  • 11. Data: 2002-02-05 21:09:28
    Temat: Re: Fundusze inwestycujne
    Od: "stempelek" <s...@p...onet.pl>

    może nieco jaśniej?
    fundusze zamknięte?

    stempelek
    --------------------------------
    http://www.obligacje.prv.pl
    a...@o...prv.pl
    gg: 503704

    --------------------------------

  • 12. Data: 2002-02-05 21:41:22
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >może nieco jaśniej?
    >fundusze zamknięte?

    A to niestety nic optymistycznego.
    Miałem na myśli alternatywę: TFI i aktywne indywidualne
    inwestowanie w obligacje.
    Jakiś czas temu w prasie pojawiło się trochę ostrzegawczych
    artykułów na temat pewnej pułapki ustawowej na naiwnych.
    Chodzi z grubsza o to, że odsetki są opodatkowane ryczałtem,
    tzn. bez uwzględnienia kosztów uzyskania.
    Pomijając wszystkie prowizje i w dużym uproszczeniu wygląda
    to tak (ceny przykładowe):
    1.Kupujesz na giełdzie obligacje np. za 119zł, w tym nominał
    100zł i odsetki 19zł licząc, że za kilka dni przy wykupie
    obligacji zarobisz 1zł
    2.Za kilka dni następuje wykup i "dostajesz" 120zł, w tym 20zł
    odsetek.
    3.Podatek jest pobierany ryczałtowo bez uwzględniania ceny
    zakupu, więc wynosi 0.2*20=4zł czyli na konto wpływa 120-4=116zł
    4.Na inwestycji zamiast zarobić 1zł tracisz 3zł

    Ciekawe ilu się na złapie :)
    Należałoby więc papiery sprzedać przed wykupem, tyle że
    jeśli tak postąpi większość...

    BTW (jakoś nie mogę się powstrzymać) - wszystko to jest kolejnym
    dowodem na to, że większość posłów tak naprawdę nie ma zielonego
    pojęcia o przedmiocie głosowania.

    pozdr. PinQ

  • 13. Data: 2002-02-05 23:03:48
    Od: Michał Kowalski <c...@R...pl>

    Użytkownik "camokiller" <c...@h...pl> napisał:

    > O właśnie o to chodziło :)
    > A bawiłeś się może w tego typu rzeczy i mógłbyś coś polecić ?

    Bawiłem się zestawieniami w celach edukacyjnych - dane są obecnie leciutko
    przeterminowane.

    --
    Michał Kowalski
    c...@q...pl

  • 14. Data: 2002-02-05 23:40:00
    Od: Michał Kowalski <c...@R...pl>

    Użytkownik "Michał Kowalski" <c...@R...pl> napisał:

    > Bawiłem się zestawieniami w celach edukacyjnych - dane są obecnie leciutko
    > przeterminowane.

    Jeszcze jedno - ktoś zerkał może na ofertę Pionieera Arbitrażowego? Podobno
    certyfikaty schodzą jak ciepłe bułeczki.

    --
    Michał Kowalski
    c...@q...pl

  • 15. Data: 2002-02-06 00:11:09
    Od: Andrzej Komisarski <a...@t...net.pl.usun>

    ppinq napisał(a):

    >Jakiś czas temu w prasie pojawiło się trochę ostrzegawczych
    >artykułów na temat pewnej pułapki ustawowej na naiwnych.

    Pułapki, a może (?) wręcz przeciwnie (patrz niżej).

> [...]
    >4.Na inwestycji zamiast zarobić 1zł tracisz 3zł
    >
    >Ciekawe ilu się na złapie :)
    >Należałoby więc papiery sprzedać przed wykupem, tyle że

    Ano właśnie.
    Wydaje się, że nikt, bo dla kupującego obligacje te będą warte tuż przed
    wykupem 116 zł, ale czy dla każdego kupującego?
    Na pewno dla tych kupujących, których dotyczy obelkowująca ustawa,
    czyli dla osób fizycznych.

    A co z instytucjami?
    Nie wiem, jak dla nich liczy się podatek od takich rzeczy,
    ale niewykluczone, że na innej zasadzie (np.(przychód - koszt)*stopa).
    Jeśli by tak było, to dla instytucji wartość takiej obligacji w
    przeddzień wykupu wynosiłaby praktycznie 120 zł.

    Co to oznacza? Cena rynkowa obligacji w przeddzień wykupu jest większa
    niż 116zł, ale mniejsza niż 120 zł. Racjonalne postępowanie byłoby
    następujące:

    Kupujemy obligacje (np. w czasie emisji).
    Sprzedajemy je w przeddzień wykupu. Nasz zysk nie jest obelkowany
    (bo to giełda), i jest większy niż 16 zł (ale mniejszy niż 20).
    Obligacje kupuje jakaś instytucja (która płaci podatek na troszkę
    innych zasadach), daje obligacje do wykupu i zyskuje w ciągu dnia
    pewien zysk (mniejszy niż 4zł).

    Co w tym rozumowaniu jest dla mnie niejasne, może nawet błędne:
    Nie wiem jak jest liczony podatek od tego typu operacji dla instytucji,
    Nie wiem, czy taki zysk, uwzględniający różne prowizje/koszty transakcji
    byłby wart świeczki dla którejś ze stron.

