  • 11. Data: 2021-05-11 22:04:22
    Temat: Re: Płatność blik i możliwość an ulowania transakcji?
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Krzysztof Halasa.
    On 11.05.2021 20:22 you wrote:

    > Klient nie otrzymał należnego towaru -> prosta podstawa do
    > reklamacji (i do chargebacku dla banku). BTW transakcja może być
    > "card present", to niczego tu nie zmienia.

    Eeee, to raczej już nieaktualne. Z tego co kojarzę, to banki się wypięły

    na odwołane loty z okazji pandemii.
    Kazali się dogadywać z liniami.

    --
    Pete

  • 12. Data: 2021-05-11 23:01:50
    Temat: Re: Płatność blik i możliwość anulowUTF-8?Q?ania transakcji3f?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.05.2021 o 11:23, Pete pisze:

    > Próbowałeś, czy tak sobie teoretycznie rozważasz?

    Ba, nawet wiele razy mi się udało :-)

    > 1. Na jakiej podstawie bank miałoby komuś zablokować rachunek (po pół
    > roku na żądanie prokuratora, to prędzej)

    Art. 33 i kolejne Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu
    praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakładają na nie obowiązek
    analizy, zaś art. 106a pkt. 3 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo
    bankowe daje podstawę do zablokowania, w razie potwierdzenia podejrzeń.
    Powód do analizy przepływów na tym konkretnym rachunku daje reklamacja
    klienta. Natomiast ne jest to miejsce na omawianie szczegółów, albowiem
    nauczyłbym oszustów czego unikać, by nie spowodować natychmiastowej
    blokady rachunku :-)

    > 2. Na reklamację bez fizycznej obecności karty bank odpowie, że przecież
    > posiadacz zlecił tę płatność, więc o co chodzi?

    O to chodzi, że międzynarodowe przepisy VISA w takim wypadku przewidują
    zwrot środków.

    > W tej sytuacji, to raczej już tylko policja/prokurator. Ale jeśli konto
    > na słupa, to szukaj wiatru w polu.

    Widzisz, jak Ty mało wiesz :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2021-05-11 23:10:47
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Robert Tomasik.
    On 11.05.2021 23:01 you wrote:

> [...]
    > unikać, by nie spowodować natychmiastowej blokady rachunku :-)
    > O to chodzi, że międzynarodowe przepisy VISA w takim wypadku

    Ja jednak się upieram że po tygodniu to szukaj wiatru w polu.

    --
    Pete

  • 14. Data: 2021-05-12 08:22:13
    Od: Robert Wicik <r...@g...com>

    wtorek, 11 maja 2021 o 22:05:24 UTC+2 Animka napisał(a):
    > Nie rozumiem. Płaci się albo Blikiem albo przez Przelewy 24.
    > Dwa razy zapłaciliscie?

    BLIK-iem przez Przelewy 24.
    Z informacji uzyskanych od Przelewy24, dalej był jeszcze jakiś pośrednik, być może
    platforma sprzedażowa, dopiero odbiorca płatności.
    Przelewy24 miały zapytać tego pośrednika o możliwość anulowania transakcji, ale na
    razie nie ma odzewu.
    R.

  • 15. Data: 2021-05-12 09:01:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.05.2021 o 23:10, Pete pisze:

    > Ja jednak się upieram że po tygodniu to szukaj wiatru w polu.

    I tu się z Tobą zgadzam, jeśli chodzi o kwestię odzyskania pieniędzy.
    Ale to utrudnia pracę oszustom. Bo można zamykać kolejne ich rachunki
    choćby na podstawie powiązań pomiędzy "słupami". Tego pokrzywdzonego już
    ne uratujesz, ale masę kolejnych, którzy wpłacają na ten sam rachunek.

    --
    Robert Tomasik

  • 16. Data: 2021-05-12 10:14:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 May 2021 09:01:09 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > choćby na podstawie powiązań pomiędzy "słupami". Tego pokrzywdzonego już
    > ne uratujesz, ale masę kolejnych, którzy wpłacają na ten sam rachunek.

    Zakladajac, ze policjantom sie zechce szybko szukac.
    A zechce sie? Troche watpie. Pewnie bedzie "nie mamy mozliwosci".

    A maja mozliwosci? Powiedzmy ze prowadzisz sprawe oszustwa,
    wplacono pieniadze na konto Nowaka, chcesz sie dowiedziec ile kont ma
    Nowak w roznych bankach.
    Ile to zajmie policji?
    Komornik i skarbowka ustala w pare minut, ale policjant/prokurator tez
    ma takie mozliwosci?

    Potem by trzeba obejrzec obroty na koncie Nowaka, wychodzi np ze
    przelewal Kowalskiemu, wiec trzeba odszukac konta Kowalskiego, ustalic
    kto mu przelewal - moze takich Nowakow jest wiecej.
    I przejrzec obroty na kontach tych Nowakow.

    Zadanie na dzien, tydzien, miesiac ?

    J.

  • 17. Data: 2021-05-12 12:25:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Po ilu latach postępowania zamkniesz im rachunek?

    -----

  • 18. Data: 2021-05-12 16:25:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Pete <n...@n...com> writes:

    > Eeee, to raczej już nieaktualne. Z tego co kojarzę, to banki się wypięły
    >
    > na odwołane loty z okazji pandemii.
    > Kazali się dogadywać z liniami.

    To jest podstawa do zgłoszenia i uznania reklamacji, i to, że bank
    "każe" klientowi rozmawiać z linią (co zresztą w procedurze
    reklamacyjnej także powinno wystąpić - chargeback to jest ostateczne
    rozwiązanie) nie oznacza, że ma prawo nie uznać reklamacji jeśli linia
    odmówi rozwiązania problemu.

    Dokładne szczegóły mogą powodować coś odwrotnego, ale generalna zasada
    jest taka, jak napisałem.
    Wiem że niektórzy powoływali się na działanie "siły wyższej"
    (w kontekście COVIDu), ale to co najmniej podejrzane.

    Inną sprawą jest to, że rozwiązania proponowane przez linie mogły/mogą
    być korzystniejsze niż reklamacja w banku.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2021-05-16 22:21:27
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    Czy dla klienta jest jakakolwiek zaleta płatności BLIKiem zamiast kartą?
    Bo w karcie przynajmniej jest chargeback a tutaj nic.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 20. Data: 2021-05-16 22:26:41
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 11.05.2021 o 22:04, Pete pisze:

    > Eeee, to raczej już nieaktualne. Z tego co kojarzę, to banki się wypięły
    >
    > na odwołane loty z okazji pandemii.
    > Kazali się dogadywać z liniami.

    Ale to jest zupełnie inna sytuacja niż z oszustem. Przecież to rządy
    zabroniły latać więc wina linii jest tu raczej żadna. Co innego gdyby
    taka linia zbankrutowała. Wtedy by była różnica, bo płacąc kartą miałbyś
    możliwość zgłoszenia reklamacji w banku i odzyskania pieniędzy przez
    chargrback a w przypadku przelewu czy BLIKa pozostaje tylko czekać czy
    będzie cokolwiek do zwrotu jak reszta wierzycieli.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu