    From: "Szymon" <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Moze bedzie lepiej z kartami :)
    Date: Wed, 3 Apr 2002 11:35:15 +0200

    Uzytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci
    news:20020403083238.GK30809@diuna.pingwin.waw.pl...
    Ile

    > A co to Ciebie obchodzi? Ja nosze codziennie 4 karty, czuje ze jeszcze
    > jedna czy dwie by mi sie przydaly - a mowie tylko o tych ktorych uzywam.

    Obchodzi mnie, bo potem bank wprowadza oplaty nie tylko dla takich jak Ty,
    ale tez i dla mnie. Jesli oczywiscie dokonujesz zakupow 4 kartami na raz to
    Twoja sprawa - masz takie prawo. Ja bym zamienil na 2 i zaloze sie, ze tez
    kupie to samo. Niby nic... Ale pamietam czasy, gdy PKO BP bralo
    odpowiedzialnosc po 48 godz. roboczych za czeki. Jak komus ukradli 1 czek to
    tracil 1000zl, jak 20 (ksiazeczka) to byl w tyl 20.000zl i nie szkodzi, ze
    nie mial tyle na koncie, bo do 1000zl nie trzeba potwierdzac stanu konta.
    Potem czeki wycofano - dzis niektore banki je daja, ale zwykle wiaze sie to
    z wiekszymi kosztami niz karty - wlasnie ze wzgledu na bezpieczenstwo.

    > Bzdura, to jest wlasnie korzystanie z _odpowiednich_ kart w
    > _odpowiednich_ miejscach.

    Visa, Maestro. 2 podstawowe, chociaz i tak zwykle gdzie dziala visa jest i
    maestro. Rozumiem, masz 4, chcialbys jeszcze 2. Ja mam w tej chwili na polce
    z 8 - w tym kilka przeterminowanych :-) Dokonuje zakupow, nigdy nie bylo
    problemow z autoryzacja tych 2, ktore nosze. Dlatego uwazam, ze posiadanie w
    portfelu 4 kart to przesada, za ktora musze placic (patrz: PEKAO SA i
    obowiazkowe ubezpieczenie kart). Wiesz, nie chodzi mi o to, ze w ogole nie
    masz posiadac kart, ale jak idziesz do sklepu i wiesz, ze tam przyjmuja
    vise, bo bierz vise, a nie 3 inne. To tak jak z tymi czekami - jak wiesz, ze
    mozesz potrzebowac 200zl to wez 1 czek, a nie 3 ksiazeczki.

    > A bank to powienien placic za dawanie klientowi _niebezpiecznych_
    > srodkow platniczych.

    Bank musi miec zysk. I z zysku odlicza koszty. Wiec jak im wychodzi, ze na
    wiekszosci skradzionych kart sa jakies obciazenia, bo klient zapomnial
    numeru, nie mial skad zadzwonic itp itd (zlodziej nie jest glupi i od razu
    biegnie do sklepu, a Tobie da jeszcze w zeby, cobys te 15 minut odzyskiwal
    przytomnosc - wcale nie zart, znam takie przypadki) to potem tworza cos w
    stylu PEKAO SA czyli na bodaj godzine przed kradzieza ubezpieczaja. Tyle, ze
    to kosztuje (za moich czasow 18zl rocznie).

    Ja mysle, ze plastikowy pieniadz musi miec jedna zalete - byc tani. Na razie
    bezpieczenstwo i male koszty daja wlasnie debetowe. Zawsze moge miec na
    rachunku 100zl i najwyzej strace tylko tyle. Jesli ktos jest nierozwazny to
    np. bierze karte do eMAXa na ktorej trzyma 50000zl, bo tam jest ladniejszy
    delfinek to wspolczuje. Ja tam wole miec do eKonta i trzymac 100zl na moje
    zakupy. Jesli Ty robisz zakupy na 500zl jednorazowo to tyle trzymaj. A jesli
    masz swoje teorie - pewnie, ze mozesz, tylko nie placz potem jak sie okaze,
    ze Cie stukneli na kilkadziesiat tys. zl.

    pzdr