  • 1. Data: 2008-03-28 17:36:08
    Temat: Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) nt podpisów elektronicznych
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Przy okazji postulatow uproszenia ceregieli z fakturami elektronicznymi
    (* - odnośnik) KIG chce upowszechniac podpis elektroniczny poprzez
    ZAKAZY stosowania technik kryptograficznych (rozumiem, że jakichś
    innych, niezwiązanych z podpisem el.)

    Dokładnie piszą o tym tak:
    "Zdaniem przedsiębiorców konieczna jest również szybka nowelizacja
    ustawy o podpisie elektronicznym. Powinna ona wprowadzić zapisy o
    możliwości stosowania podpisu firmowego w przypadku dokumentów
    wystawianych masowo, na przykład faktur elektronicznych. KIG oczekuje,
    że rząd rozważy też wprowadzenie zakazu stosowania technik
    kryptograficznych zamiast klasycznego podpisu elektronicznego -
    zwłaszcza w obrocie finansowym, w tym dla transakcji elektronicznych w
    bankach."

    Coś mi się zdaje, że nasze banki idą akurat w przeciwną stronę, skoro
    np. prekursor podpisu Fortis odstąpił od certyfikatów elektronicznych, a
    każdego kto przejdzie z podpisu elektronicznego na kody SMS chcą
    nagradzać.

    calosc na stronie http://podatki.pl/artykuly/16_3420.htm
    *** blad ***

    (*) - co do faktur w postaci zwyklego PDF jest wyrok NSA, ze faktura
    wydrukowana z takiego PDF na drukarce sprzedającego jest ważna a
    wydrukowana na drukarce kupującego nie jest ważna. Poniżej link:
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/do/doc?d=021B1A3DD7
    CBB950CB70AE560D3988FB7A94573A&sc=

  • 2. Data: 2008-03-28 19:06:03
    Od: "Adam S." <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > wydrukowana z takiego PDF na drukarce sprzedającego jest ważna a
    > wydrukowana na drukarce kupującego nie jest ważna. Poniżej link:

    Ktoś porównał konieczność stosowania bezpieczonego podpisu kwalifikowanego
    dla efaktury z koniecznością biegania do notariusza z papierową fakturą

    pozd
    as

  • 3. Data: 2008-03-29 19:44:37
    Od: "vis" <k...@g...pl>

    Staram się sięgać do źródeł, a nie polegać na dziennikarzach, mogą coś
    przeinaczyć
    i zaczyna sie meksyk (fakt prasowy)
    Orginalna opinia jest na strona KIG (http://www.kig.pl/index.php/opinia)

    Konieczna jest szybka nowelizacja ustawy o podpisie elektronicznym
    z następującymi zmianami:
    a. Generalnego określenia zasad kwalifikowania dokumentów pod względem
    rangi podpisu elektronicznego jakim powinny być podpisywane - wiele z
    dokumentów elektronicznych może być tylko podpisywana zwykłym podpisem
    zapewniającym integralność dokumentu elektronicznego - na przykład
    dokumentu faktury elektronicznej.
    b. Uproszczenia funkcjonowania bezpiecznego urządzenia do składania
    podpisu bezpiecznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem celu
    zmniejszenia kosztów stosowania podpisu w formie kwalifikowanej.
    c. Wprowadzenie zapisów o możliwości stosowania podpisu firmowego
    przeznaczonego dla firm do podpisywania dokumentów wysyłanych masowo - na
    przykład faktur elektronicznych.
    d. Rozważenie zakazu stosowania w określonych instytucjach czy
    zastosowaniach różnego typu rozwiązań stosujących techniki kryptograficzne
    zamiast klasycznego rozwiązania podpisu elektronicznego - szczególnie w
    obrocie finansowym w bankach dla transakcji elektronicznych.
    e. Zmiana przepisów ustawy regulujących zasady wydawania tzw. zwykłych
    podpisów elektronicznych i zrezygnowanie w ich przypadku z wymogu pisemności
    dla umów z odbiorcami takich zwykłych usług certyfikacyjnych. Jest to
    zlikwidowanie niepotrzebnej bariery formalnej w zakresie powszechnego
    stosowania zwykłego podpisu elektronicznego.
    Tym razem nie było "swobodnej interpreatcji" :-)
    Postulat d) odnosi się, według mnie, do tzw "zaufanych sieci". Zgodnie z
    unijna dyrektywą dokumenty przesyłana taką siecią mogą być traktowane tak
    jak podpisane elektronicznie.
    Nie rozumiem co ten pomysł ma przynieść dobrego. Strony umawiają się (prawo
    cywilne), że honorują takie dokumenty. Nie jest to sprzeczne z prawem. Więc
    o co chodzi? Urzędy certyfikacyjne nie zarobią wystarczająco?
    pozdr
    vis

