  • 21. Data: 2022-11-16 08:24:20
    Temat: Re: Biometryczny MasterCard
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    > To też teoretycznie, bo większość takich operacji
    > (reklamacja, charge back) i tak wymaga zapłacenia tej kwoty
    > a dopiero potem procedury, więc finansowo różnicy nie ma
    > żadnej oprócz tego, że przy KK płacisz nieco później.

    I tak, i nie.
    Jak ci bank zabierze "ostatnie pieniądze" z konta to jest jednak trochę
    inna sytuacja gdy po np. zapłacisz kwotę minimalną, bo jednak masz co do
    garnka włożyć.
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 22. Data: 2022-11-16 09:05:33
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-11-15, Mac Ka <m...@i...pl> wrote:
    > sobota, 12 listopada 2022 o 11:39:53 UTC+1 Mac Ka napisał(a):
    >
    > Dyskusja poszła w trochę innym kierunku i nikt się nie wypowiedział nt karty
    > i jej ceny. Ja mimo pewnych wątpliwości, kartę sobie zamówiłem. Jutro bedzie
    > kurier z dokumentami, kiedy przyjdzie karta, jeszcze nie wiem, ale jestem
    > ciekaw tego urzadzenia pozwalajacego wgrać dane biometryczne na kartę oraz
    > dzialania jej w terminalach. W PL nie widzialem jeszcze bankomatu z ktorego
    > karta wystaje, wiec transakcje gotowkowe odpadaja.

    A to ona nie jest zbliżeniowa? Są bankomaty z których można wypłacać
    "zbliżeniowo", tzn. przykładając kartę / telefon do czujnika NFC.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 23. Data: 2022-11-16 16:33:42
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    środa, 16 listopada 2022 o 09:06:20 UTC+1 Wojciech Bancer napisał(a):

    > A to ona nie jest zbliżeniowa? Są bankomaty z których można wypłacać
    > "zbliżeniowo", tzn. przykładając kartę / telefon do czujnika NFC.

    Jest zbliżeniowa, ale nie wszystkie karty pozwalaja na operecje gotowkowe
    bezdotykowo. Jak bedzie z ta, nie wiem. Przetestuję i podziele sie wrazeniami.

    MK

  • 24. Data: 2022-11-17 11:56:51
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 14 Nov 2022 08:25:52 +0100, w <44mcL.63133$Iwb3.37919@fx13.iad>, Wojtek
    <w...@m...mail.com> napisał(-a):

    > Tak po prawdzie - do czego obecnie _koniecznie_ potrzebujesz KK? :D

    Do ewentualnego chargebacku? A ty to pewnie nawet z gwarancji rezygnujesz? :D

  • 25. Data: 2022-11-17 12:28:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 17 listopada 2022 o 11:58:54 UTC+1 r...@k...pl napisał(a):

    > Do ewentualnego chargebacku? A ty to pewnie nawet z gwarancji rezygnujesz? :D

    Chargeback masz i na debetówce - tu nie liczy się "kredytowość", a to, że karta jest
    z mc czy visa.

    Inna sprawa że jest to specyfika Polski - i może jeszcze krajów dawnego RWPG.
    W "normalnych" krajach - w tym również USA - debetówki są lokalne.
    W USA nawet lokalne w taki stopniu, że nie będą działać w każdym miejscu w USA,
    choć z tym chyba sobie już jakoś poradzili - ale jeszcze do lat 90-tych
    banki nie mogły działać poza granicami swojego stanu.
    Organizacje występują tylko w kredytówkach - choćby dlatego, by móc nimi płacić za
    granicą,
    to są karty dla "poważniejszych" klientów ;>

    W tych "normalnych" krajach to mc (ciekawe, że mc, visa mniej - ale może to dlatego,
    że mc, choć również USAńskie, ma dziedzictwo przejętego ec - tyle że eurocard,
    kredytowego,
    a nie niemieckiego ec - "electronic cash", debetowego) się prosi, by dodawać
    swoją funkcjonalność (zwykle było to maestro - ciekawe, co teraz będzie, maestro
    mieli likwidować) do tych debetówek - możliwe jest to oczywiście od wprowadzenia
    chipów - do
    płatności zagranicznych.

    No i tak samo jest z blikiem - był lokalny na kody - co oczywiście w sklepach słabo
    szło,
    za to znakomicie zastąpiło durne "szybkie przelewy" - i, co ciekawe, podobno również
    w części płatności kartą - w necie.

