  • 1. Data: 2002-04-03 07:41:47
    Temat: Moze bedzie lepiej z kartami :)
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    za rzepa

    Karty płatnicze
    Ograniczenie odpowiedzialności klienta po zgubieniu karty

    Bankowcy chcą więcej czasu

    W Wielkiej Brytanii, gdy zostanie skradziona karta płatnicza jej posiadacz
    nie ponosi żadnej odpowiedzialności za transakcje dokonane przez złodzieja.
    W Niemczech ta odpowiedzialność jest ograniczona do 50 euro. We Francji,
    Portugalii i Hiszpani do 150 euro. Projekt ustawy o elektronicznych
    instrumentach płatniczych zakłada, że także dla Polaków ewentualna utrata
    karty stanie się mniejszym problemem.

    Projekt ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych przewiduje, że do
    momentu zgłoszenia utraty karty jej właściciel będzie narażony na zapłatę
    maksymalnie 150 euro (około 543 zł), niezależnie od momentu powiadomienia o
    tym instytucji finansowej.

    - Zakres odpowiedzialności wynika z dyrektywy, którą trzeba brać pod uwagę
    przy tworzeniu przepisów. Dyskusyjna jest natomiast kwestia związana z
    terminem wejścia w życie tych zmian - powiedział nam prezes Związku Banków
    Polskich Andrzej Topiński. W jego opinii, wprowadzenie przepisów tak jak
    założono w projekcie - po 12 miesiącach od momentu publikacji ustawy - może
    spowodować znaczne ograniczenia limitów transakcji przyznanych wcześniej
    użytkownikom kart. Mogą także wzrosnąć prowizje i opłaty za korzystanie z
    plastikowych pieniędzy.

    - Banki muszą mieć czas na wprowadzenie systemów informatycznych, które
    pozwolą na monitorowanie zachowań klientów tak, aby unikać oszustw -
    stwierdził Topiński. Chodzi o instalację aplikacji tzw. behawioralnych,
    czyli śledządzych transakcje i "wyłapujących" to, co jest odstępstwem od
    standardowych, najczęściej przez danego klienta wykonywanych zachowań.
    Zdaniem Topińskiego, przepis ten powinien zacząć obowiązywać od momentu
    wejścia Polski do Unii Europejskiej, czyli najwcześniej od 2004 roku.

    Obecnie tylko w ofercie niektórych banków znajduje się możliwość zdjęcia
    odpowiedzialności z klienta za transakcje dokonane przez złodzieja przed
    zgłoszeniem utraty karty. Tak np. w Citibanku klient nie ponosi
    odpowiedzialności za takie transakcje dokonane na 48 godzin przed
    powiadomieniem banku. W większości banków standardem jest przejmowanie
    odpowiedzialności za wszystkie transakcje od momentu dokonania zastrzeżenia.

    Kwota 150 euro wynika z dyrektywy Unii Europejskiej. Dlatego też w
    Hiszpanii, Portugalii czy Francji odpowiedzialność jest już ograniczona
    właśnie do tej wysokości. Jeszcze niedawno we Francji ta odpowiedzialność
    była wyższa i wynosiła 450 euro. W Niemczech z kolei odpowiedzialność osób,
    które utraciły kartę jest niższa i wynosi zaledwie 50 euro. W Wielkiej
    Brytanii z kolei jeszcze rok temu było to 50 funtów. Teraz zostało
    zlikwidowane do zera, pod warunkiem, że podczas analizy przypadku
    konkretnego klienta nie stwierdzono rażącego zaniedbania czy celowego
    działania posiadacza karty, a więc oszustwa.

    Pierwsze czytanie ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych odbyło
    się w ubiegłym tygodniu. Po świętach mają się zacząć prace w podkomisjach.

    a. my.

