  • 71. Data: 2021-07-21 18:16:50
    Temat: Re: [PKO BP] Zamkneli konto za brak maseczki
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale czy to chodzi o sposob zakazenia, czy naturalna odpornosc
    > osobnika?

    Chodzi o statystykę. Sposób zakażenia zasadniczo jest jeden (istotny).

    > Bo jesli to naturalna odpornosc, to taki sposob uodparniania IMO nic
    > nie da - tzn tych ~90% i tak by nic nie zauwazylo,
    > ~9% przechoruje lekko, a ~1% w tym procesie umrze ...

    Oczywiście że da - wirus nie będzie miał gdzie się mnożyć.

    > No chyba ze ... zakazic tak cale spoleczenstwo, ten powiedzmy 1%
    > zejdzie, ale reszta ... nie pozwoli zmutowac wirusa do gorszej wersji.

    Nie trzeba zakazić całego społeczeństwa. Część ma odporność po
    szczepieniu, a część po prostu nie styka się z innymi wystarczająco.
    Ale generalnie, to jest ta idea.

    > Ale co - nie zdazyly do szpitala?

    Owszem, karetka przyjechała po iluś tam godzinach. Albo np. "długi
    COVID" - śmierć w domu po dłuższym czasie.

    > No nie wiem - wszak mielismy trzy fale,

    powiedzmy

    > a niektorzy 4 - cos tam
    > powodowalo, ze zachorowania i zgony sie zmniejszaly.
    > Raczej nie swiadome dzialania naszego rzadu, ktory np w zaleznosci od
    > sutuacji zwiekszal srodki ochrony.

    Mieliśmy właściwie dwie fale. Obie skończyły się samoistnie.
    Przypuszczalnie druga fala (GB) była bardziej zakaźna, być może zbiegło
    się to z poluzowaniem nastrojów itp. i wszystko razem podniosło R0.

    > I drugim w listopadzie. Jakby dwie fale od wrzesnia.

    Eee tam, to są wykresy liniowe. Nie kupuję tego. Mogą być także
    zafałszowane w różnych momentach w różnym stopniu. Różnica "fala" -
    "nie fala" to powinno być przynajmniej z 10 razy (a może 100 lub 1000,
    jeśli poprzednia fala zdążyła się dobrze skończyć).

    > Ale spojrz na zachorowania - widac wyraznie fale, nazwijmy ja czwarta.
    > Czyli nie są tak calkiem odporni. Co najwyzej uodpornieni przed
    > ciezkim skutkami.

    Nigdy nie ma całkowitej odporności. Zachorowania (a właściwie dodatnie
    wyniki RT-PCR - przecież to nie są żadne zachorowania) są kompletnie
    niemiarodajne. Takie dane mogą mieć sens w początkach epidemii, ale nie
    teraz.
    Gdyby to był np. EBOV to takie dane także byłyby sensowne.
    Ale nie w sytuacji, w której znakomita większość zakażonych nie choruje.

    Zgony (ogółem) - jasne (aczkolwiek bez przesady z pewnością). Liczba
    używanych respiratorów - także.

    Tak naprawdę pozytywne wyniki nie tylko nie są zachorowaniami. One nawet
    nie są zakażeniami (trwającymi), bo części wirusów mogą być wykrywane
    długo po zwalczeniu zakażenia.

    > I gdzies na to sie chyba pogoda naklada - poprzednie wakacje tez byly
    > spokojne.

    Raczej nie (głównie) przez pogodę, ale dokładnie nikt tego nie wie.

    > IMHO - do tych "confirmed case" trafiaja ci, co mieli pozytywny wynik
    > testu.
    > Wiec z tej strony mamy raczej dobry szacunek, natomiast nie wiadomo
    > ilu zachorowalo bezobjawowo, czy na tyle lekko, ze testu nie
    > doczekali.
    > Moze byc ta liczba mocno zanizona.

    Na pewno jest. Przy czym stopień zaniżenia jest mocno zmienny.
    Dlatego to nie nadaje się do niczego.

    > Natomiast z kolei "deaths" moze byc zawyzone, bo jak mial Covid
    > stwierdzony testem i "choroby towarzyszace" - to co sie wpisuje w
    > przyczyne?

    Nie wiem, ale tu stopień zaniżenia (zawyżenia) powinien być bardziej
    stały. Więc przynajmniej można oszacować zmiany relatywne.

    > Mamy natomiast drobna zagadke z Niemiec sprzed roku - mieli wtedy duzo
    > zachorowan (39 tys tygodniowo), i stosunkowo nieduzo zgonow - 1600
    > tygodniowo.
    > Dla porownania - w UK to bylo 39tys/6.4tys, Francja podobnie, w
    > Belgii 11tys/1900, Hiszpania 60k/6k.
    >
    > Niemcy jakos masowo testowali, czy mieli falszywe testy ?

    Robili znacznie więcej testów, na pewno.

    > Teraz sie jakos wyrownalo, smiertelnosc z calego okresu to 2-2.5% w
    > wielu krajach.

    Wiadomo że jest zawyżona. Przypuszczalna śmiertelność to może 1%, ale to
    może być także 0,5%.

    Jeśli w Polsce zakaziło się 25 mln osób (część zakażonych była także
    wcześniej lub później zaszczepiona, część zakażonych nie wykazuje IgG
    S1), zmarło 150 tys. (rzędy wielkości, to nie są dokładne dane). Daje to
    śmiertelność rzędu 0,6% - to jest sporo w porównaniu np. z grypą, ale
    trzeba pamiętać, że społeczeństwo jest w znacznym stopniu odporne na
    grypę (trzeba pamiętać o tym, co grypa spowodowała w Nowym Świecie).

    > Ale Norwegia, Finlandia, Szwecja sie wyłamuja - u nich mniejsza
    > smiertelnosc.

    Prawdopodobnie pozornie. Np. lepiej liczą zakażenia.
    Jakby to było w Afryce, lub np. w Indiach, to byłoby to bardziej
    prawdopodobne.

    Do prawdziwej mniejszej (lub większej) śmiertelności musi być powód.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 72. Data: 2021-07-21 18:19:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> writes:

    > OIDP to:
    > nie na wyznaczonej stacji tylko w szkołach[1]
    > nie przez jeden dzień tylko cyklicznie (co tydizeń?)

    W skrzynkach pocztowych też, zdaje się, lądowały. U mnie nie, widocznie
    ktoś ***. Ale wiem, że inni dostali.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 73. Data: 2021-07-21 18:41:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 21 lipca 2021 o 18:19:53 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > W skrzynkach pocztowych też, zdaje się, lądowały. U mnie nie, widocznie
    > ktoś ***. Ale wiem, że inni dostali.

    Inni w tym samym bloku?
    Ciekawe komu by się te maseczki przydały - ale cóż, jak mogą to ukradną wszystko,
    nawet jak potem wyrzucą - tak mi jakiś dwóch nawalonych ukradło spod drzwi dziecięcą
    hulajnogę - pecha miałem, że akurat na moje piętro przyjechali - i to naprawdę
    sporego, bo na piętrze w klatce tylko 2 sąsiadów.
    Przypomina mi to czasy początku kapitalizmu, gdy ktoś wpadł na pomysł, żeby
    porozsyłać pocztą próbki szamponu wash&go - jednego z królów złotej ery reklam ;> Na
    całym Tarchominie były potem wymieniane skrzynki pocztowe (w najlepszym wypadku
    remontowane) - a te próbki - z napisem "nie do sprzedaży" można było kupić z koca
    rozłożonego na asfalcie pod osiedlowym SAMem...

  • 74. Data: 2021-07-21 18:55:56
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-07-21, Mac Ka <m...@i...pl> wrote:

    > Właśnie widzę. Na teoretycznym przykładzie, masz społeczność, którą chcesz ochronić
    przed zarazą. Są na to 2 sposoby
    > 1/ 80% musie się zaszczepić
    > 2/ 100% musi nosić niewygodne stroje ochronne

    Tylko że te 2 sposoby działają trochę inaczej:

    Maszeczka: przede wszystkim chronisz INNYCH przed sobą
    Szczepionka: przede wszystkim chronisz siebie (a dopiero przy dużej skali - chronisz
    innych).

    Więc dopóki nie zaistnieje odporność populacyjna, to spodziewaj się, że
    nakaz noszenia maseczek będzie w mocy, bo jest ona łatwa do
    zastosowania, mało uciążliwam tania i chroni przede wszystkim
    innych.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 75. Data: 2021-07-21 19:12:36
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Mac Ka napisał(a) :

    > Ale ja Ciebie o to nie pytam. Wyraziłem swoja opinie, że Polacy utracili chęć do
    życia w wolności, a nawet inaczej, dla Polaków synonimem wolności stał się dostęp do
    Facebooka/Instagrama.

    I wczasy w Grecji/Hiszpanii/Egipcie/Gdziekolwiekbylezagranicą

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 76. Data: 2021-07-21 21:02:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Inni w tym samym bloku?

    W dwóch blokach obok. To nie było tak, że mi wyciągnęli ze skrzynki -
    po prostu nie wrzucili.

    Ale może ich nikt nie wpuścił domofonem, nie wiem kto to roznosił.
    Z drugiej strony, ci od wszelkiej maści ulotek nie mają problemu
    z domofonem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 77. Data: 2021-07-21 21:05:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> writes:

    > I wczasy w Grecji/Hiszpanii/Egipcie/Gdziekolwiekbylezagranicą

    aczkolwiek faktem jest, że polskie morze jest takie jakby mniej
    atrakcyjne niż greckie, hiszpańskie i pewnie egipskie
    (o gdziekolwieckim nie mam zdania).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 78. Data: 2021-07-22 18:09:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 21 lipca 2021 o 18:56:00 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

> [...]
    > nakaz noszenia maseczek będzie w mocy, bo jest ona łatwa do
    > zastosowania, mało uciążliwam tania i chroni przede wszystkim

    I to jest niestety dobre wytłumaczenie tego, co się dzieje.
    Maseczka chroni innych - trzeba wprowadzać nakazy, żeby idioci mający innych w d4 też
    je nosili. Tyle że niestety żyjemy w PL - a obecnie w PisRL - więc nie dość, że
    typowo po polsku nie ma egzekwowania nakazów - w każdym autobusie obecnie i w każdym
    wagonie metra jest jakiś pokemon bez maski - to nawet nie ma podstawy do egzekwowania
    przepisów wprowadzonych niezgodnie z prawem.
    I efekt jest taki, jakby nakazu nie było - 90% rozsądnych i tak by nosiło bez nakazu,
    10% debili i tak nie nosi i nie ma za to żadnych konsekwencji.
    A szczepionki są - nawet podobno jakąś partię już odsprzedaliśmy (podobno Izrael miał
    duży problem z naprawdę sporą partią, której kończyła się data ważności za parę
    tygodni - przecież tego nawet sprzedać nie można, bo kraj-kupiec i tak nie zdąży tego
    przetransportować i wykorzystać przed upływem terminu ważności), punktów szczepień
    mnóstwo, a pracują na pół gwizdka i nawołują przechodniów przed wejściem, czy nie
    chcą się zaszczepić - i niewiele to daje.
    W USA pielęgniarki informujące rodzinę o zgonie młodego bliskiego na covid mówią
    teraz, że najlepiej się uczci jego pamięć idąc się zaszczepić i namawiając na
    szczepienie jak najwięcej innych ludzi...
    Ciekawe, czy i u nas wprowadzą taki zwyczaj?

  • 79. Data: 2021-07-22 22:25:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > I efekt jest taki, jakby nakazu nie było - 90% rozsądnych i tak by
    > nosiło bez nakazu, 10% debili i tak nie nosi i nie ma za to żadnych

    Efekt jest właściwie gorszy niż gdyby nie było nakazu - bo wtedy nikt by
    z tym nakazem nie walczył (o tzw. "wolność"). Teraz niektórzy ludzie nie
    noszą masek "dla zasady".

    Inną sprawą jest to, czy akurat w tej chwili te maski w praktyce coś
    dają. Ale jeśli tego nie wiemy, to to chyba nie jest nadmierna
    uciążliwość, przynajmniej normalnie, w pomieszczeniach itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 80. Data: 2021-07-24 15:18:09
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa napisał(a) :
    > Inną sprawą jest to, czy akurat w tej chwili te maski w praktyce coś
    > dają. Ale jeśli tego nie wiemy, to to chyba nie jest nadmierna
    > uciążliwość, przynajmniej normalnie, w pomieszczeniach itd.

    Co dają? G... dają. Są traktowane jako nadmierna uciążliwość.
    Spójrz jak wygląda noszenie maseczek.

    Świat idealny.
    Będziemy w centrum handlowym 2 godziny. Po godzinie zdejmujemy
    zużytą maseczkę, dotykając tylko sznureczków. Wrzucamy ją do
    woreczka i zamykając woreczek wyrzucamy do śmietnika z odpadami
    medycznymi. Dezynfekujemy ręce, żeby nie skazić reszty nieużywanych
    maseczek i zakładamy nową.

    Świat rzeczywisty
    Zanim poszliśmy do centrum handlowego używaliśmy dziś 2 godziny tej
    maseczki zakładając i zdejmując kilka razy. Dezynfekcja rąk? Żart. I
    chowając do kieszeni. W centrum handlowym zakładamy ponownie i
    łazimy w niej 2 godziny. Potem chowamy do kieszeni. Warunki "prawne"
    spełnione? Spełnione. I my zadowoleni i nadzorca z pałą zadowolony.
    Nasz organizm jeszcze nie czuje, że w międzyczasie nałykał się
    pleśni, drożdżaków i innych namnożonych na wilgotnej szmatce
    bakterii czy wirusów. Bo tego nie widać gołym okiem i nie działa od
    razu.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65