  • 1. Data: 2022-02-21 10:11:24
    Temat: Wniosek o zabezpieczenie powództwa przeciw bankowi a dotychczasowa splata rat kredytu
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Częstokroć razem z powództwem kredytobiorcy hipotecznego przeciwko bankowi składany
    jest wniosek o zabezpieczenie roszczenia poprzez
    ustalenie przez sąd wstrzymania konieczności spłaty rat oraz zakaz windykacji tychże
    przez bank.
    Sąd zwykle bada jaka była wysokość kredytu i czy spłacone już raty pokryły te
    wysokość.
    Ale jeśli chodzi o szczegóły to:
    - czy sąd/bank/kredytobiorca dzieli każdą ratę na część kapitałową i część odsetkową
    i porównuje się "kapitał do kapitału" pomijając
    [chwilowo] odsetki, czy może całość rat jest liczona jako "kapitał" spłacony?
    Przykład kredytobiorca otrzymał od banku 300 tys. zł kredytu (przeliczone ze 120 tys.
    franciszków czy innych ojro) na 25 lat,
    spłacił już 310 tys. zł (suma całkowita raz przez ostatnie 14 lat), pozostało mu do
    spłaty wg banku 80 tys. franciszków/ojro czyli
    kolejne powiedzmy 350 tys. zł (nie licząc dalej naliczanych od pozostałej do spłaty
    kwoty odsetek przez kolejne 11 lat, pomińmy w
    rozumowaniu chwilowo ujemny Libor, z marżą jest dodatni %).
    Ale z tych spłaconych 310 tys. zł dajmy na to kapitał to 200 tys. zł odsetki to 110
    tys. zł
    Jaka jest praktyka sądów w postanowieniach o wydaniu zabezpieczenia lub niewydaniu?

  • 2. Data: 2022-02-21 11:07:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 21 lutego 2022 o 10:11:28 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    tys. zł
    > Jaka jest praktyka sądów w postanowieniach o wydaniu zabezpieczenia lub niewydaniu?

    Musiałbyś porównać przede wszystkim z praktyką wydawanych orzeczeń, skoro ma to być
    zabezpieczenie roszczenia (i jeszcze sprecyzuj, jakie to właściwie jest roszczenie).

  • 3. Data: 2022-02-21 12:46:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No właśnie, czy są jakieś popularne linki do tych POSTANOWIEŃ (nie wyroków)?
    Roszczenie zwykle o uznanie umowy za nieistniejącą, z przyczyny zawierania klauzul
    abuzywnych?

    -----

  • 4. Data: 2022-02-21 18:16:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.02.2022 o 12:46, ąćęłńóśźż pisze:
    > No właśnie, czy są jakieś popularne linki do tych POSTANOWIEŃ (nie
    > wyroków)?
    > Roszczenie zwykle o uznanie umowy za nieistniejącą, z przyczyny
    > zawierania klauzul abuzywnych?

    Odpowiedzieć Ci wprost nie potrafię. Moim zdaniem nie znajdziesz tego,
    co szukasz, bo każda sprawa jest nieco inna. A na poziomie postanowienia
    przed rozpatrzeniem, to ciężko bedzie to znaleźć, bop raczej nikt tego
    nie publikuje. Musiałby tu się wypowiedzieć jakiś adwokat, który kilka
    takich spraw prowadził, ale nie spodziewam się takiej osoby.

    Jakbym ja miał taki pozew pisać, to opierałbym się na wykazaniu, że
    żądam stwierdzenia, ze dług już spłaciłem. Czyli właśnie ważne jest
    prawomocne orzecznictwo. jeśli wg obecnej linii orzecznictwa wygląda na
    to, że dług jest spłacony, to wniosek o zamrożenie dalszych roszczeń
    wygląda na zasadny. Jeśli nie, to bym obliczył ile został odo spłaty i
    wnosił o zamrożenie po uzyskaniu tej dodatkowej kwoty.

    --
    Robert Tomasik