  • 2. Data: 2002-04-03 08:11:03
    Temat: Re: Moze bedzie lepiej z kartami :)
    Od: "Szymon" <w...@p...com>

    > za rzepa
    {...}

    Mnie sie wydaje, ze ludzie musza przede wszystkim zmadrzec. Jesli widze
    gostka, ktory kupuje piwo na plazy za gotowke z portfela, w ktorym ma 5-6
    kart to dla mnie to jakas glupota. Ja rozumiem, ze ktos moze miec duze
    potrzeby, ale przeciez na karte dzis mozna zrobic zakupy na 5000zl (bankomat
    to inna sprawa, bo pin zabezpiecza). Sa karty (Inteligo) bez limitow. Ile
    wiec jeden z drugim potrzebuje tych kart do codzienniego uzytku? Nie wydaje
    mi sie, aby Polacy kupowali dziennie po 30.000zl (6 przecietnych kart).
    Jesli teraz go okradna, to zanim polapie sie ile ich w ogole mial, telefony
    do 6 bankow itp itd... To tylko szpan, a za to nie powinien bank placic (i
    pozostali klienci w prowizjach), ale wlasnie szpanerek.

    pzdr

  • 3. Data: 2002-04-03 08:33:59
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Apr 03, 2002 at 10:11:03AM +0200, Szymon wrote:

> [...]
    > wiec jeden z drugim potrzebuje tych kart do codzienniego uzytku? Nie wydaje

    A co to Ciebie obchodzi? Ja nosze codziennie 4 karty, czuje ze jeszcze
    jedna czy dwie by mi sie przydaly - a mowie tylko o tych ktorych uzywam.

> [...]
    > do 6 bankow itp itd... To tylko szpan, a za to nie powinien bank placic (i
    > pozostali klienci w prowizjach), ale wlasnie szpanerek.

    Bzdura, to jest wlasnie korzystanie z _odpowiednich_ kart w
    _odpowiednich_ miejscach.

    A bank to powienien placic za dawanie klientowi _niebezpiecznych_
    srodkow platniczych.

    A zupelnie inna sprawa jest chodzenie na plaze z kartami, tego nie mam
    nawet zamiaru komentowac.

    --

    --w

  • 4. Data: 2002-04-03 09:21:52
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "AMRA" <a...@a...com> writes:

    > Polskich Andrzej Topiński. W jego opinii, wprowadzenie przepisów tak jak
    > założono w projekcie - po 12 miesiącach od momentu publikacji ustawy - może

    Czyli realnie najwszesniej polowa 2003

> [...]
    > Zdaniem Topińskiego, przepis ten powinien zacząć obowiązywać od momentu
    > wejścia Polski do Unii Europejskiej, czyli najwcześniej od 2004 roku.

    Pol roku ma dla nich takie znaczenie?

    MJ

  • 5. Data: 2002-04-03 09:28:15
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Apr 03, 2002 at 11:21:52AM +0200, Michal Jankowski wrote:

    > Pol roku ma dla nich takie znaczenie?

    Moze po prostu nie beda przedluzac kart wypuklych? ;-)

    --

    --w

  • 6. Data: 2002-04-03 09:35:06
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Szymon"
    > Mnie sie wydaje, ze ludzie musza przede wszystkim zmadrzec.
    > (....) przeciez na karte dzis mozna zrobic zakupy na 5000zl (bankomat
    > to inna sprawa, bo pin zabezpiecza). Sa karty (Inteligo) bez limitow.
    (...)

    jest taka opcja "bez limitu", standardowo masz 5k gotowka i 20k bez gotowki
    i mozesz to nawet zmniejszyc
    Faktycznie przydaloby sie niektorym zmadrzec, skoro namawiaja innych
    do placenia za piwo na plazy karta na ktorej wczesniej zniesiono wszystkie
    limity ;-))))
    *** blad ***

  • 7. Data: 2002-04-03 09:35:15
    Od: "Szymon" <w...@p...com>

    Uzytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci
    Ile

    > A co to Ciebie obchodzi? Ja nosze codziennie 4 karty, czuje ze jeszcze
    > jedna czy dwie by mi sie przydaly - a mowie tylko o tych ktorych uzywam.

    Obchodzi mnie, bo potem bank wprowadza oplaty nie tylko dla takich jak Ty,
    ale tez i dla mnie. Jesli oczywiscie dokonujesz zakupow 4 kartami na raz to
    Twoja sprawa - masz takie prawo. Ja bym zamienil na 2 i zaloze sie, ze tez
    kupie to samo. Niby nic... Ale pamietam czasy, gdy PKO BP bralo
    odpowiedzialnosc po 48 godz. roboczych za czeki. Jak komus ukradli 1 czek to
    tracil 1000zl, jak 20 (ksiazeczka) to byl w tyl 20.000zl i nie szkodzi, ze
    nie mial tyle na koncie, bo do 1000zl nie trzeba potwierdzac stanu konta.
    Potem czeki wycofano - dzis niektore banki je daja, ale zwykle wiaze sie to
    z wiekszymi kosztami niz karty - wlasnie ze wzgledu na bezpieczenstwo.

