  • 1. Data: 2002-02-03 14:12:26
    Temat: Pd czego nalicza się oprocentowanie
    Od: "arkady" <a...@e...teleton.pl>

    Witam.

    Pytanie moje jest takie. Np. na dzien 01.01 mam powiedzmy 1000 zl. 10
    stycznia wybieram 200 zl, na dzien 20 stycznia otrzymuje wynagrodzenie
    powiedzmy 1000 zl. Na dzien 31.01 mam wiec 1800 zl. Od jakiej kwoty bedzie
    naliczony procent????
    Od 1000? 1800?

    dzieki za pomoc.
    Arkady

  • 2. Data: 2002-02-03 14:19:19
    Temat: Re: Pd czego nalicza się oprocentowanie
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl>

> [...]
    > stycznia wybieram 200 zl, na dzien 20 stycznia otrzymuje wynagrodzenie
    > powiedzmy 1000 zl. Na dzien 31.01 mam wiec 1800 zl. Od jakiej kwoty bedzie

    Odsetki zawsze liczy się oddzielnie za każdy dzień, przyjmując rok 365 dni:
    odsetki_za_dzień = stopa_procentowa_roczna/100/365 * kwota_na_rachunku

    Bogdan

  • 3. Data: 2002-02-03 17:11:26
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    >stycznia wybieram 200 zl, na dzien 20 stycznia otrzymuje wynagrodzenie
    >powiedzmy 1000 zl. Na dzien 31.01 mam wiec 1800 zl. Od jakiej kwoty bedzie

    Witam

    Ogólnie to jest tak, ze kazdy bank moze naliczac odsetki jak mu sie zywnie
    podoba, byle tylko w regulminie produktu (rachunku) podal jak to robi.

    Z reguly banki naliczaja odsetki za kazdy pelny "przelezany" dzien do dnia
    poprzedzajacego wyplate z rachunku. I tak:

    do 09.01 policza za 1000 PLN
    10 - 20 policza za 800 PLN
    od 21 - 31 policza za 1800 PLN

    Oznacza to w szczegolnosci, ze jezeli jednego dnia wplacisz jakas kwote a
    drugiego dnia wyplacisz - odsetki nie zostana naliczone. Ale - jak mowie -
    wszystko zalezy od regulaminu.

    Oczywiscie inna sprawa to interpretacja pojecia "wyplaty". Moze byc tozsame
    z data transakcji lub z data ksiegowania tej transakcji. Roznie to wyglada,
    wiec o szczegoly musisz sie dopytac w swoim banku :(((

    Nie potrafie w tej chwili podac przepisu, ale banki sa zobowiazane prowadzic
    memorialowe naliczanie odsetek. Za kazdy dzien naliczaja ci czesc
    oprocentowania rocznego odpowiadajaca temu dniu wlasnie. Pozwala im to na
    biezaco orientowac sie w stanie zobowiazan wobec ciebie. Pod koniec miesiaca
    (lub innego okresu, np kwartalu) te odsetki przeksiegowywane sa na twoj
    rachunek. Tak wiec, jezeli zmiana stawek procentowych nastepuje w srodku
    miesiaca, nie przeszkadza im to zupelnie. Z przyczyn historycznych,
    informatycznych i innych banki uwazaja, ze rok moze miec 365, 360 lub tyle
    dni, ile ma naprawde (lata przestepne).

    pzdr
    wkg

  • 4. Data: 2002-02-03 18:48:40
    Od: "jo44" <j...@f...onet.pl>

    Użytkownik "arkady" napisał w wiadomości ...
> [...]
    | stycznia wybieram 200 zl, na dzien 20 stycznia otrzymuje wynagrodzenie
    | powiedzmy 1000 zl. Na dzien 31.01 mam wiec 1800 zl. Od jakiej kwoty bedzie

    "Koncz Wasc, wstydu oszczedz... "

  • 5. Data: 2002-02-04 11:04:13
    Od: "wkg" <w...@i...pl>

    "Daniel Walczak" <a...@e...com.pl> wrote in message

    > Mylisz się.

    Czyżby ?

    >Na przykład rok musi mieć 365 dni

    Czy moglbys mi podac jakis przepis ktory to ustala ? Zakladam oczywiscie,
    ze mowimy o rachunkach biazacych (ROR, a vista), w przypadku innych
    instrumentow dluznych rok ma oczywiscie tyle dni, ile zechce :))

    poza tym praktycznie Bank
    > może decydować tylko o _wysokości_ oprocentowania i terminach ich
    > księgowania (mam na myśli kapitalizację przy lokatach i wymagalność
    odsetek
    > przy kredytach).

    Czyli o wszystkim wlasciwie. Ale "terminy ksiegowania" operacji nie dotycza
    tylko - jak piszesz "ksiegowania", dotycza takze interpretacji daty
    obciazenia rachunku (vide czeki lub karta debetowa).

    > Ale zasady: "saldo na koniec dnia ..... nie przeskoczysz.

