  • 11. Data: 2022-04-03 00:27:33
    Temat: Re: Millennium skiepścił się...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 1nejb5l1r8n3s$.1hn0uwc7kp5he$....@4...net

    > Moze wcale nie tak naraz.

    Przepalenie którejkolwiek parki przerywa cały
    obwód -- chyba, że przepalona przepuszcza prąd...
    Trzy moduły były połączone szeregowo. W każdym było
    pięć par połączonych szeregowo. Każda para była
    połączona równolegle.

    Przepalenie kórejkolwkiek jest wyrokiem na pozostałą
    z pary, ale ogólnie równoległość w LEDKach to Fatal
    Error...

    > W zaleznosci od wielkosci łazienki i efektywnosci tego COB.

    > Ale jak ci brakuje ... wstaw dwa :-)

    W łazience są trzy dziury -- ale radiatorów nie mam,
    więc dwie dziury są zajęty czymś innym... Trzeba by
    kupić radiatory... Do tej pory wyglądało to tak:
    - kupno oprawek z COBkami i osobnymi zasilaczami
    - zgłoszenie oszustwa (kupuję 7W -- dostaję 3W)
    - zwrot szmalu
    - wymiana 3W COBki na COBkę ze zintegrowanym zasilaczem
    (pozostaje zasilacz, raczej słaby i COBka małej mocy)

    Tak więc cały koszt ogranicza się do:
    - lutowia i zwilżającej pasty
    - ciepłoprzewodzącej pasty
    (kilkanaście pln starczy na setki takich oczek)
    - COBek po groszu za sztukę (zwykle są droższe)
    - przewodów
    (można wykorzystać kupne, nawet bywają tam złączki)
    - czasu
    (wymiana COBek trwa chwil kilka;
    dłużej trwa testowanie, w tym mierzenie temperatury)

    Są różne radiatory:
    - różne kolory oprawek
    (matowe, błyszczące, białe, czarne, metalowe...)
    - różne przeźroczyste plastyki/okienka
    (matowe i niematowe)
    - różnej średnicy
    (mnie interesuje konkretna średnica, bo mam już dziury od lat)
    - różnej wysokości
    (im wyższe -- tym lepsze)
    - różnego kształtu ,,płetwy''
    (są lepsze i gorsze, zwykle są lepsze)
    - różne ceny, które do tej pory były zwracane

    -=-

    Mam niejasne przeczucie, że zasilacze COBek są jakoś
    psute silnikiem pobliskiego wentylatora kominowego...
    Na razie padły w WC trzy COBki... I ani jedna w łazience,
    choć w łazience:
    - taka COBka świeci dłużej niż COBki w WC;
    - radiator jest najsłabszy a temperatura na luzie wyższa niż w WC;
    - miejsca na odprowadzanie ciepła po zamontowaniu
    jest znacznie mniej niż w WC;
    - ogólnie jest zdecydowanie cieplej niż w WC...

    -=-

    Teraz w WC jest bardzo jasno a barwa jest zimniejsza -- na oko 4kK.
    Chyba jedną odłączę... Chyba warto dać tam nie 12W, lecz 7W na oczko...
    (zamawiałem najpierw 10W -- na próbę; później -- 10W dla hecy, po groszu)

    -=-

    Ogólnie LEDki z AliExpress są złej jakości, ale bywają też dobre;
    zaś sprzedawcy chętnie oszukują -- zwłaszcza na LEDkach. Najlepsze
    są tasiemki -- długo żyją, dają rozproszone światło, są tanie
    i łatwe do montażu...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 12. Data: 2022-04-05 16:35:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 3 Apr 2022 00:27:33 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > połączona równolegle.
    >
    > Przepalenie kórejkolwkiek jest wyrokiem na pozostałą
    > z pary, ale ogólnie równoległość w LEDKach to Fatal

    Jak sie przepali jedna z pary, to druga dostaje caly prad i moc.
    Wiec szybko sie przepala ... ale to "szybko" moze troche potrwac.

    > Mam niejasne przeczucie, że zasilacze COBek są jakoś
    > psute silnikiem pobliskiego wentylatora kominowego...

    A podlaczone pod jeden wylacznik?
    Tak czasem bywa - zapalasz swiatlo, włącza sie wentylator.

    Aczkowiek ... raczej bym sie spodziewal wiekszego wplywu,
    ale kto wie, moze powstaja zakłócenia, które powoduja, ze zasilacz
    glupieje.

    > Na razie padły w WC trzy COBki... I ani jedna w łazience,
    > choć w łazience:
    > - taka COBka świeci dłużej niż COBki w WC;

    Moze inna, lepsza :-)

    > - radiator jest najsłabszy a temperatura na luzie wyższa niż w WC;
    > - miejsca na odprowadzanie ciepła po zamontowaniu
    > jest znacznie mniej niż w WC;
    > - ogólnie jest zdecydowanie cieplej niż w WC...

    To moze zimno im szkodzi ? :-)

    > Ogólnie LEDki z AliExpress są złej jakości, ale bywają też dobre;
    > zaś sprzedawcy chętnie oszukują -- zwłaszcza na LEDkach.

    A druga sprawa - nie maja pojecia, co sprzedają.
    LED panie, biały. Najlepszy. Typ 3845.

    J.

  • 13. Data: 2022-04-06 13:37:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 6nszfrcniljg$.ahks1ipw8yyy$....@4...net

    > Jak sie przepali jedna z pary, to druga dostaje caly prad i moc.
    > Wiec szybko sie przepala ... ale to "szybko" moze troche potrwac.

    Owszem -- nawet kilka sekund. Wiem, bo takie eksperymenty mam za sobą.

    Moduły (płytki z nadrukiem) są sprawne -- LEDki
    SMD można kupić po kilka groszy i wlutować... ;)

    > A podlaczone pod jeden wylacznik?

    Wyłącznik ma dwa klawisze -- pod jeden
    podłaczone są COBki, pod drugi -- wentylator.

    Ale w łazience jest podobnie. Tyle tylko, że w WC
    COBki są blisko wentylatora a w łazience -- daleko.

    > Tak czasem bywa - zapalasz swiatlo, włącza sie wentylator.

    Aż tak źle nie jest.

    > Aczkowiek ... raczej bym sie spodziewal wiekszego wplywu,
    > ale kto wie, moze powstaja zakłócenia, które powoduja, ze
    > zasilacz glupieje.

    Otóż to...

    > Moze inna, lepsza :-)

    W WC wymieniłem trzy z tej samej dostawy,
    z której wstawiłem jedną do łazienki.
    Czwarta z tej serii od czasu do czasu
    świeci podpięta do innego radiatora...

    > To moze zimno im szkodzi ? :-)

    Raczej nie. :) Raczej też nie szybkie nagrzewanie.
    (szybka zmiana temperatury)

    Radiatory rozgrzewały się bez trudu do ponad 70°C.

    70°C jest raczej graniczną dla takich COBek...
    (COBek -- ja zaś raczej mierzyłem temperaturę
    powietrza pomiędzy płetwami ;) radiatora;
    raczej -- termopara trochę dotykała tych płetw)

    Im niższa -- tym dłuższe życie; 10°C mniej to 2 razy dłuższe życie LEDki.

    > A druga sprawa - nie maja pojecia, co sprzedają.

    Zazwyczaj.

    > LED panie, biały. Najlepszy. Typ 3845.

    Owszem, choć czasami tyle wystarczy, gdy wiadomo,
    kto jest producentem i z jakiego okresu pochodzi dana LEDka...

    -=-

    W WC mam tak jasno, że nie mam ochoty na włączanie...
    Miało być jasno -- jest ciemno, bo nie włączam...
    Trzeba chyba kupić 7W i kolejny raz wymienić...
    Może warto z mocą zejść tak nisko, by na
    radiatorze nie było nigdy więcej niż 60°C?...

    Mniej energii/pieniędzy i dłuższy żywot...

    .-.

  • 14. Data: 2022-04-07 10:00:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Apr 2022 13:37:00 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > "J.F" 6nszfrcniljg$.ahks1ipw8yyy$....@4...net

    > Zazwyczaj.

    > Owszem, choć czasami tyle wystarczy, gdy wiadomo,
    > kto jest producentem i z jakiego okresu pochodzi dana LEDka...

    A oni nawet producenta nie znaja.
    A szanujacy sie producent robi wiele róznych typow.

    Skoro masz za jasno - to wlasnie tak.

    J.

  • 15. Data: 2022-04-09 02:19:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" vbndhkx4jr0j$.t9vb0w7st6mg$....@4...net

    > Skoro masz za jasno - to wlasnie tak.

    Zdecydowanie za jasno -- może nawet 10 razy za jasno...
    [po co komu tyle światła do... no... wiadomo do czego...
    na starość potrzebuję coraz mniej światła... coraz mniej
    życia we mnie -- coraz więcej chęci wyciszenia, wytłumienia,
    spowolnienia, uspokojenia... ale wzrok jest potrzebny! właśnie
    wczoraj omyłkowo zabrałem pusty futerał -- w sklepach było bardzo
    przykro, gdy niewiele mogłem przeczytać... z nowych okularów jestem
    BARDZO zadowolony -- tych z OhSpecs, bo przydatne i zarazem bardzo
    tanie, i tych z VisionExpress, bo bardzo dobrze w nich widzę...
    niestety akomodacja siada... w okularach ,,do dali'' mogę
    czytać jedynie rano, gdy mam wypoczęte oko...]

    --