    From: Andrzej Komisarski <a...@t...net.pl.usun>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Fundusze inwestycujne
    Date: Wed, 06 Feb 2002 01:11:09 +0100

    ppinq napisał(a):

    >Jakiś czas temu w prasie pojawiło się trochę ostrzegawczych
    >artykułów na temat pewnej pułapki ustawowej na naiwnych.

    Pułapki, a może (?) wręcz przeciwnie (patrz niżej).

> [...]
    >to tak (ceny przykładowe):
    >1.Kupujesz na giełdzie obligacje np. za 119zł, w tym nominał
    > 100zł i odsetki 19zł licząc, że za kilka dni przy wykupie
    > obligacji zarobisz 1zł
    >2.Za kilka dni następuje wykup i "dostajesz" 120zł, w tym 20zł
    > odsetek.
    >3.Podatek jest pobierany ryczałtowo bez uwzględniania ceny
    > zakupu, więc wynosi 0.2*20=4zł czyli na konto wpływa 120-4=116zł
    >4.Na inwestycji zamiast zarobić 1zł tracisz 3zł
    >
    >Ciekawe ilu się na złapie :)
    >Należałoby więc papiery sprzedać przed wykupem, tyle że

    Ano właśnie.
    Wydaje się, że nikt, bo dla kupującego obligacje te będą warte tuż przed
    wykupem 116 zł, ale czy dla każdego kupującego?
    Na pewno dla tych kupujących, których dotyczy obelkowująca ustawa,
    czyli dla osób fizycznych.

    A co z instytucjami?
    Nie wiem, jak dla nich liczy się podatek od takich rzeczy,
    ale niewykluczone, że na innej zasadzie (np.(przychód - koszt)*stopa).
    Jeśli by tak było, to dla instytucji wartość takiej obligacji w
    przeddzień wykupu wynosiłaby praktycznie 120 zł.

    Co to oznacza? Cena rynkowa obligacji w przeddzień wykupu jest większa
    niż 116zł, ale mniejsza niż 120 zł. Racjonalne postępowanie byłoby
    następujące:

    Kupujemy obligacje (np. w czasie emisji).
    Sprzedajemy je w przeddzień wykupu. Nasz zysk nie jest obelkowany
    (bo to giełda), i jest większy niż 16 zł (ale mniejszy niż 20).
    Obligacje kupuje jakaś instytucja (która płaci podatek na troszkę
    innych zasadach), daje obligacje do wykupu i zyskuje w ciągu dnia
    pewien zysk (mniejszy niż 4zł).

    Co w tym rozumowaniu jest dla mnie niejasne, może nawet błędne:
    Nie wiem jak jest liczony podatek od tego typu operacji dla instytucji,
    Nie wiem, czy taki zysk, uwzględniający różne prowizje/koszty transakcji
    byłby wart świeczki dla którejś ze stron.