    From: "wkg" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pd czego nalicza się oprocentowanie
    Date: Sun, 3 Feb 2002 18:11:26 +0100

    >Pytanie moje jest takie. Np. na dzien 01.01 mam powiedzmy 1000 zl. 10
    >stycznia wybieram 200 zl, na dzien 20 stycznia otrzymuje wynagrodzenie
    >powiedzmy 1000 zl. Na dzien 31.01 mam wiec 1800 zl. Od jakiej kwoty bedzie
    >naliczony procent????
    >Od 1000? 1800?
    >
    >dzieki za pomoc.
    >Arkady

    Witam

    Ogólnie to jest tak, ze kazdy bank moze naliczac odsetki jak mu sie zywnie
    podoba, byle tylko w regulminie produktu (rachunku) podal jak to robi.

    Z reguly banki naliczaja odsetki za kazdy pelny "przelezany" dzien do dnia
    poprzedzajacego wyplate z rachunku. I tak:

    do 09.01 policza za 1000 PLN
    10 - 20 policza za 800 PLN
    od 21 - 31 policza za 1800 PLN

    Oznacza to w szczegolnosci, ze jezeli jednego dnia wplacisz jakas kwote a
    drugiego dnia wyplacisz - odsetki nie zostana naliczone. Ale - jak mowie -
    wszystko zalezy od regulaminu.

    Oczywiscie inna sprawa to interpretacja pojecia "wyplaty". Moze byc tozsame
    z data transakcji lub z data ksiegowania tej transakcji. Roznie to wyglada,
    wiec o szczegoly musisz sie dopytac w swoim banku :(((

    Nie potrafie w tej chwili podac przepisu, ale banki sa zobowiazane prowadzic
    memorialowe naliczanie odsetek. Za kazdy dzien naliczaja ci czesc
    oprocentowania rocznego odpowiadajaca temu dniu wlasnie. Pozwala im to na
    biezaco orientowac sie w stanie zobowiazan wobec ciebie. Pod koniec miesiaca
    (lub innego okresu, np kwartalu) te odsetki przeksiegowywane sa na twoj
    rachunek. Tak wiec, jezeli zmiana stawek procentowych nastepuje w srodku
    miesiaca, nie przeszkadza im to zupelnie. Z przyczyn historycznych,
    informatycznych i innych banki uwazaja, ze rok moze miec 365, 360 lub tyle
    dni, ile ma naprawde (lata przestepne).

    pzdr
    wkg