  • 1. Data: 2008-03-28 13:42:31
    Temat: Bank dla wspólnoty
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Czasami poruszamy temat banku dla wspólnoty mieszkaniowej.

    Aspektów jest parę, kilka wybranych to:

    - bezpłatne wpłaty dla mieszkańców, najlepiej nie tylko w jednym oddziale;
    - konta "zindywidualizowane", czyli każdy właściciel ma swoją końcówkę konta do
    wpłat;
    - dobre oprocentowanie srodków.

    W tej chwili myslę konkretnie o oprocentowaniu.
    Przykładowo wspólnota 200 mieszkań ma zgromadzone na rachunkach 400 tys. zł (bywają
    wspólnoty z kwotami znacznie
    wiekszymi) i gdyby się udało oprocentować rachunek na 6% p.a. miałaby dodatkowy
    przychód finansowy 24 tys. zł rocznie,
    co jest kwotą niebagatelną (no niestety pod belkę chyba podpada?)

    Znacie może banki, które oferują korzystne oprocentowanie dla wspólnot?
    Mogą być lokaty, ale akurat tak się składa, że w tej chwili lokaty bywają gorzej
    oprocentowane od oszczędności.
    JaC

  • 2. Data: 2008-03-28 14:14:36
    Temat: Re: Bank dla wspólnoty
    Od: pwk <p...@p...pl>

    666 pisze:
> [...]
    przychód finansowy 24 tys. zł rocznie,
    > co jest kwotą niebagatelną (no niestety pod belkę chyba podpada?)

    No nie podpada raczej, bo wspólnota ma łosobowść i nie dzieli się z
    belką. Ale co ma wisieć to nie utonie! Oprocentowanie z lokat bankowych
    stanowi zwykły przychód i podlega opodatkowaniu i CIT i PIT :(

    > Mogą być lokaty, ale akurat tak się składa, że w tej chwili lokaty bywają gorzej
    oprocentowane od oszczędności.

    Eee, raczej lokaty jednak są wyżej oprocentowane od rachunków
    oszczędnościowych...

  • 3. Data: 2008-03-28 21:50:04
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Aspektów jest parę, kilka wybranych to:
    >
    > - bezpłatne wpłaty dla mieszkańców, najlepiej nie tylko w jednym
    > oddziale;
    konto dla wspólnoty to konto firmowe (nie wyobrażam sobie innego), a na
    takie konta
    zawsze wpłaty kosztują chociaż można czasem wynegocjować z bankiem
    zwolnienie z nich,
    ale z reguły tylko oddział prowadzący konto i to tylko w określonym czasie

    > - konta "zindywidualizowane", czyli każdy właściciel ma swoją końcówkę
    > konta do wpłat;
    żaden problem, ale każde takie subkonto (lub konto pomocnicze) byłoby
    płatne...
    rozwiązanie absolutnie nieopłacalne, po to jest księgowość, aby księgować
    wpłaty na odpowiednich kontach i prowadzić
    ewidencję wpłat, poza tym w jaki sposób chciałbyś wykonywac płatności z
    tylu kont?

    > - dobre oprocentowanie srodków.
    przy dobrych wiatrach max. to ok. 4%

> [...]
    > dodatkowy przychód finansowy 24 tys. zł rocznie,
    > co jest kwotą niebagatelną (no niestety pod belkę chyba podpada?)
    nie podpada pod belkę, a oprocentowanie lokat przy większych kwotach można
    negocjować...
    jednak 6% to raczej marzenie!

    jednak ww. środki mogą zostać opodatkowane z tytułu CIT, wszystko zależy od
    lokalnego US, bo interpretacje
    są różne, wszystko rozbija się o definicję zasobów mieszkaniowych (polecam
    orzecznictwo)

    > Znacie może banki, które oferują korzystne oprocentowanie dla wspólnot?
    nie ma takich, szukaj banku, który daje dobry % podmiotom gosp. i dodatkowo
    mało bierze za konto
    i przelewy (to najważniejsze parametry)

    jestem w zarządzie WM więc nieco temat znam ;-)

    pozdr.
    RobertS

  • 4. Data: 2008-03-31 08:03:15
    Od: "mnemotechnik" <c...@g...pl>

    > - bezpłatne wpłaty dla mieszkańców, najlepiej nie tylko w jednym oddziale;

    wpłaty raczej nie będą bezpłatne, ale można podpisać umowę, że prowizję
    obciążają rachunek wspólnoty, a nie wpłacającego

    > - konta "zindywidualizowane", czyli każdy właściciel ma swoją końcówkę
    konta do wpłat;

    To jest raczej skomplikowane w obsłudze rozwiązanie oferowane dla płatności
    masowych. W przypadku mniejszej liczby płatności lepiej sprawdza się jeden
    skonsolidowany rachunek z opcją wyciągów elektronicznych lub identyfikacją
    wpłat według tytułu. Księgowość powinna sobie poradzić z rozdysponowaniem
    wpłat na rozrachunki z poszczególnymi mieszkańcami.

    > - dobre oprocentowanie srodków.

    Tu raczej liczyłbym na negocjowane lokaty.

    A tak przy okazji, to specjalny pakiet dla wspólnot (i fundacji) miał chyba
    BISE (czyli obecnie DNB Nord). Reklamowali nawet jakiś system księgowy online
    sprzężony z tym rachunkiem.