    No, to jeden z nielicznych stalych fragmentow gry, choc - jak mowie - diabel
    tkwi w szczegolach - czyli w tym, jak to saldo liczyc.

    pzdr
    wkg

  • 6. Data: 2002-02-04 11:09:52
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "wkg" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Czy moglbys mi podac jakis przepis ktory to ustala ? Zakladam oczywiscie,
    > ze mowimy o rachunkach biazacych (ROR, a vista), w przypadku innych
    > instrumentow dluznych rok ma oczywiscie tyle dni, ile zechce :))

    Ustawa Prawo Bankowe
    Art. 53.
    Środki pieniężne na rachunku bankowym mogą być oprocentowane według stopy
    stałej lub zmiennej w wysokości i na zasadach określonych w umowie. Do
    oblicza-
    nia odsetek przyjmuje się, że rok liczy 365 dni.

    Maciej

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 7. Data: 2002-02-04 11:19:58
    Od: "wkg" <w...@i...pl>

> [...]
    > oblicza-
    > nia odsetek przyjmuje się, że rok liczy 365 dni.

    OK, Dzieki. Tu sie mylilem.

    pzdr
    wkg

  • 8. Data: 2002-02-04 11:43:11
    Od: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>

    On Sun, 3 Feb 2002 18:11:26 +0100, "wkg" <w...@p...onet.pl> wrote:

    > Ogólnie to jest tak, ze kazdy bank moze naliczac odsetki jak mu sie zywnie
    > podoba, byle tylko w regulminie produktu (rachunku) podal jak to robi.

    Mylisz się. Na przykład rok musi mieć 365 dni, poza tym praktycznie Bank
    może decydować tylko o _wysokości_ oprocentowania i terminach ich
    księgowania (mam na myśli kapitalizację przy lokatach i wymagalność odsetek
    przy kredytach). Ale zasady: "saldo na koniec dnia * oprocentowanie
    roczne/365" za każdy dzień nie przeskoczysz...IMHO.

    Axe

  • 9. Data: 2002-02-04 17:07:15
    Od: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2002 12:04:13 +0100, "wkg" <w...@i...pl> wrote:

    > Czyli o wszystkim wlasciwie. Ale "terminy ksiegowania" operacji nie dotycza
    > tylko - jak piszesz "ksiegowania", dotycza takze interpretacji daty
    > obciazenia rachunku (vide czeki lub karta debetowa).

    Polemizowałbym, jeśli chodzi o czeki, czy na przykład spłaty rat są tylko
    dwa wyjścia: uznajemy datę wykonania operacji (czyli wpłaty/wypłaty)
    dokonanej przez klienta (nierealne, bo Bank jest właściwie zawsze "w plecy",
    albo uznajemy datę wpływu środków do banku jako takiego (bez względu na
    oddział).
    Karty debetowe to trochę inna para kaloszy, ale tu masz rację, bo właściwie
    niezależnie od daty wypłaty środków jako taką Bank uznaje koniec miesiąca
    (najczęściej, ale to tylko przykład)

    Dodatkowo znalazłem takie coś:

    "Art. 111. 1. Bank obowiązany jest ogłaszać w miejscu wykonywania czynności,
    w sposób ogólnie dostępny:
    1) stosowane stawki oprocentowania środków na rachunkach bankowych, kredytów
    i pożyczek,
    2) stosowane stawki prowizji i wysokość pobieranych opłat,
    3) terminy kapitalizacji odsetek,
    4) stosowane kursy walutowe,
    ...[koniec cytatu]

    Ale o tym dokładnie pisałem (to bank może ustalić dowolnie...poza kilkoma
    produktami dotowanymi środkami ze środków budżetowych, jak kredyty
    studenckie, kredyty mieszkaniowe starego portfela, rolnicze kredyty
    dopłatowe...większość z nich działa w oparciu o ustawy).

    > No, to jeden z nielicznych stalych fragmentow gry, choc - jak mowie - diabel
    > tkwi w szczegolach - czyli w tym, jak to saldo liczyc.

    No jak, rok masz stały, oprocentowanie musisz podać do wiadomości, saldo na
    koniec dnia też "jest stałym elementem"...i tak naprawdę pozostaje Ci tylko
    pole manewru dotyczące ustalenia daty zmiany salda. Oczywiście można sobie
    wyobrazić umowę kredytową typu: środki wpłacane przez cały miesiąc
    księgowane są z datą końca miesiąca"...ale...kto to kupi ;-)))))

    Axe

  • 10. Data: 2002-02-09 12:07:18
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

> [...]
    >drugiego dnia wyplacisz - odsetki nie zostana naliczone. Ale - jak mowie -

    Mialem doczynienia z weloma regulaminami kont :-) i wydaje mi sie, ze
    najczeciej to jest jednak tak, ze odsetki sa liczone od dnia wplywu
    (wlacznie) do dnia poprzedzajacego dzien ich wyplaty (wlacznie).
    Czyli w praktyce odsetki sa po prostru liczone od slada na kociec dnia
    ksiegowego a z tego wynika, ze od pieniedzy wplaconych jednego dnia a
    wyplaconych nastepnego odsetki beda. Natomaist jesli w ciagu jednego
    dnia wplace i wyplace ta sama kwote to bedzie zero odsetek.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl