  • 1. Data: 2022-02-22 14:39:22
    Temat: OhSpecs
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    21 stycznia br. zamówiłem dwie pary okularów
    (4 soczewki w dwóch oprawkach)
    i zapłaciłem (99.98 pln) kartą Visa z Millennium.

    11 lutego odebrałem zamówione okulary.
    Powłoki jednej soczewki są uszkodzone.
    Zgłosiłem problem -- dostałem prośbę o fotki na m@il.

    12 lutego pstryknąłem kilka fotek.

    17 lutego złożyłem reklamację m@ilem, dodając ww. fotki.

    18 lutego zostałem zapytany o to:
    - na ilu soczewkach są uszkodzenia?
    - czym czyściłem soczewki?

    Napisałem ponownie, że uszkodzone są powłoki na jednej soczewce;
    dodałem, że czyściłem (jak inne podobne od dziesięcioleci) zimną
    wodą z płynnym mydłem i wycierałem ściereczkami Hoi lub Rodenstocka.
    (m@il był dłuższy)

    Dostałem decyzję o zwrocie całej zapłaty.

    Napisałem ponownie, że uszkodzone są powłoki na jednej soczewce

    21 lutego pieniądze (90.11 pln) są na koncie mojej Visy z Millennium.

    -=-

    Podwójne przewalutowanie kosztowało mnie 9.87 pln.
    Dwie pary okularów mam więc za równowartość podwójnego przewalutowania.
    Do tego: dwie malutkie ściereczki, dwa pudełka z grubego kartonu i jedne
    okulary przeciwsłoneczne. Podczas składania zamówienia nie pomyślałem
    o przewalutowaniu, gdyż na AliExpress nie było przewalutowania
    widocznego u mnie, gdy na stronie WWW była cena w złotówkach...

    -=-

    Do małych wad wzroku (~od -4 dioptrii do +2 dioptrii) polecam OhSpecs,
    gdy komuś zależy na wyjątkowo tanich (moje bez zwrotu zapłaty też byłyby
    bardzo tanie) okularów. Do większych (~poniżej -6 dioptrii lub powyżej
    +4 dioptrii) wad potrzebne są staranne pomiary -- wysokości (potrzebna
    jest do tego konkretna oprawka założona na konkretny nos podczas
    mierzenia) mocowań soczewek i rozstaw źrenic/osi_oczu.

    Wysyłkowy optyk (https://ohspecs.com chociażby) rzecz jasna nie
    może tego mierzyć... (może, gdy założymy oprawkę na nos podczas
    pomiaru, więc oprawkę musimy mieć u siebie podczas pomiaru)

    Przez 54 lata nikt u mnie nie mierzył wysokości mocowania soczewek;
    wstawiano te soczewki ,,uniwersalnie'', choć płaciłem nierzadko
    bardzo dużo; z rozstawem było co najmniej różnie, żeby nie
    napisać -- zdecydowanie źle. Wielu okulistów i optyków uznaje
    uniwersalny rozstaw 62mm u dorosłego człowieka... Podobnie
    czynią producenci uniwersalnych ,,okularów do czytania''
    dostępnych w aptekach i różnorakich sklepach typu:
    Auchan, Carrefour, Kaufland...

    Niektórzy optycy (Vision Express chociażby) mierzą zarówno wysokości
    mocowań soczewek (oczy niekoniecznie są ta tej samej wysokości -- trzeba
    mierzyć i wysokość mocowania prawej, i wysokości mocowania lewej
    soczewki) jak i rozstaw. Do pomiarów są wykorzystywane specjalne
    urządzenia i fotografie...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 2. Data: 2022-02-22 15:44:50
    Temat: Re: OhSpecs
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Feb 2022 14:39:22 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > 21 stycznia br. zamówiłem dwie pary okularów
    > (4 soczewki w dwóch oprawkach)
    > i zapłaciłem (99.98 pln) kartą Visa z Millennium.

    Taniocha.
    Gdzie takie okulary robią?

> [...]
    >
    > Podwójne przewalutowanie kosztowało mnie 9.87 pln.
    > Dwie pary okularów mam więc za równowartość podwójnego przewalutowania.

    Ale uszkodzone. I chinskie.

> [...]
    > o przewalutowaniu, gdyż na AliExpress nie było przewalutowania
    > widocznego u mnie, gdy na stronie WWW była cena w złotówkach...

    A tu trzeba myslec. Karta dolarowa, czy wielowalutowa - przyda sie
    przy zwrotach.
    Choc o obecnej sytuacji ... jeszcze mozna na tym zarobic :-)

    > Wysyłkowy optyk (https://ohspecs.com chociażby)

    Ale ja tam calkiem inne ceny widze.
    Choc oprawki za 64zl jeszcze sa.

    > Przez 54 lata nikt u mnie nie mierzył wysokości mocowania soczewek;
    > wstawiano te soczewki ,,uniwersalnie'', choć płaciłem nierzadko

    Przy jednoogniskowych moze niepotrzebne.

    J.

  • 3. Data: 2022-02-22 17:45:31
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 lut 2022 o 15:44, J.F pisze:

    > Ale uszkodzone.

    Dotychczasowe (ten już nie) dzisiejsze posty z laptopa pisałem dzięki
    ich okularom do dali. Posty z telefonu?... Nie pamiętam, ale może też
    a może nie. Takoż z dzisiejszymi deklaracjami do ZUS przygotowywanymi
    na telefonie, nie na laptopie... Póki wzrok nie jest zmęczony, nieźle
    pracuje akomodacja... Po kilku godzinach męczenia niewiele zobaczę
    przez jakiekolwiek okulary, także wspierane lupami...

    Za takie (nawet bez zwrotu) pieniądze z trudem znajdziesz
    bez jakichkolwiek powłok.

    > I chinskie.

    Chińskie soczewki czy chińskie oprawki? Te ostatnie być może są już
    tylko chińskie. Skąd wiesz, jakie soczewki wstawi Ci Brillen.pl czy
    Allegro? Te najtańsze od OhSpecs nie są specjalnie dobre -- o czym
    już wielokrotnie pisałem, bo mają małą liczbę Abbego. Kiedyś o tej
    liczbie powiedziałem w otoczeniu JKopani, co później wykorzystywał
    do drwienia ze mnie... To takie rzucanie pereł wieprzom pod racice...

    Rozumny człek pojmie bez trudu (w razie czego zasięgnie [jak wąż?]
    języka) o co pełza, ale nie on... Rzekomo poważnie poszkodowany
    przez los za sprawą wad wzroku...

    Zgoda, że plastyk (organiczne) o indeksie 1.56 nie jest skrajem
    doskonałości. ;) Ale mówimy o tanich (lub nawet o ekstremalnie
    tanich) okularach. Patrycja z OhSpecs pisała, że (jak mniemam
    bez dopłaty możliwe są także w indeksie 1.50, ale nie spróbowałem...

    > A tu trzeba myslec. Karta dolarowa, czy wielowalutowa - przyda

    AliExpress uśpiło moją czujność... Najpierw zapłaciłem, później
    zobaczyłem przewalutowanie... Początkowa blokada była znacznie
    większa...

    > sie przy zwrotach.
    > Choc o obecnej sytuacji ... jeszcze mozna na tym zarobic :-)

    Więc może rzuć światełko na tę możliwość...

    > Ale ja tam calkiem inne ceny widze.
    > Choc oprawki za 64zl jeszcze sa.

    Te właśnie wybrałem -- i otrzymałem 25% na pierwsze zakupy.
    (tamtego dnia były za 63 pln)

    Oprawki mają miękki mostek -- u mnie to zasadnicza wada, ale
    sklepowe też nierzadko takie są, choć kosztują krocie... Gdy
    ktoś ma małą wadę -- taki mostek niekoniecznie przeszkadza.

    U mnie są poważne ,,moce optyczne'', czyli jest sporo dioptrii.
    Ale można używać, nawet pisać, choć są do dali. Celowo trochę
    podciągnąłem liczbę dioptrii tak, by zobaczyć, czy mogę obyć
    się bez zmieniania -- mogę, choć nie jest to komfortowe...
    Z daleka widzę całkiem wyraźnie, choć mogłoby być lepiej,
    zaś z bliska raczej tylko wtedy, gdy oczy są wypoczęte,
    czyli przykładowo po wielogodzinnym śnie...

    S+4.75 C-1.5 w prawym oku S+7.50 C-1.5 w lewym oku
    S+5.00 C-1.5 w prawym oku S+7.75 C-1.5 w lewym oku

    Powyższej różnicy 0.25 dioptrii nie widzę od razu; po jakimś czasie oczy
    (raczej -- prawe oko) łatwiej akceptuje do dali te, które mają mniej...

    Jako tanie nawszelkowypadkowe mogą być.
    Mogą odciążyć droższe, lepsze tam, gdzie jest niebezpiecznie.
    Ponadto zazwyczaj warto mieć coś zapasowego...

    > Przy jednoogniskowych moze niepotrzebne.

    Pisałem -- ważna jest liczba dioptrii.
    Mając zerówki -- nie musisz mierzyć...
    Im więcej dioptrii, tym istotniejsze jest to mierzenie i ta precyzja...
    Im więcej dioptrii powyżej zera lub im mniej poniżej zera...

    Gdybym chciał dać tyle:
    http://eneuel.w.duna.pl/bestia/okula.svg
    S+9.5 C-1.5 do bliży w lewym oku
    musiałbym być bardzo staranny...

    Okulary z Vision Express łatwo przyjęły się -- być może właśnie
    za sprawą poprawnych wysokości mocowania... Do dali jakiś czas
    sprawiały problem, ale teraz jest OK.

    Okulary z OhSpecs takie łatwe nie są, podobnie z masą innych,
    które mam... Oczywiście do wszystkiego można przyzwyczaić
    się, nawet do ślepoty [bądź braku pieniędzy?]...

    -=-

    Moje wady raczej nadają się pod skalpel, nie pod okulary...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 4. Data: 2022-02-22 18:49:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Feb 2022 17:45:31 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Dotychczasowe (ten już nie) dzisiejsze posty z laptopa pisałem dzięki
    > ich okularom do dali. [...]
    > Za takie (nawet bez zwrotu) pieniądze z trudem znajdziesz
    > bez jakichkolwiek powłok.

    No zgadza sie. Albo supermarketowe, albo zadne.

    > Chińskie soczewki czy chińskie oprawki?

    Chinskie pogiete soczewki.
    Skoro nie potrafia zrobic nieporysowanych okularow, to jak moga zrobic
    dobre soczewki :-P

    > Te ostatnie być może są już
    > tylko chińskie. Skąd wiesz, jakie soczewki wstawi Ci Brillen.pl czy
    > Allegro?

    No, jesli progresywne to w zasadzie robione na zamowienie,
    nie wyrobili by sie chyba z dostawą statkiem, ale samolotem jak
    najbardziej.
    Chyba, ze maja gdzies tu w Europie wielki magazyn ...

    > Te najtańsze od OhSpecs nie są specjalnie dobre -- o czym
    > już wielokrotnie pisałem, bo mają małą liczbę Abbego.

    Ja nie o tym, tak to kazdy naciąga :-)

    > AliExpress uśpiło moją czujność... Najpierw zapłaciłem, później
    > zobaczyłem przewalutowanie... Początkowa blokada była znacznie
    > większa...

    > Więc może rzuć światełko na tę możliwość...

    Wojna sie zaczela - zaraz kurs walut pojdzie w gorę :-)

    > Pisałem -- ważna jest liczba dioptrii.
    > Mając zerówki -- nie musisz mierzyć...
    > Im więcej dioptrii, tym istotniejsze jest to mierzenie i ta precyzja...

    srednio wierze. Oprawki i tak pochylają szkla, wiec widac to nie takie
    wazne.

    J.

  • 5. Data: 2022-02-22 20:11:24
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 lut 2022 o 18:49, J.F pisze:

    > No zgadza sie. Albo supermarketowe, albo zadne.

    Zadne?... Pupne?...

    > Chinskie pogiete soczewki.

    Nie piszę, że soczewki są pogięte.
    (na moje oko -- nie są)
    Są grube na krańcach -- wg mnie mogły być wycięte z mniejszej średnicy.

    Do bliży z VE są na krańcach bardzo cienkie.
    Do dali z VE są grubsze, być może dałoby się
    je wyciąć z mniejszej średnicy.

    Pogięcie zgłaszam wobec soczewki Zeissa zamontowanej w okularach,
    które nieszczęśliwie ;) upadły optyczkom... Do ~pół centymetra od
    krawędzi prawej soczewki, na wysokości zausznika widoczne było to
    zgięcie i z czasem było coraz mniej uciążliwe -- być może dlatego
    zwlekały z wysłaniem tych okularów, gdyż czekały na wyzdrowienie.
    Optyczki były ogólnie bardzo ,,delikatne'', na co im kilkakrotnie
    zwróciłem uwagę...

    Okulary z soczewkami Hoi upadły u mnie -- też zdeformowała się soczewka...

    Nie zgłaszam pogięcia soczewek (czy soczewki) w okularach z OhSpecs
    i nie zgłaszam pogięcie soczewek w okularach z Vision Express.

    > Skoro nie potrafia zrobic nieporysowanych okularow,
    > to jak moga zrobic dobre soczewki :-P

    Jedna soczewka ma jakby starte powłoki -- jedna z czterech soczewek.

    Antyrefleksyjne powłoki najtańszych soczewek z VE są zdecydowanie
    lepsze niż antyrefleksyjne powłoki najtańszych soczewek z OhSpecs.
    W jasnym otoczeniu widać to aż zbyt wyraźnie.

    > No, jesli progresywne to w zasadzie robione na zamowienie,
    > nie wyrobili by sie chyba z dostawą statkiem, ale samolotem
    > jak najbardziej.

    > Chyba, ze maja gdzies tu w Europie wielki magazyn ...

    Na zamówienie? ;)

    > Ja nie o tym, tak to kazdy naciąga :-)

    Piszą wyraźnie -- indeks 1.56 bez dopłaty.
    Organiczne w tym indeksie mają niską liczbę Abbego.
    Najlepsze mają 1.5 -- moim zdaniem dodatnie warto
    pocieniać średnicą soczewki, nie indeksem.

    Jeszcze dwa miękkie etui -- raczej niezbyt przydatne
    do organicznych, bo okulary trzeba wsuwać...

    https://pl.aliexpress.com/item/4000072090702.html

    > srednio wierze.

    Twoja wiara -- Twoja sprawa. :)

    > Oprawki i tak pochylają szkla, wiec widac to nie takie wazne.

    Bardzo istotne -- zwłaszcza w asferycznych. :)

    Pochylanie też jest potrzebne -- zwykle patrzysz nie w gwiazdy,
    lecz na ziemię... Do czytania zwykle dodatkowo pochylam.

    -=-

    Kąt pomiędzy osią oka i powierzchnią soczewki warto minimalizować.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 6. Data: 2022-02-24 13:33:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Feb 2022 20:11:24 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Zadne?... Pupne?...

    Za te cene to żadne lub pupne :-)

    > Nie piszę, że soczewki są pogięte.
    > (na moje oko -- nie są)

    Chinska jakosc to chinska jakosc :-)

> [...]
    > lepsze niż antyrefleksyjne powłoki najtańszych soczewek z OhSpecs.
    > W jasnym otoczeniu widać to aż zbyt wyraźnie.

    Jak trzeba jeden parametr, i drugi parametr, i astygmatyzm, i moze cos
    jeszcze, i kolor, i fotochromy, i powloki - to duzo tych parametrow
    wychodzi.

    No i nie wiem - mają tam gdzies wielki magazyn soczewek, gdzie kazda
    kombinacja parametrow sie znajdzie, czy jakas numeryczna szlifierka
    zrobi konkretną soczewke na zamowienie ...
    Optycy mowią, ze potrzebują pare dni na "wykonanie" takich soczewek,
    tzn gdzies zamawiaja.

    > Piszą wyraźnie -- indeks 1.56 bez dopłaty.
    > Organiczne w tym indeksie mają niską liczbę Abbego.
    > Najlepsze mają 1.5 -- moim zdaniem dodatnie warto
    > pocieniać średnicą soczewki, nie indeksem.

    A ja lubie duze soczewki w okularach :-)

    > https://pl.aliexpress.com/item/4000072090702.html

    > Twoja wiara -- Twoja sprawa. :)

    W linku jest "przyrzad".
    Jak widac - przez 54 lata nie byl potrzebny :-)

    Przy jednogniskowych nie bardzo widze potrzebe.
    Co innego dwuogniskowe/progresywne.

> [...]
    > lecz na ziemię... Do czytania zwykle dodatkowo pochylam.
    >
    > Kąt pomiędzy osią oka i powierzchnią soczewki warto minimalizować.

    Ale jesli bedzie inny, to mniej wiecej efekt podobny do patrzenia
    przez soczewki ustawione na zlej wysokosci.

    J.

  • 7. Data: 2022-02-24 15:14:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2022 14:44:13 +0100 (GMT+01:00), Eneuel wrote:
> [...]
    >
    >: Jak widac - przez 54 lata nie byl potrzebny :-)
    >
    > Zdecydowanie był potrzebny.
    >
    >: Przy jednogniskowych nie bardzo widze potrzebe.

    Kiedys -3, teraz -1.5

    >: Ale jesli bedzie inny, to mniej wiecej efekt
    >: podobny do patrzeniaprzez soczewki
    >: ustawione na zlej wysokosci.
    >
    > Mniej więcej zawsze jest ten sam -- większy wysiłek podczas czytania.

    Czytam bez okularow :-)

    Ale kiedys czytalem tez przez okulary - nie bylo problemow.

    J.

  • 8. Data: 2022-02-25 18:23:55
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 lut 2022 o 13:33, J.F pisze:

    > A ja lubie duze soczewki w okularach :-)

    Specjalnie dla Ciebie powiększyłem...

    http://eneuel.w.duna.pl/bestia/kula.pdf

    U mnie tak duże muszą być grube lub w wysokim
    indeksie, dlatego sobie narysowałem wcześniej

    http://eneuel.w.duna.pl/bestia/okula.pdf

    małe, wg mnie dopasowane do mnie. :)

    Do bliży musiałbym dorzucić ~1.75 dioptrii i zmniejszyć
    rozstaw, czyli zwiększyć grubość z uwagi na te dwa czynniki.

    W indeksie 1.5 grubość lewej przekraczająca 10 mm jest chyba pewna...

    Chciałbyś mieć takie?...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 9. Data: 2022-02-28 12:11:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 lut 2022 o 18:23, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Specjalnie dla Ciebie powiększyłem...

    >   http://eneuel.w.duna.pl/bestia/kula.pdf

    Poprawiłem kształt i wymiary:
    http://eneuel.w.duna.pl/bestia/kul.pdf

    Średnice soczewek -- 55mm i 56mm. Mam nadzieję,
    że teraz jest lepiej i nie ma fatalnych błędów.

> [...]

    >   http://eneuel.w.duna.pl/bestia/okula.pdf

    > małe, wg mnie dopasowane do mnie. :)

    > Do bliży musiałbym dorzucić ~1.75 dioptrii i zmniejszyć

    W istocie do dali potrzebne są nieco dłuższe, to znaczy:
    S+4.25 C-1.5 A0° S+7.50 C-1.5 A20°
    czyli do bliży:
    S+6.00 C-1.5 A0° S+9.25 C-1.5 A20°
    być może z nieco inną osią cylindra lewej soczewki:
    S+6.00 C-1.5 A0° S+9.25 C-1.5 A10°

    Na rysunku są takie:
    S+4.75 C-1.5 A0° S+7.50 C-1.5 A20°
    bo prawie takie mam z OhSpecs; mam z OhSpecs takie:
    S+4.75 C-1.5 A178° S+7.50 C-1.5 A20°
    mam też nieco krótsze:
    S+5.00 C-1.5 A180° S+7.75 C-1.5 A20°
    też z OhSpecs. 180° i 0° to ten sam kierunek.

    > rozstaw, czyli zwiększyć grubość z uwagi na te dwa czynniki.

    > W indeksie 1.5 grubość lewej przekraczająca 10 mm jest chyba pewna...

    > Chciałbyś mieć takie?...

    -=-

    W necie możesz znaleźć tolerancje ustawienia moich (i Twoich
    też) soczewek. U mnie 1mm chybienia w przesunięciu (poziomym
    czy pionowym) osi to dużo; u Ciebie -- mało. Dlatego okulary
    moje trzeba wykonać staranniej niż Twoje. Na domiar złego
    mam cylindry, które sprawę utrudniają.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 10. Data: 2022-02-28 14:15:15
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 28 lut 2022 o 12:11, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Poprawiłem kształt i wymiary:
    >     http://eneuel.w.duna.pl/bestia/kul.pdf

    > Średnice soczewek -- 55mm i 56mm. Mam nadzieję,
    > że teraz jest lepiej i nie ma fatalnych błędów.

    Po kolejnej korekcie wymiarów mam 53mm i 54mm.
    Na moje prawe oko moje oprawki z OhSpecs wyglądają ~tak,
    jak narysowałem, jeśli nie liczyć kształtu mostka, braku
    zauszników, nosków...

> [...]
    > czy pionowym) osi to dużo; u Ciebie -- mało. Dlatego okulary
    > moje trzeba wykonać staranniej niż Twoje. Na domiar złego

    Postscriptum: Interesują mnie rosyjskie rakiety -- raz za razem
    trafiające w mieszkalne/cywilne domy... Czy kierują
    się tylko w oparciu o GLONASS, czy także o GPS i Galileo? Czy
    w interesie Europy i USA leży odcięcie rosyjskim rakietom dostępu
    do GPS i Galileo ?... Chiny raczej by nie odcięły, bo popierają
    Rosę w jej zbrodniczym ataku na Ukrainę...