    No to dołożyli pikacza w telefonie, ale wątpię w skuteczność, może trochę za granicą,
    ale kto będzie w sklepie płacił blikiem jak i tak zwykle ma "debetówkę do konta"?

    Inna sprawa że "zbliżeniowy blik" to ocalenie technologii "własnego HCE" banków -
    stało
    to nawet nieźle, ale jednak google pay wygrał, chyba nawet żubr i nawet skarbonka
    przeszły na gp.
    Choć to durne, skoro jednocześnie pracowały nad "zbliżeniowym blikiem".
    A oferta była fajna - oczywiście nie w skarbonce, która wymagała posiadania plastiku,
    by mieć HCE,
    czyli żadna przewaga w stosunku do google pay,
    ale np. w santander można było mieć darmowe konto bez karty i z darmowymi debetówkami
    HCE.

    Chyba że się mylę i "zbliżeniowy blik" to nie jest HCE w apce banku, a jakaś osobna
    apka,
    a może nawet google pay?

  • 26. Data: 2022-11-17 12:33:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 16 listopada 2022 o 16:33:43 UTC+1 Mac Ka napisał(a):

    > Jest zbliżeniowa, ale nie wszystkie karty pozwalaja na operecje gotowkowe
    bezdotykowo. Jak bedzie z ta, nie wiem. Przetestuję i podziele sie wrazeniami.

    Obstawiam, że w zbliżeniowym bankomacie nie będzie możliwości weryfikacji
    "biometrycznej".
    I nie będzie jej też przy płaceniu pikaczem w terminalu.
    Dokładnie tak samo jak z pinem offline.

    Chyba że ta weryfikacja to jest dodatek, a nie zastąpienie PINu.
    No bo co, masz pikaczować trzymając kartę w ten sposób, że kciuk leży na czytniku?
    Przy płaceniu z chipa też debilnie - wkładasz do czytnika, a potem łapę wykręcasz,
    żeby położyć kciuk na czytniku?
    To już szybciej PIN wpisać - no dobra, jak nie wpiszesz to nikt nie podejrzy ;>

    A bankomat, który nie połyka karty, kiedyś w PL widziałem, ale dawno - i tylko raz,
    więc widać się nie przyjęło.
    I nie dziwię się - mnie to tak zaskoczyło, że zrezygnowałem z wypłaty (poza tym miał
    jakiś dziwny program,
    chyba w odwrotnej kolejności pytał o pin i o sumę).
    Pewnie również dlatego wszystkie karty wciąż mają paski - no, z wyjątkiem v-pay, ale
    tych w PL już nikt chyba nie wydaje (a próbował tylko nest - czy też jeszcze za
    poprzedniej nazwy).

  • 27. Data: 2022-11-17 12:40:36
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 15 listopada 2022 o 23:52:29 UTC+1 Wojciech Bancer napisał(a):

    > To tym bardziej nie ma korzyści. Udziałowcami BLIKa (większościowym) nie
    > są polskie podmioty :P

    Tzn. teraz - po dołączeniu MC - nie są? Czy zawsze nie były?
    To pierwsze to na pewno nieprawda - MC wszedł jako siódmy, równy udziałowiec (co
    ciekawe, w KRS
    są dwie firmy "Polski Standard Płatności sp. z o.o." - i obie założone na początku
    2014 - ciekawe dlaczego?)
    Ale jeśli za "niepolskie" uznajesz banki będące własnością zagranicznego kapitału,
    to tak było zawsze - z 6 tylko ew. 2 można uznać za "polskie".
    Ciekawe, że żubr nie wszedł jako udziałowiec (są skarbonka, alior, mille, ing,
    santander i mbąk).
    A ten MC, co jest udziałowcem, opisany jest jako "MASTERCARD EUROPE SA", ale numeru
    KRS nie ma.
    To z jakiego kraju są jeszcze "SA" (poza przedwojennymi Niemcami ;)?

  • 28. Data: 2022-11-17 15:07:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Nov 2022 03:28:42 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    [...]
> [...]

    > choć z tym chyba sobie już jakoś poradzili - ale jeszcze do lat 90-tych
    > banki nie mogły działać poza granicami swojego stanu.

    Nie ma tam banków tak duzych, ze w wielu stanach działają?