    > Bzdura, to jest wlasnie korzystanie z _odpowiednich_ kart w
    > _odpowiednich_ miejscach.

    Visa, Maestro. 2 podstawowe, chociaz i tak zwykle gdzie dziala visa jest i
    maestro. Rozumiem, masz 4, chcialbys jeszcze 2. Ja mam w tej chwili na polce
    z 8 - w tym kilka przeterminowanych :-) Dokonuje zakupow, nigdy nie bylo
    problemow z autoryzacja tych 2, ktore nosze. Dlatego uwazam, ze posiadanie w
    portfelu 4 kart to przesada, za ktora musze placic (patrz: PEKAO SA i
    obowiazkowe ubezpieczenie kart). Wiesz, nie chodzi mi o to, ze w ogole nie
    masz posiadac kart, ale jak idziesz do sklepu i wiesz, ze tam przyjmuja
    vise, bo bierz vise, a nie 3 inne. To tak jak z tymi czekami - jak wiesz, ze
    mozesz potrzebowac 200zl to wez 1 czek, a nie 3 ksiazeczki.

    > A bank to powienien placic za dawanie klientowi _niebezpiecznych_
    > srodkow platniczych.

    Bank musi miec zysk. I z zysku odlicza koszty. Wiec jak im wychodzi, ze na
    wiekszosci skradzionych kart sa jakies obciazenia, bo klient zapomnial
    numeru, nie mial skad zadzwonic itp itd (zlodziej nie jest glupi i od razu
    biegnie do sklepu, a Tobie da jeszcze w zeby, cobys te 15 minut odzyskiwal
    przytomnosc - wcale nie zart, znam takie przypadki) to potem tworza cos w
    stylu PEKAO SA czyli na bodaj godzine przed kradzieza ubezpieczaja. Tyle, ze
    to kosztuje (za moich czasow 18zl rocznie).

    Ja mysle, ze plastikowy pieniadz musi miec jedna zalete - byc tani. Na razie
    bezpieczenstwo i male koszty daja wlasnie debetowe. Zawsze moge miec na
    rachunku 100zl i najwyzej strace tylko tyle. Jesli ktos jest nierozwazny to
    np. bierze karte do eMAXa na ktorej trzyma 50000zl, bo tam jest ladniejszy
    delfinek to wspolczuje. Ja tam wole miec do eKonta i trzymac 100zl na moje
    zakupy. Jesli Ty robisz zakupy na 500zl jednorazowo to tyle trzymaj. A jesli
    masz swoje teorie - pewnie, ze mozesz, tylko nie placz potem jak sie okaze,
    ze Cie stukneli na kilkadziesiat tys. zl.

    pzdr

  • 8. Data: 2002-04-03 09:58:43
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Apr 03, 2002 at 11:35:15AM +0200, Szymon wrote:

    > Obchodzi mnie, bo potem bank wprowadza oplaty nie tylko dla takich jak Ty,

    Bank i tak wprowadza oplaty w/g swojego widzimisie, choc takie
    obowiazkowe ubezpieczenia sa dodatkowa okazja aby podneisc oplaty - to
    fakt.

    Ale z drugiej strony masz przeciez banki dajace karty za darmo, lub w
    cenie oplaty miesiecznej. I nie sadze aby te oplaty sie jakos
    dramatycznie zmienily.

    > ale tez i dla mnie. Jesli oczywiscie dokonujesz zakupow 4 kartami na raz to
    > Twoja sprawa - masz takie prawo. Ja bym zamienil na 2 i zaloze sie, ze tez
    > kupie to samo. Niby nic... Ale pamietam czasy, gdy PKO BP bralo

    Jak bym nosil gotowke tez bym kupil to samo.

> [...]
    > z wiekszymi kosztami niz karty - wlasnie ze wzgledu na bezpieczenstwo.

    A nie odnosisz wrazenia ze to moj problem?

    Karty wyrobilem drogie, ale dzieki temu nosze je wszedzie.

