  • 91. Data: 2019-10-22 15:39:51
    Temat: Re: Mille CHF
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Aby nie dostać zawału, gdy CHF w wyniku kryzysu skoczy np. do 6 zł.

    "Podobnie" można dostać zawału, gdyby CHF znów spadł do 2 zł.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 92. Data: 2019-10-22 15:47:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    >"Podobnie" można dostać zawału, gdyby CHF znów spadł do 2 zł.

    To raczej w brode sobie pluc. Ale tak szybko nie spadnie ... chyba
    nie.

    No i nie mowimy o przewalutowaniu, co raczej o uniewaznieniu umowy, z
    rozliczeniem tego, co sie przez 10 lat "nadplacilo".

    J.

  • 93. Data: 2019-10-22 15:57:30
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W umowie jest marża + Libor, a dla PLN nie ma Libor-u.

    -----

  • 94. Data: 2019-10-22 15:58:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Na Twoje konto wpłynęły CHF??

    -----

  • 95. Data: 2019-10-22 16:01:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    >Przecież to jest łatwe do policzenia, tu nie ma miejsca na żadne
    >"wydaje
    >mi się". Bardziej istotne są stopy procentowe przy kredytach
    >(depozytach) długoterminowych, i spread/prowizje (ew. różnice
    >kursowe,
    >jeśli ktoś zamierza uznawać je za zysk/stratę) przy
    >krótkoterminowych.

    A my tu o kredycie hipotecznym na wiele lat.

    >Oczywiście wszystko zależy od wartości tych parametrów.

    Dokladnie - i tu przestaje sie robic prosto ... bo kto powiedzial, ze
    te 0.costam na CHF sie utrzyma, a nie bedzie np 3% ?
    3% na 20 lat tu juz sporo.
    Do tego trzeba spread doliczyc ... ale tu jest chyba szansa na
    utrzymanie bardzo niskiego.

    A po drugiej stronie, zlotowkowej, to ile bedzie - 10%, 5%, 3,5% ...

    J.

  • 96. Data: 2019-10-22 16:10:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 października 2019 15:57:33 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > W umowie jest marża + Libor, a dla PLN nie ma Libor-u.

    Jest marża + LIBOR CHF 3M - dosyć jasno.
    Bo różnych LIBORów, a nawet WIBORów, jest jednak dużo.

  • 97. Data: 2019-10-22 16:20:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A my tu o kredycie hipotecznym na wiele lat.

    No właśnie.

    > Dokladnie - i tu przestaje sie robic prosto ... bo kto powiedzial, ze
    > te 0.costam na CHF sie utrzyma, a nie bedzie np 3% ?

    To kwestia prawdopodobieństwa. Dlatego moim zdaniem należy porównywać
    to, co jest znane (np. sytuację ekonomiczną i gospodarkę państw) oraz
    obecne warunki. Wiadomo że warunki mogą się zmienić, ale wartość
    oczekiwana wyników jest bardziej zbliżona do obecnych warunków niż do
    sytuacji, gdyby zamienić waluty.

    > 3% na 20 lat tu juz sporo.

    Sporo i nie sporo - to zależy np. od inflacji w danej walucie.

    Każda działanie rozłożone na 30 lat jest ryzykowne, nie ma przed tym
    ucieczki.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 98. Data: 2019-10-22 16:24:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > To raczej w brode sobie pluc. Ale tak szybko nie spadnie ... chyba
    > nie.

    Dlaczego nie? Nie wiadomo. Równie dobrze może spaść, jak i wzrosnąć.
    Jeśli ktoś uważa, że potrafi to przewidzieć z rozsądnym
    prawdopodobieństwem, to dlaczego jeszcze tego nie obstawia?

    Tzn. do 2 zł/CHF jest nieco dalej niż do 6 zł/CHF, mam na myśli zasadę.

    > No i nie mowimy o przewalutowaniu, co raczej o uniewaznieniu umowy, z
    > rozliczeniem tego, co sie przez 10 lat "nadplacilo".

    Nie wyobrażam sobie jak można taką umowę unieważnić (bez zgody stron)
    i nazywać to prawem, ale to raczej nie moja bajka.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 99. Data: 2019-10-22 16:49:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Dlaczego nie? Nie wiadomo. Równie dobrze może spaść, jak i wzrosnąć.

    Raczej mi chodzi o szykosc procesu.
    Zeby zlotowka tak nagle podrozala ... malo prawdopodobne.

    Zeby frank tak nagle stracil na wartosci ... a to juz bardziej
    prawdopodobne, patrzac na wielkosc szwajcarskiej gospodarki :-)

    Wiec te 2zl mozliwe ... ale za ile lat ?

    >Nie wyobrażam sobie jak można taką umowę unieważnić (bez zgody stron)
    >i nazywać to prawem, ale to raczej nie moja bajka.

    I tu jest wlasnie istotna ochrona konsumenta i wyrok TSUE.
    Poniewaz bank chcial klienta oszukac na kursach, to wykreslamy ten
    zapis,
    a wtedy przy kredycie indeksowanym nie zostaje nic ... wiec albo
    zostanie PLN na procencie CHF i jeszcze z cofnieta indeksacja,
    albo sad dojdzie do wniosku, ze umowa stracila sens i uniewazni.

    J.

  • 100. Data: 2019-10-22 17:02:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >obecne warunki. Wiadomo że warunki mogą się zmienić, ale wartość
    >oczekiwana wyników jest bardziej zbliżona do obecnych warunków niż do

    https://www.bankier.pl/mieszkaniowe/stopy-procentowe
    /libor

    tak jak patrze, to USD mial miedzy 1 a 5 % przed 2008 rokiem,
    EUR tak od 2 do 5%, to czemu CHF mialby byc inny ?

    Zreszta mozna obejrzec i CHF - od 3.50 w 2001 do 0.25 w 2003 i 2.80
    w 2008.
    Wiec czemu zakladac, ze beda ujemne ?

    >Sporo i nie sporo - to zależy np. od inflacji w danej walucie.

    Jak inflacja bedzie duza, to i odsetki wzrosna :-)

    Sporo o tyle, ze w pierwszym roku wypadaloby zaplacic 3% odsetek i 5%
    raty kapitalowej.
    Przy stalej racie proporcje jeszcze gorsze.

    >Każda działanie rozłożone na 30 lat jest ryzykowne, nie ma przed tym
    >ucieczki.

    A wydawaloby sie, ze zakup mieszkania powinien byc dosc bezpieczny :-)

    J.