    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Date: Wed, 13 Nov 2019 18:27:11 +0100

    dyskusyjnych:fffff48f-caec-4ba5-8327-8e46d3687d85@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 13 listopada 2019 07:59:50 UTC+1 użytkownik z napisał:

    >Sam spread nie jest niezgodny z prawem - to po prostu ukryta część
    >marży, nie tak duża zresztą - ale dla banku korzystna, bo połowę
    >"zysku" można "zrealizować od razu" i wypłacić sobie duuużą premię.
    >Niezgodny z prawem był spread ustalany wg widzimisię banku.

    Tym niemniej Krzysztof ma racje, i kredyt indeksowany co do zasady
    powininen byc bez spreadu - bo niby dlaczego dwa rozne kursy ?

    I jakby banki tak zapisaly - prowizja, marza, i kurs sredni, najlepiej
    NBP - to by dzis problemow nie mialy :-)

    >A co do indeksowanych - niezgodne z prawem było jednoczesne
    >indeksowanie oraz oprocentowanie.
    >Stąd denominowane.

    No jak? Nawet frankow nikt nie pozycza bez procentu ... tzn nikt przed
    2008 :-)

    Indeksowanie bylo watpliwe prawnie, bo owczesne prawo bankowe mowilo

    "Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji
    kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z
    przeznaczeniem na ustalony cel,
    a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach
    określonych w umowie,
    zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych
    terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu"

    I nie ma tu slowa o indeksacji.

    Oczywiscie nikomu z klientow rzekoma bezprawnosc przy podpisywaniu
    umowy nie przeszkadzala, a czy kredyt indeksowany byl zabronioniony,
    czy dopuszczalny w ramach swobody umow - tego nie wie nikt ... moze z
    wyjatkiem TSUE, bo to jest ostateczna instancja :-)

    >Ale wciąż nikt nie wie, co było najpierw - indeksowane czy
    >denominowane?
    >Bo raczej dopiero denominowane mogły tak wpłynąć na wartość złotówki.

    W jakim sensie ?
    Zlotowka IMO poszla osobną droga - poki byla hossa w gospodarce i
    wysokie odsetki w bankach i obligacjach, to zlotowka taniala, a potem
    spekulanci zareagowali nerwowo i poszla ... w dol.

    J.