłużnicy zbyt łatwo

    Srali muszki, będzie wiosna. Wierzyciele na pozyczaniu pieniędzy zarabiają,
    zatem powinni ponosić ryzyko.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 18. Data: 2008-12-27 22:28:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 27 Dec 2008 22:14:56 +0100, MK napisał(a):

> [...]
    > oczywiscie nie dotyczy to Providentow i podobnych. 5 lat to kawal
    > zycia czlowieka i ciezko zaczynac je od poczatku.

    Cóz, taki system działa w USA i w Kanadzie i chyba w kilku innych krajach
    (UK?). Tam jest to jeszcze propstsze, z tego co wiem - upadłośc idzie tak
    samo przez sąd, majątek zostaje przeznaczony na spłatę tego, co sie da, a
    wpis do rejestrów idzie na 7 lat.
    Chodzi o to, aby wyważyć dobrze konsekwencje jakie na upadającego spadają i
    korzyści jakie daje społeczeństwu upadłość.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 19. Data: 2008-12-27 22:35:31
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    MK pisze:
    > Ciekawe kiedy zacznie sie placz i pewnie znowu wszystkiemu beda winne
    > banki...

    Jak dla mnie zamysł był dobry ale praktyczna realizacja jest bezsensu.

    Przede wszystkim taka ustawa będzie zapewne dotyczyła ludzi co już ileś
    tam lat życia mają za sobą i zabranie im wszystkiego + 5 lat spłacania
    długów pozwoli im zacząć życie "od nowa" w wieku 45-50 lat. Trochę chyba
    zbyt późno żeby się czegokolwiek dorobić lub nawet zacząć żyć normalnie.

    Ponadto w ww. przypadkach w zasadzie wszystko jedno czy nie ma z czego
    spłacać rat i komornik jest na karku czy też oddajemy wszystko i
    zaczynamy za 5 lat "od nowa", bo i jedno i drugie MOIM ZDANIEM oznacza
    całkowitą kasację życia i zamianę jednej marnej sytuacji, na drugą
    równie marną.

    To już lepiej sprzedać wszystko i wyjechać gdzieś daleko żeby nikt
    takiego dłużnika nie znalazł (rozpatrując wszystko od strony realnej,
    nie moralno-prawnej).

    --
    Mithos

  • 20. Data: 2008-12-27 22:39:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Srali muszki, będzie wiosna. Wierzyciele na pozyczaniu pieniędzy zarabiają,
    > zatem powinni ponosić ryzyko.

    i przez to, że zarabiają to nie mają prawa odzyskać długu?
    zastani kapitaliści, co nie.