  • 101. Data: 2019-10-22 17:03:28
    Temat: Re: Mille CHF
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 października 2019 16:24:46 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa
    napisał:

    > Nie wyobrażam sobie jak można taką umowę unieważnić (bez zgody stron)
    > i nazywać to prawem, ale to raczej nie moja bajka.

    Nie "unieważnić", tylko stwierdzić, że od początku była nieważna - i jako taka nie
    wiąże stron - czyli nie nakłada obowiązku jej wykonywania.
    Ale jak strony chcą, to mogą dalej ją wykonywać - ale nie muszą. Oczywiście sytuacja
    anegdotyczna, bo raczej dlatego umowa znalazła się w sądzie, że jedna ze stron nie
    chce musieć jej wykonywać.

    Bo prawo jest takie, że jeśli w umowie jest klauzula abuzywna to oznacza, że jej tam
    nie ma - i należy umowę czytać bez tej klauzuli.
    Jak się jedna ze stron nie zgadza czytać tak po dobroci, to idziemy do sądu.
    Tyle że sąd może pójść dalej - jeśli stwierdzi, że bez tej klauzuli umowa jest bez
    sensu, to stwierdza jej bezsensowność - czyli nieważność.

    I patrząc na wyrok TSUE może się wydawać, że to jest straszak - lepiej kliencie nie
    idź do sądu, bo ci jeszcze umowę unieważni i będziesz musiał od razu całą sumę
    kredytu oddać (pomijając spekulacje o przedawnieniu roszczeń).
    Ale klient ma dodatkowy plus w tym, że jest konsumentem, i jeśli się nie zgodzi, to
    umowy nie można mu unieważnić.
    Tylko nie do końca jasne jest, przynajmniej dla mnie, co w sytuacji takiej niezgody
    sąd zrobi z umową zawierającą klauzulę abuzywną.
    Wg mnie pozostawi ją bez zmian - tzn. nie wyda wyroku, że umowę trzeba czytać bez
    klauzuli abuzywnej.
    Więc wybór będzie taki:
    - albo umowa zostaje bez zmian,
    - albo jest rozwiązywana.

    Oczywiście pewnie możliwe są takie wyroki, że sąd uzna, że umowa bez klauzuli
    abuzywnej ma w dalszym ciągu sens i po prostu każe ją wykreślić - wtedy możliwe są
    takie kurioza jak kredyt złotówkowy z % marża + LIBOR 3M CHF.

  • 102. Data: 2019-10-22 17:36:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Krzysztof Halasa napisał:

> [...]

    >lepiej kliencie nie idź do sądu, bo ci jeszcze umowę unieważni i
    >będziesz musiał od razu całą sumę kredytu oddać (pomijając spekulacje

    Patrzac na kurs CHF - to spora czesc tego kredytu moze byc juz
    splacona.
    A walka o klienta kredytowego trwa od dawna, to i teraz nie bedzie
    klopotu z jakims kredytem refinansowym.

> [...]
    >takiej niezgody sąd zrobi z umową zawierającą klauzulę abuzywną.
    >Wg mnie pozostawi ją bez zmian - tzn. nie wyda wyroku, że umowę

    No jak, skoro sam piszesz, ze prawo jest takie, ze klauzuli tam nie
    ma.

> [...]

    >klauzuli abuzywnej ma w dalszym ciągu sens i po prostu każe ją
    >wykreślić - wtedy możliwe są takie kurioza jak kredyt złotówkowy z %

    Wrecz bym powiedzial, ze bardzo prawdopodobne, bo jak wykreslic "kwota
    kredytu jest indeksowana za pomoca kursu sprzedazy CHF stosowanym
    przez bank", to zostanie tylko "oprocentowanie LIBOR 3m dla CHF plus
    marza" :-)

    J.

  • 103. Data: 2019-10-22 17:42:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

> [...]
    > wykonywania.
    > Ale jak strony chcą, to mogą dalej ją wykonywać - ale nie muszą.

    Jeśli od początku była nieważna, to musiałyby zawrzeć nową umowę - bo
    chyba nie chodzi o działania bezumowne?
    Ale jeśli oryginalna umowa była nieważna (chociaż np. jej klauzule nie
    były wtedy uznawane za niedozwolone), to tym bardziej nowa umowa -
    przecież o identycznej treści - musiałaby być nieważna. Więc nie wiem na
    jakiej zasadzie dałoby się dalej wykonywać tę umowę.

    > Tyle że sąd może pójść dalej - jeśli stwierdzi, że bez tej klauzuli
    > umowa jest bez sensu, to stwierdza jej bezsensowność - czyli
    > nieważność.

    Zasadniczo to rozumowanie jest dobre. Pod warunkiem, że cała procedura
    ma sens. W tym przypadku, moim zdaniem, byłoby to bez sensu, a dodatkowo
    byłoby to rażąco nieuczciwe.

