    From: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pd czego nalicza się oprocentowanie
    Date: Mon, 04 Feb 2002 17:07:15 +0000

    On Mon, 4 Feb 2002 12:04:13 +0100, "wkg" <w...@i...pl> wrote:

    > Czyli o wszystkim wlasciwie. Ale "terminy ksiegowania" operacji nie dotycza
    > tylko - jak piszesz "ksiegowania", dotycza takze interpretacji daty
    > obciazenia rachunku (vide czeki lub karta debetowa).

    Polemizowałbym, jeśli chodzi o czeki, czy na przykład spłaty rat są tylko
    dwa wyjścia: uznajemy datę wykonania operacji (czyli wpłaty/wypłaty)
    dokonanej przez klienta (nierealne, bo Bank jest właściwie zawsze "w plecy",
    albo uznajemy datę wpływu środków do banku jako takiego (bez względu na
    oddział).
    Karty debetowe to trochę inna para kaloszy, ale tu masz rację, bo właściwie
    niezależnie od daty wypłaty środków jako taką Bank uznaje koniec miesiąca
    (najczęściej, ale to tylko przykład)

    Dodatkowo znalazłem takie coś:

    "Art. 111. 1. Bank obowiązany jest ogłaszać w miejscu wykonywania czynności,
    w sposób ogólnie dostępny:
    1) stosowane stawki oprocentowania środków na rachunkach bankowych, kredytów
    i pożyczek,
    2) stosowane stawki prowizji i wysokość pobieranych opłat,
    3) terminy kapitalizacji odsetek,
    4) stosowane kursy walutowe,
    ...[koniec cytatu]

    Ale o tym dokładnie pisałem (to bank może ustalić dowolnie...poza kilkoma
    produktami dotowanymi środkami ze środków budżetowych, jak kredyty
    studenckie, kredyty mieszkaniowe starego portfela, rolnicze kredyty
    dopłatowe...większość z nich działa w oparciu o ustawy).

    > No, to jeden z nielicznych stalych fragmentow gry, choc - jak mowie - diabel
    > tkwi w szczegolach - czyli w tym, jak to saldo liczyc.

    No jak, rok masz stały, oprocentowanie musisz podać do wiadomości, saldo na
    koniec dnia też "jest stałym elementem"...i tak naprawdę pozostaje Ci tylko
    pole manewru dotyczące ustalenia daty zmiany salda. Oczywiście można sobie
    wyobrazić umowę kredytową typu: środki wpłacane przez cały miesiąc
    księgowane są z datą końca miesiąca"...ale...kto to kupi ;-)))))

    Axe