    > Organizacje występują tylko w kredytówkach - choćby dlatego, by móc nimi płacić za
    granicą,
    > to są karty dla "poważniejszych" klientów ;>

    IMO to przede wszyskim KK sie w USA zaczęły, kredyt czy choc opozniona
    płatnosc tam była od zawsze ... i jakos dobrze działało, i nie bylo
    potrzeby zmian, a moze nawet była obawa przed zmianami.

    J.

  • 29. Data: 2022-11-17 15:30:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Nov 2022 18:55:58 +0100, ToMasz wrote:
> [...]
    mi się, że mogło to by być bardzo dobre rozwiązanie dla osób nie chcących lub nie
    korzystających z płatności telefonem komórkowym. Jednakże gdy zajrzałem do cennika to
    opłaty dość mocno nieszkowały. To chyba będzie najdroższa karta debetowa w Polsce
    ramach promocji 950 pierwszych kart będzie wydane bez opłaty za wydanie. Czy ktoś z
    was korzysta z tej karty?

    > rocznie wydajemy worek złota, na opłaty za używanie kart.

    Ja tam nic nie wydaję :-)

    > Pieniądze te znikają za granicami polski.

    Jestes pewien?

    > mamy swojego polskiego blika, gdybyśmy
    > nagle wszyscy zaczęli z niego korzystać, niewykluczone że każdy, ale to
    > każdy towar (płacony masterkardem itp) mógłbybyć tańszy o 1%.

    Od ładnych paru lat w Polsce i UE mamy obniżone prowizje za płacenie
    kartami. Chodzi mi po glowie, ze to bylo okolo 0.2-0.3%.
    I ze BLIK byl drozszy dla sklepow.

    Ale teraz widze np 0.65%
    https://www.polcard.pl/lp/darmowy-terminal-platniczy
    -polska-bezgotowkowa/
    Podniesli?

    A za blik bedzie drozej
    https://nowymarketing.pl/a/36552,przestaniemy-placic
    -blikiem-banki-planuja-podniesc-prowizje-za-platnosc
    i-mobilne

    Ile tam, bo nie widzę - 0.69%?

    Przy czym - z tej prowizji zyją i banki, i organizacje płatnicze jak
    Polcard. A ile trafia za granicę?
    Visa i MC z czegos zyją, ale jak widac niewiele zostaje.
    Dostaja w ogole cokolwiek, jak Polak, kartą polskiego banku, l

    A dalej - kiedys ta prowizja byla wyzsza. mowilo sie o 2-3%.
    I jakos Niemcy sie zbuntowaly, i KK nie uzywali, przynajmniej nie
    powszechnie. Wdrozyli jakies swoje lokalne wynalazki.
    A w tej biednej Polsce sklepy bylo stac :-)

> [...]
    > Nie "przechodzenie" na blika, świadczy o tym ze nie jesteśmy narodem
    > rozsądnym. więc co za problem takim lemingom wcisnąć kartę biometryczną?

    Blik oprocz paru zalet, ma tez pare wad.
    Np baterie trzeba miec naladowaną.

    J.

  • 30. Data: 2022-11-17 16:59:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

> [...]
    granicą,
    > to są karty dla "poważniejszych" klientów ;>

    Eee tam, znakomita większość amerykańskich debetówek to karty z logo MC,
    VISA, czy nomen omen Amex lub . I owszem, zadziałają poza USA
    (aczkolwiek czy na pewno i czy nie będzie to wymagało kontaktu
    z bankiem, to inna sprawa).
    Od dłuższego czasu jest sporo Amerykanów, którzy nie mają KK (w dużej
    części dlatego, że banki im ich nie chcą wydać).

    https://www.discover.com/online-banking/checking-acc
    ount/
    https://usa.visa.com/pay-with-visa/find-card/apply-d
    ebit-card
    itd.

    Poza tym, co to są "normalne" kraje? W bardzo wielu krajach sytuacja
    z debetówkami była i wcześniej bardzo podobna jak w Polsce. Np. w takiej
    Ameryce Południowej - to "nienormalny" kontynent?

    Owszem, często KD jest przedstawiana jako "bankomatowa", a KK "do
    płacenia" - ale nie ma to wiele wspólnego z prawdziwym działaniem tych
    kart.

    Różnice, poza sposobem/terminem rozliczeń, są także w odpowiedzialności
    klientów.
    --
    Krzysztof Hałasa