> [...]
    > vise, bo bierz vise, a nie 3 inne. To tak jak z tymi czekami - jak wiesz, ze
    > mozesz potrzebowac 200zl to wez 1 czek, a nie 3 ksiazeczki.

    Ale ja sie pytam dlaczego nie wolno mi brac 4 ksiazeczek? Dlaczego mi
    tego zabraniasz?

    > Bank musi miec zysk. I z zysku odlicza koszty. Wiec jak im wychodzi, ze na

    Przy takim rozumowaniu nie wiem w jaki sposob istnieje taki mbank
    gdzie masz przelewy za darmo. Albo jakis multibank czy inne fortisy?

> [...]
    > stylu PEKAO SA czyli na bodaj godzine przed kradzieza ubezpieczaja. Tyle, ze
    > to kosztuje (za moich czasow 18zl rocznie).

    w citku kosztuje 6.5 miesiecznie odpowiedzialnosc do 48h przed
    zastrzezeniem - odpowiedzialnosc do 100zl. DC kosztuje mnie 150zl
    rocznie - odpowiedzialnosc do $50.

    Stac mnie na ryzyko (ew. zebow szkoda).

> [...]
    > masz swoje teorie - pewnie, ze mozesz, tylko nie placz potem jak sie okaze,
    > ze Cie stukneli na kilkadziesiat tys. zl.

    Ja nie bede narzekal. Klopot w tej ustawie polega na tym aby zmusic
    _banki_ aby przestaly udawac ze problemy ma tylko klient. Wlasnie w
    tym jest sztuka zeby koszty czesciowo pokrywal rowniez bank.

    A ze niektorych przestanie byc stac na karty? Moze, trudno sie mowi.

    --

    --w

  • 9. Data: 2002-04-03 10:17:20
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Szymon" <w...@p...com> napisał w wiadomości

    > Obchodzi mnie, bo potem bank wprowadza oplaty nie tylko dla takich jak Ty,
    > ale tez i dla mnie.

    Troche sie zagalopowales. Co mnie to obchodzi jakie oplaty wprowadza bank
    dla innych. Ja wiem ile mam zaplacic za produkt i decyduje sie na jego zakup
    albo nie.

> [...]
    > problemow z autoryzacja tych 2, ktore nosze. Dlatego uwazam, ze posiadanie
    > portfelu 4 kart to przesada, za ktora musze placic (patrz: PEKAO SA i

    Nie pomyslalles o tym, ze sa takze karty sluzbowe. Pracodawca wymaga zeby
    placic nimi wtedy kiedy wykonujesz awoje obowiazki sluzbowe. Tak wiec zdarza
    sie, ze za jeden obiad moge zaplacic karta sluzbowa, a za inny musze
    prywatna. Zalozmy, ze najchetniej place DC, ale akceptowalnosc tej karty
    jest ograniczona, wtedy musze miec dodatkowa np. CitiVISe [to juz sa 3
    karty, a warto miec przy sobie jeszcze jakas do wyplat bankomatowych, chyba
    ze jestes tak rozrzutny i robisz to karta kredytowa ;)].

> [...]
    > przytomnosc - wcale nie zart, znam takie przypadki) to potem tworza cos w

    Chyba sobie nie zdajesz sprawy z tego jakie banki maja zyski z transakcji
    kartowych...

    > A jesli
    > masz swoje teorie - pewnie, ze mozesz, tylko nie placz potem jak sie
    okaze,
    > ze Cie stukneli na kilkadziesiat tys. zl.

    Zalozmy, ze ukradli mi te 3 karty o ktorych wspomialem... Hm... moje straty
    to 50$ + 100 zl.
    Tym ze prowizje w wyniku tego zdarzenia zostana podniesione chyba nie musisz
    sie martwic, bo mam wrazenie ze bys nie zaplacil za karte 300zl, a raczej
    wybral darmowa i bez zabezpieczen.

    Maciej

  • 10. Data: 2002-04-03 10:42:07
    Temat: Re: Moze bedzie lepiej z kartami :) - troche lamerskie pytanko
    Od: "nowac" <g...@p...onet.pl>

    mam VC kredytowa BWBK z limitem zadluzenia - czy w wypadku zgubienia jej
    bedzie mogl 'znalazca' wyplacic cash powyzej tego limitu?