  • 16. Data: 2002-02-06 06:48:42
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Kowalski"
    <c...@R...pl> napisał w
    wiadomości news:a3pqaf$8me$1@news.telbank.pl...
    > Jeszcze jedno - ktoś zerkał może na ofertę
    Pionieera Arbitrażowego? Podobno
    > certyfikaty schodzą jak ciepłe bułeczki.

    A na czym to mniej więcej polega no i podobno są
    antybelkowe ?
    Sark

  • 17. Data: 2002-02-06 08:10:36
    Od: Michał Kowalski <c...@R...pl>

    Podobno

    > A na czym to mniej więcej polega no i podobno są antybelkowe ?

    http://ww.pioneer.com.pl/polish/iprasowe.php?id=32
    http://ww.pioneer.com.pl/polish/fi_funduszeprodukty_
    f_arb.php
    http://ww.pioneer.com.pl/polish/doc/2002/fundusze/pr
    ospekt_arbitrazowy.pdf
    http://ww.pioneer.com.pl/polish/doc/2002/fundusze/fa
    kty_arbitraz.pdf

    Według informacji na stronie, dochód ze sprzedaży jest zwolniony z pod.
    doch. od os. fizycznych do 31 grudnia 2003.
    Inwestują praktycznie we wszystko, wykorzystując możliwości arbitrażu.
    Minimalnie trzeba kupić 50 certyfikatów (5125 zł, wliczona już jest opłata
    za ich wydanie).

    --
    Michał Kowalski
    c...@q...pl

  • 18. Data: 2002-02-06 08:20:21
    Od: "stempelek" <s...@p...onet.pl>

    Złapać to się z pewnością złapie wielu fra..., i będą mogli mieć tylko żal
    do swojego maklera.

    > Obligacje kupuje jakaś instytucja (która płaci podatek na troszkę
    > innych zasadach), daje obligacje do wykupu i zyskuje w ciągu dnia
    > pewien zysk (mniejszy niż 4zł).

    Po pierwsze, przy małej płynności na GPW operacja jest skazana na pożarcie
    przez koszty BM i KDPW.
    Po drugie jaki sens ma sprzedaż obligacji po cenie wykupu minus 20%? To
    zwyczajnie nie ma sensu, gdyż kasę i tak dostaniemy ze zwykłago wykupu.
    Dodatkowo, zakładacie koledzy, że sprzedacie papier na GPW dzień przed
    wykupem - to jest niemożliwe, gdyż obligacja wykurowana schodzi z notowań
    około 2 tygodnie wcześniej. Gdyby nawet można ją sprzedaż dokładnie dzień
    przed wykupem (tak tylko piszę teoretycznie) to zbywca zwyczajnie
    odnotowałby stratę jednego dnia - sprzedaż obligacji jest rozliczań w T+2 na
    giełdzie.

    stempelek
    --------------------------------
    http://www.obligacje.prv.pl
    s...@p...onet.pl
    gg: 503704

  • 19. Data: 2002-02-06 09:13:44
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Pułapki, a może (?) wręcz przeciwnie (patrz niżej).

    Skoro zapłacony podatek _dochodowy_ może być kilkakrotnie wyższy
    od faktycznie osiągniętego dochodu, to IMHO świadczy to jednak
    o niekompetencji ustawodawcy i braku rozumienia podstawowych
    pojęć przez większość posłów.

    (..)
    >A co z instytucjami?

    Prawdopodobnie dla instytucji nic się nie zmieniło bo nowelizowana
    była ustawa dot. osób fizycznych.

    (..)
    >Co to oznacza? Cena rynkowa obligacji w przeddzień wykupu jest większa
    >niż 116zł, ale mniejsza niż 120 zł. Racjonalne postępowanie byłoby
    >następujące:

    IMHO racjonalne postępowanie jest takie, że należy unikać kupowania
    obligacji po terminie "0" z myślą o ich przetrzymaniu do wykupu,
    gdyż wówczas efektywna stawka podatku jest zawsze większa niż 20%.
    Niewątpliwie istotnie zawęża to pole manewru dla inwestorów
    indywidualnych.
    Też się zastanawiałem jak będą kształtować się ceny.
    Poczekamy - zobaczymy :)

    (..)
    >Nie wiem, czy taki zysk, uwzględniający różne prowizje/koszty transakcji
    >byłby wart świeczki dla którejś ze stron.

    Ja na razie doszedłem do wniosku, że nie bardzo opłaca mi się z tym
    kombinować. Ale może zmienię zdanie - wszystko w końcu zależy od cen.

    PinQ

  • 20. Data: 2002-02-06 17:48:45
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    wiadomości news:a3qo7u$s93$1@news.telbank.pl...

> [...]
    > Inwestują praktycznie we wszystko, wykorzystując
    możliwości arbitrażu.
    > Minimalnie trzeba kupić 50 certyfikatów (5125

    Wygląda to ciekawie ale ryzyk jest wymienionych
    sporo :-)))
    Ciekawe czy to pomysł stworzony sytuacją w naszym
    kraju czy też był już gdzieś ćwiczony i z jakim
    skutkiem ?

    Sark