> [...]
    > kliencie nie idź do sądu, bo ci jeszcze umowę unieważni i będziesz
    > musiał od razu całą sumę kredytu oddać (pomijając spekulacje o

    Ew. można wziąć drugi kredyt.

    > Więc wybór będzie taki:
    > - albo umowa zostaje bez zmian,
    > - albo jest rozwiązywana.

    To też nie jest dobry wybór, w szczególności dla klienta.

> [...]
    > klauzuli abuzywnej ma w dalszym ciągu sens i po prostu każe ją
    > wykreślić - wtedy możliwe są takie kurioza jak kredyt złotówkowy z %

    I to miałoby mieć sens?

    Moim zdaniem, sąd jest władny i powinien określić nowe brzmienie umowy,
    albo nowe obowiązki stron jeśli umowy nie da się "uzdrowić".
    W przypadkach mało istotnych klauzul to mogłoby być proste wykreślanie,
    oczywiście. Ale jeśli wykreślenie części powoduje, że nikt normalny by
    takiej umowy nie zawarł (będąc jedną ze stron), to takie rozwiązanie nie
    powinno być stosowane.

    Taka jest zresztą praktyka w normalnych, cywilnych sprawach. Kluczem
    nie powinny być próby sztywnego trzymanie się litery (jakiegoś przepisu)
    prawa (które nie może i nie powinno próbować przewidzieć wszystkich
    przypadków życia), tylko znalezienie sprawiedliwego rozwiązania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 104. Data: 2019-10-22 17:51:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Zreszta mozna obejrzec i CHF - od 3.50 w 2001 do 0.25 w 2003 i 2.80
    > w 2008.
    > Wiec czemu zakladac, ze beda ujemne ?

    Nie było powodu.

    > Sporo o tyle, ze w pierwszym roku wypadaloby zaplacic 3% odsetek i 5%
    > raty kapitalowej.

    No tak. Co w tym dziwnego?

    > Przy stalej racie proporcje jeszcze gorsze.

    Stała rata na 30 lat to jest dość dziwne pojęcie.

    > A wydawaloby sie, ze zakup mieszkania powinien byc dosc bezpieczny :-)

    Tak powinno pewnie być. Ale też wydawałoby się, że zakupu mieszkania
    nie powinno się finansować kredytem na 30 lat.
    Po prostu mieszkania powinny być tańsze. Wtedy było jak było, spuścizna
    PRL powodowała, że ludzie byli bardzo biedni w porównaniu do Zachodu.
    Ale teraz u nas jest podobnie co tam (co nie oznacza identycznie). Tam
    także mieszkania są zbyt drogie. To jest bańka, tyle że bardzo powoli
    nadmuchiwana, i dlatego bardzo rzadko pęka (ale lokalnie zdarza się).

    Część tej bańki to jest absurdalna cena ziemi oraz pewnie wysokie
    bariery wejścia w biznes "produkcji" mieszkań.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 105. Data: 2019-10-23 08:41:37
    Od: z <...@...pl>

    > Moim zdaniem, sąd jest władny i powinien określić nowe brzmienie umowy,
    > albo nowe obowiązki stron jeśli umowy nie da się "uzdrowić".

    To masz problem bo TSUE na to nie POZWALA

    Jak umowa nie ważna to są przepisy które regulują roszczenia
    Nie po to je uchwalano żeby z nich nie korzystać

    Ale widzę STRACHHHHH nadciąga ;-)

  • 106. Data: 2019-10-23 09:08:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 października 2019 17:42:13 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa
    napisał:

    > Moim zdaniem, sąd jest władny i powinien określić nowe brzmienie umowy,
    > albo nowe obowiązki stron jeśli umowy nie da się "uzdrowić".

    I głównie tego dotyczył głośny ostatni wyrok TSUE
    W skrócie- sądowi nie wolno w miejsce wykreślonych/niedozwolonych zapisów wstawiać
    nowych

  • 107. Data: 2019-10-23 09:45:23
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Raczej absurdalna cena dojazdów do pracy.

    -----

  • 108. Data: 2019-10-23 10:39:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Raczej absurdalna cena dojazdów do pracy.

    Albo czasu/mozliwosci.
    Jakby tak Zenek mial racje, i przyszlosc nalezala do hulajnog, ktore
    by potrafily 30km w pol godziny... lub metra/pociagu/szybkiego
    tramwaju ..

    Gdzies tam jeszcze jest kwestia lekarza, kina, innych atrakcji ...
    tudziez np narkotykow w szkole, gangow itp..

    ----

  • 109. Data: 2019-10-23 11:29:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tu jest sprzeczność.
    Najlepsza praca jest w centrum, najbezpieczniejsze szkoły są z dala od centrum.

    -----

  • 110. Data: 2019-10-23 12:35:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Tu jest sprzeczność.
    >Najlepsza praca jest w centrum, najbezpieczniejsze szkoły są z dala
    >od centrum.

    Czy taka najlepsza praca w centrum ... to wlasnie ewoluje.

    A szkoly ... najbezpieczniejsze z dala, najlepsze blizej centrum :-)

    -----