  • 4. Data: 2008-03-31 07:37:26
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "vis"
    > Konieczna jest szybka nowelizacja ustawy o podpisie elektronicznym
    > z następującymi zmianami:
    (......)
> [...]
    > kryptograficzne zamiast klasycznego rozwiązania podpisu
    > elektronicznego - szczególnie w obrocie finansowym w bankach dla
    (..........)
> [...]
    > (prawo cywilne), że honorują takie dokumenty. Nie jest to sprzeczne z
    > prawem. Więc o co chodzi? Urzędy certyfikacyjne nie zarobią

    Też tak właśnie to zrozumiałem - jako wprowadzenie "nakazu" stosowania
    podpisu elektronicznego, podczas gdy nasze banku dochodza właśnie do
    odwrotnego wniosku i z już stosowanych rozwiązań z podpisem na gwałt się
    wycofują.
    Bardzo rozczarowałem się Fortisem - niby prekursor podpisu
    elektronicznego w bankach a odstąpił od certyfikatów elektronicznych i
    daje nagrody klientom którzy przejdą na autoryzację SMS-em.

    Banki nie pomagają podpisowi el. ale wprowadzenie go poprzez zakaz
    stosowania innych rozwiązań jest pomysłem zbyt radykalnym.
    *** blad ***

  • 5. Data: 2008-03-31 17:37:16
    Od: Pete <n...@n...com>

    blad pisze:
> [...]
    > elektronicznego w bankach a odstąpił od certyfikatów elektronicznych i
    > daje nagrody klientom którzy przejdą na autoryzację SMS-em.

    Dzisiaj w Pl@necie dostałem nawet info, że w połowie kwietnia podpis
    przestanie działać i że pracują nad jeszcze lepszą wersją podpisu.

    Tylko ciekaw jestem, czy po zmianie na SMS-y da się później wrócić do
    podpisu....

    --
    Pete

  • 6. Data: 2008-04-01 08:46:06
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Pete"

> [...]
    > przestanie działać i że pracują nad jeszcze lepszą wersją podpisu.
    >
    > Tylko ciekaw jestem, czy po zmianie na SMS-y da się później wrócić do

    piszą, że robią ponownie możliwość porządnego logowania się w planet z
    podpsiem elektronicznym, a więc pewnie z certyfikatem wczytanym do
    przeglądarki.
    Tyle że to granda takie pozbawienie mozliwosci dostepu do rachunku juz w
    c pierwszej polowie tego miesiaca - najpierw nagrody dla tych co przejdą
    na SMS a potem nagle trach, wypowiadamy mozliwosc dalszego korzystania z
    systemu bo nie skorzystales z przejsca na autoryzację SMS.
    Poza tym w calym serwisie Forisa nie spotkalem newsa o tym obowiązkowym
    przejsciu na kody SMS - taka informacja pojawila się raz dzis podczas
    pierwszego logowania, a pozniej juz nie.
    Dlatego mam niewielką nadzieję, że jest to tylko prima aprilis :-)
    *** blad ***

  • 7. Data: 2008-04-01 16:48:47
    Od: Pete <n...@n...com>

    blad pisze:
    > Użytkownik "Pete"

    > piszą, że robią ponownie możliwość porządnego logowania się w planet z
    > podpsiem elektronicznym, a więc pewnie z certyfikatem wczytanym do
    > przeglądarki.

    Tyle zapamiętałem, niestety później nie znalazłem sposobu na dokopanie
    się do tej informacji.

    > Dlatego mam niewielką nadzieję, że jest to tylko prima aprilis :-)

    Oby. Tylko dlaczego ja miałem tę wiadomość 31.03 ???
    :-(

    --
    Pete

  • 8. Data: 2008-04-02 08:15:31
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Pete"

    > Tyle zapamiętałem, niestety później nie znalazłem sposobu na dokopanie
    > się do tej informacji.

    ja zrobielm zrzut ekranu do jpg - w systemie nie ma śladu po tej
    informacji
    *** blad ***