    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: OhSpecs
    Date: Tue, 22 Feb 2022 14:39:22 +0100

    21 stycznia br. zamówiłem dwie pary okularów
    (4 soczewki w dwóch oprawkach)
    i zapłaciłem (99.98 pln) kartą Visa z Millennium.

    11 lutego odebrałem zamówione okulary.
    Powłoki jednej soczewki są uszkodzone.
    Zgłosiłem problem -- dostałem prośbę o fotki na m@il.

    12 lutego pstryknąłem kilka fotek.

    17 lutego złożyłem reklamację m@ilem, dodając ww. fotki.

    18 lutego zostałem zapytany o to:
    - na ilu soczewkach są uszkodzenia?
    - czym czyściłem soczewki?

    Napisałem ponownie, że uszkodzone są powłoki na jednej soczewce;
    dodałem, że czyściłem (jak inne podobne od dziesięcioleci) zimną
    wodą z płynnym mydłem i wycierałem ściereczkami Hoi lub Rodenstocka.
    (m@il był dłuższy)

    Dostałem decyzję o zwrocie całej zapłaty.

    Napisałem ponownie, że uszkodzone są powłoki na jednej soczewce

    21 lutego pieniądze (90.11 pln) są na koncie mojej Visy z Millennium.

    -=-

    Podwójne przewalutowanie kosztowało mnie 9.87 pln.
    Dwie pary okularów mam więc za równowartość podwójnego przewalutowania.
    Do tego: dwie malutkie ściereczki, dwa pudełka z grubego kartonu i jedne
    okulary przeciwsłoneczne. Podczas składania zamówienia nie pomyślałem
    o przewalutowaniu, gdyż na AliExpress nie było przewalutowania
    widocznego u mnie, gdy na stronie WWW była cena w złotówkach...

    -=-

    Do małych wad wzroku (~od -4 dioptrii do +2 dioptrii) polecam OhSpecs,
    gdy komuś zależy na wyjątkowo tanich (moje bez zwrotu zapłaty też byłyby
    bardzo tanie) okularów. Do większych (~poniżej -6 dioptrii lub powyżej
    +4 dioptrii) wad potrzebne są staranne pomiary -- wysokości (potrzebna
    jest do tego konkretna oprawka założona na konkretny nos podczas
    mierzenia) mocowań soczewek i rozstaw źrenic/osi_oczu.

    Wysyłkowy optyk (https://ohspecs.com chociażby) rzecz jasna nie
    może tego mierzyć... (może, gdy założymy oprawkę na nos podczas
    pomiaru, więc oprawkę musimy mieć u siebie podczas pomiaru)

    Przez 54 lata nikt u mnie nie mierzył wysokości mocowania soczewek;
    wstawiano te soczewki ,,uniwersalnie'', choć płaciłem nierzadko
    bardzo dużo; z rozstawem było co najmniej różnie, żeby nie
    napisać -- zdecydowanie źle. Wielu okulistów i optyków uznaje
    uniwersalny rozstaw 62mm u dorosłego człowieka... Podobnie
    czynią producenci uniwersalnych ,,okularów do czytania''
    dostępnych w aptekach i różnorakich sklepach typu:
    Auchan, Carrefour, Kaufland...

    Niektórzy optycy (Vision Express chociażby) mierzą zarówno wysokości
    mocowań soczewek (oczy niekoniecznie są ta tej samej wysokości -- trzeba
    mierzyć i wysokość mocowania prawej, i wysokości mocowania lewej
    soczewki) jak i rozstaw. Do pomiarów są wykorzystywane specjalne
    urządzenia i fotografie...

    --