  • 21. Data: 2020-07-18 17:42:45
    Temat: Re: Chargeback to fikcja
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Saturday, July 18, 2020 at 9:49:16 AM UTC+2, Liwiusz wrote:
> [...]
    chorowal-na-koronawirusa-banki-nieslusznie-nie-,nId,
    4610682

    > Ja to załatwiałem przez bank, który wydał kartę.

    Można załatwiać z bankiem. Ale wtedy czeka się i bank albo zwróci kasę, albo nie (a
    jak pisze OP może nawet odmówić rozpatrzenia).
    Natomiast VISA i Mastercard *najpierw* (w ustalonym czasie) zwracają kasę, a potem
    ewentualnie (gdy okaże się - tj. gdy acquirer wykaże, że nie mieliśmy racji, że nie
    było podstaw do zwrotu) obciąży ponownie, oczywiście z odsetkami.
    Ale ważne, żeby to była reklamacja na odpowiednim formularzu i skierowana do
    VISA/Mastercard. Być może nawet via bank (nie wiem, bo sam tego nie robiłem).

  • 22. Data: 2020-07-22 13:18:36
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-07-17 o 21:42, witrak() pisze:

    > Masz na to jakiś dowód? Z faktu, że niektóre serwisy z niej nie korzystają nie
    wynika, że jej nie ma. O ile pamiętam ta sprawa była wałkowana na pbb parę lat temu w
    związku z subskrypcją jakiejś usługi internetowej, której użytkownik nie
    wypowiedział. I obciążenie przychodziło (nie jestem pewien, ale zdaje się, że na
    konto, bo to była debetówka) nawet po zastrzeżeniu karty. Być może dlatego, że taka
    jest zasada dla płatności cyklicznych...

    Jak już pisałem kilka razy, ale mogę napisać jeszcze kilka razy - mam
    taki dowód, że Spotify, Netflix, Apple i Kindle odłączyły mi usługi.
    Nie wznowiły usług także po aktywacji nowej karty.
    Usługi zostały wznowione po podaniu danych nowej karty: Imię, Nazwisko,
    numer karty, data ważności, CVV.
    A - i jeszcze Sony Playstation także.

    Dasz _potwierdzony_ przykład usługi cyklicznej, która nadal skutecznie
    pobiera pieniądze z karty po terminie jej ważności?

    > A serwisy, które wymieniasz mają to do siebie, że wolą pozbawić kogoś usługi, niż
    zatrudniać ludzi do załatwiania korespondencji z bankami, czego nie mogłyby uniknąć,
    gdyby z tej zasady korzystały (w końcu upomnienie i wstrzymanie usługi robi
    automat...), więc kalkulacja jest jasna.

    Obciążenie nieważnej karty, to jest wyłudzenie, a bank, który do tego
    dopuszcza zasługuje na odebranie zgody na prowadzenie działalności bankowej.

  • 23. Data: 2020-07-22 14:49:39
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 15 Jul 2020 10:09:37 +0200, "Zbynek Ltd."
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >Skoro banki nie uznają tego:
    >https://biznes.interia.pl/finanse/news-chargeback-z
    achorowal-na-koronawirusa-banki-nieslusznie-nie-,nId
    ,4610682

    Citi pomaga:

    08.03 zakup biletów LOT SZZ-WAW-SZZ na koniec marca, płacone kk Citi

    16.03 żądanie do LOT zwrotu kasy z powodu anulowania lotów

    14.05 ponowne żądanie do LOT zwrotu kasy

    14.05 odpowiedź LOT: "Uprzejmie informuję, że Pana zgłoszenie zwrotu
    biletów ze wskazanej rezerwacji jest jeszcze procesowane. Ze względu
    na sytuację globalną spowodowaną pandemią koronawirusa procesowanie
    zgłoszeń może być znacznie wydłużone. Środki zostaną przekazane na
    kartę/konto użyte podczas procesu płatności za bilety w najszybszym
    możliwie terminie. Proszę o cierpliwość i wyrozumiałość."

    W lipcu zaproponowałem kupującemu procedurę chargeback i poszło tak:

    09.07 zgłoszenie przez formularz w st citi opcji "reklamacje
    chargeback".

    10.07 odpowiedź - decyzja banku że transakcja wykonana poprawnie i
    przysługuje odwołanie od decyzji w procedurze... chargeback

    12.07 odwołanie do citi, wniosek z załączoną korespondencją @ z LOT

    15.07 mail z LOT:
    "dziękuję za wiadomość i Bardzo przepraszam za wydłużony czas
    oczekiwania na odpowiedź.
    Uprzejmie informuję, że w dniu dzisiejszym zwrot biletów został
    dokonany. Pieniądze powinny być widoczne na koncie, z którego
    dokonywana była płatnosć, w przeciągu najbliższych 7 dni roboczych.
    Dziękujemy za dotychczas okazane zrozumienie dla tej trudnej
    sytuacji."

    20.07 na karcie zaksięgowany zwrot (z datą 17.07)

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 24. Data: 2020-07-22 19:06:58
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 22.07.2020 o 13:18, Poldek pisze:
    > Jak już pisałem kilka razy, ale mogę napisać jeszcze kilka razy - mam
    > taki dowód, że Spotify, Netflix, Apple i Kindle odłączyły mi usługi. [...]
    > A - i jeszcze Sony Playstation także.

    Dorzucę pewnego ubezpieczyciela życiowego, który aż agenta (opiekuna)
    uruchomił, zamiast "zgadywać" nowy termin ważności. Odnowioną kartę
    zgłaszałem praktycznie tak, jakby była zupełnie inna.

    --
    Alf/red/

  • 25. Data: 2020-07-24 09:44:10
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Wednesday, July 22, 2020 at 2:49:41 PM UTC+2, WAM wrote:
    > W lipcu zaproponowałem kupującemu procedurę chargeback i poszło tak:
    >
    > 09.07 zgłoszenie przez formularz w st citi opcji "reklamacje
    > chargeback".

    Istnieje możliwość zgłoszenia bezpośrednio do VISA/Mastercard, niestety jak kiedyś to
    znalazłem to nie zrobiłem bookmarka :-(

> [...]
    > sytuacji."
    >
    > 20.07 na karcie zaksięgowany zwrot (z datą 17.07)

    Bo tak naprawdę obowiązuje ich bardzo krótki termin realizacji - to wynika z warunków
    VISA/Mastercard.

    Najlepiej w ogóle nie rozmawiać z naszymi bankami...

    witrak()

  • 26. Data: 2020-07-24 10:32:19
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Wednesday, July 22, 2020 at 1:18:39 PM UTC+2, Poldek wrote:

> [...]

    > Dasz _potwierdzony_ przykład usługi cyklicznej, która nadal skutecznie
    > pobiera pieniądze z karty po terminie jej ważności?

    Hm, jeśli w przedszkolu oferujesz lizaki koleżankom i kolegom i nikt od ciebie wziąć
    lizaka nie chce, to masz prawo sądzić, że to dlatego, że od Ciebie nie wolno lizaka
    wziąć?

    A jeśli idzie o przykład - nie, sam nie miałem takiego przypadku, bo kieruję się
    zasadą podaną w dalszej części - w sekcji ELI5 (za Redditem ;-) ). Natomiast jeden z
    wciąż aktywnych uczestników pbb miał i jak chcesz, to sobie poszukaj, zamiast w kółko
    powtarzać "uzasadnienie", które opiera się na błędzie logicznym.

> [...]
    > dopuszcza zasługuje na odebranie zgody na prowadzenie działalności bankowej.

    ELI5: Dlaczego obciążenie zastrzeżonej karty jest możliwe?

    Możliwość zastrzeżenia karty *ma na celu* uniemożliwienie dokonywania nowych
    obciążeń, gdy karta (lub zestaw danych karty, umożliwiający korzystanie z niej) z
    jakichś powodów nie pozostaje już w wyłącznej dyspozycji posiadacza. (To, że zakres
    użycia operacji zastrzeżenia jest w praktyce znacznie szerszy, nie zmienia powyższego
    w żadnej mierze...)

    Jest to *zrealizowane* w ten sposób, że *obciążenie* karty nieważnej lub zastrzeżonej
    *nową* transakcją jest niemożliwe.
    Jednak obciążenie cykliczne (z wyjątkiem pierwszego - gdy umowa "abonamentowa" jest
    zawierana) stanowi kontynuację pierwszej transakcji i dopóki umowa, dająca podstawę
    do cyklicznego obciążania nie zostanie rozwiązana, obciążenie jest dopuszczalne i
    musi być honorowane przez bank. Może to nawet spowodować przekroczenie (sic!) limitu
    na karcie.

    Należy też pamiętać, że nie numer karty, czy zestaw danych na karcie, stanowi o
    powiązaniu z naszym rachunkiem w banku karta jest tylko sposobem na *identyfikację*
    rachunku, który ma być obciążany (no, jeszcze na trochę na potwierdzenie naszych
    uprawnień - CVV/itd.).
    Można mieć jednocześnie dwie aktywne karty (i zwykle mamy, gdy dostajemy nową zanim
    stara wygaśnie), a mimo to one reprezentują jeden rachunek, który jest obciążany
    (bieżący, albo kredytowy).

    Dlatego absolutnie nigdy nie należy liczyć na to, że jak karta ekspiruje to
    abonamenty też "wygasną" - to jest wyłącznie w gestii dostawcy usługi (z czego
    korzystają rozmaite niezbyt uczciwe instytucje, utrudniając procedurę rozwiązania
    umowy/likwidacji abonamentu, przynajmniej w USA).
    W szczególności NIGDY nie należy akceptować przez Internet abonamentu, gdzie
    odwołanie jest nie przez Internet (tylko np. telefoniczne albo listowne), bo na
    zgłoszenie przez telefon nie ma żadnego prawnie wiążącego dowodu a dostawca może może
    zmieniać adresy jak rękawiczki (gdzieniegdzie może "pomylić się" podając adres itp.).

    DISCLAIMER: Być może ostatnie zmiany przepisów UE zmieniły coś w tym względzie. Np.
    od pewnego czasu w UE obowiązuje wymaganie, aby forma odwołania
    abonamentu/rozwiązania umowy, była możliwa za pośrednictwem tego samego
    medium/metody, co zawarcie umowy, ale niestety nie jest ono powszechnie egzekwowane
    (krajowe implementacje pewnie dopuszczają wyjątki).

    witrak()

  • 27. Data: 2020-07-24 12:05:21
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 24 Jul 2020 00:44:10 -0700 (PDT), "witrak()"
    <w...@h...com> wrote:

    >Istnieje możliwość zgłoszenia bezpośrednio do VISA/Mastercard, niestety jak kiedyś
    to znalazłem to nie zrobiłem bookmarka :-(

    >Najlepiej w ogóle nie rozmawiać z naszymi bankami...
    W tym wypadku akurat poszło sprawnie przez bank.

    WAM

  • 28. Data: 2020-07-25 08:39:48
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Friday, July 24, 2020 at 12:05:24 PM UTC+2, WAM wrote:

    to znalazłem to nie zrobiłem bookmarka :-(

    > W tym wypadku akurat poszło sprawnie przez bank.

    Tak, ale dlatego, że jesteś upierdliwy - inny by reklamacji nie złożył.
    A w ogóle, to i tak straciłeś trochę czasu, właśnie przez załatwianie za
    pośrednictwem banku.

    witrak()

  • 29. Data: 2020-07-29 19:37:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Poldek <p...@i...eu> writes:

    > Po kilku miesiącach od utraty ważności starej
    > karty nowa karta została obciążona przez tamten serwis internetowy
    > opłatą za odnowienie subskrypcji. Zrobiłem reklamację w banku, a bank
    > odrzucił reklamację uzasadniając, że nie zastrzegłem karty - tej
    > nowej. Zaznaczył, że jeśli zrobię zastrzeżenie tej obecnie posiadanej
    > i ważnej karty, to wtedy mogą ew. rozpatrzyć reklamację jeszcze raz.

    Problem jest taki, że bez zastrzeżenia karty (numeru konta karty)
    sprzedawca może w nieskończoność* ponawiać obciążenia, i co ma bank
    z tym robić? Po zastrzeżeniu bank dokonuje automatycznie
    (też "w nieskończoność") chargebacku i tyle.

    Takie usługi najlepiej wyłączać u źródła.
    --
    Krzysztof Hałasa

    * no może mu się znudzi po jakimś czasie, np. mali sprzedawcy mogą mieć
    kłopoty (= kasa) z acquirerem w przypadku dużej liczby chargebacków.

  • 30. Data: 2020-07-29 19:43:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > Inna sprawa, że chargeback to nie jest zwrot pieniędzy na każde
    > żądanie, tylko w przypadku, jeśli ktoś nie otrzymał towaru lub usługi,
    > które były zapłacone kartą.

    Chargeback to nie jest żadna usługa (w ogólnym przypadku, bo - zdaje się
    - regulaminy jakiegoś banku (banków?) wymieniają taką). Klient banku
    w ogóle nie musi o takim czymś wiedzieć. To jest mechanizm, w którym
    klient nie jest stroną.

    Chargeback może być wykorzystany w powyższych przypadkach, ale także
    w wielu innych - w szczególności wystawca karty może zrobić chargeback
    na podstawie swojego widzimisię - chociaż może się to skończyć
    np. arbitrażem.
    Typowe zastosowania chargebacku to np. brak otwartego rachunku o takim
    numerze, brak środków/limitu na rachunku (w niektórych przypadkach),
    fraud itd.
    --
    Krzysztof Hałasa