  • 1. Data: 2022-11-05 11:55:12
    Temat: Inflacja GUS (NTG)
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    Wiem, że to NTG, ale spróbuję. Może tutaj został tu jeszcze ktoś, kto coś naprawdę
    wie.

    GUS podaje wskaźnik, który się nazywa "Roczne wskaźniki cen towarów i usług
    konsumpcyjnych", zwany najczęściej po prostu inflacją roczną. I nigdzie nie mogę
    znaleźć, co to oznacza. Wszystkie szczegółowe opisy mówią jak się wybiera listę
    towarów i jak się ustala ich "udziały" we wskaźniku. Nigdzie nie ma informacji z
    jakiego konkretnie okresu bierze się te ceny. Widzę trzy możliwości. Opisując w
    uproszczeniu ten wskaźnik dla roku N może oznaczać:

    1. średnia ważona czasem cen w ciągu całego roku N / średnia ważona czasem cen w
    ciągu całego roku N-1

    2. średnia ważona czasem cen w grudniu roku N / średnia ważona czasem cen w grudniu
    roku N-1

    3. średnia cen na koniec roku N / średnia cen na koniec roku N-1

    Czy ktoś wie, jak jest naprawdę?

  • 2. Data: 2022-11-07 00:22:16
    Temat: Re: Inflacja GUS (NTG)
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 lis 2022 o 11:55, Niktnaprawde Nobodyreally pisze:

    > Wiem, że to NTG,

    Wiesz, jakie konstytucyjne zadanie ma NBP? -- to też bank...
    Wg mnie nie ma lepszej grupy do pisania o inflacji.

    > ale spróbuję. Może tutaj został tu jeszcze ktoś, kto coś naprawdę wie.

    Też próbuję (raczej -- usiłuję) znaleźć kogoś takiego... ;)

    > GUS podaje wskaźnik, który się nazywa "Roczne wskaźniki cen towarów
    > i usług konsumpcyjnych", zwany najczęściej po prostu inflacją roczną.

    Do niedawna (może wpływ lata? -- w lipcu zwykle są wyprzedaże)
    wg mnie ceny nie rosły zbyt szybko -- niedawno ruszyły z kopyta...

    > I nigdzie nie mogę znaleźć, co to oznacza. Wszystkie szczegółowe

    Wszystko można znaleźć poza tym, co istotne? ;)

    > opisy mówią jak się wybiera listę towarów i jak się ustala ich
    > "udziały" we wskaźniku. Nigdzie nie ma informacji z jakiego
    > konkretnie okresu bierze się te ceny. Widzę trzy możliwości.

    Jak z ulewnym deszczem -- ileś mm, ale w jakim czasie?!
    Bo jeśli 5 cm spadnie w sto lat -- to wg mało... ;)

    Podobnie z hałaśliwością urządzeń -- łatwo znaleźć liczbę
    dB, ale znacznie trudniej coś konkretnego -- choćby metody
    mierzenia razem z błędami i odniesieniem do częstotliwości
    mierzonego hałasu...

    > Czy ktoś wie, jak jest naprawdę?

    Na pewno :) nie ja.

    -=-

    Ale na pocieszenie dam link do czegoś, co wpływa
    (wg mnie w Polsce dopiero wpłynie) na inflację:

    https://youtu.be/C_jqcuVORd8?t=420 <-- Ruski nie zje a wypije...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.w

  • 3. Data: 2022-11-07 11:08:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Nov 2022 00:22:16 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Wiesz, jakie konstytucyjne zadanie ma NBP? -- to też bank...
    > Wg mnie nie ma lepszej grupy do pisania o inflacji.

    jest grupa o ekonomii.

    No ale racja - sa tez zadania NBP.

    No to podyskutujmy ... jedna z przyczyn inflacji jest emisja
    pieniadza. Glapinski wyemitowal puste zlotowki, pelne, ukryl emisje,
    czy rzad poza NBP wyemitowal?
    Rzad pieniedzy nie ma, ale takie obligacje na 10 lat indeksowane
    inflacją, to tez forma emisji.

    J.

  • 4. Data: 2022-11-07 11:14:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Nov 2022 03:55:12 -0700 (PDT), Niktnaprawde Nobodyreally
    wrote:
> [...]
    roku N-1

    > 3. średnia cen na koniec roku N / średnia cen na koniec roku N-1

    GUS ma "koszyk towarow".
    Co miesiac ustala wartosc tego koszyka, w/g cen sklepowych.

    No to potem wystarczy zajrzec w zapiski sprzed roku i mamy roczną
    inflacje. Dla kazdego miesiaca osobno.

    Jak oni z tego robią roczną ? nie wiem.

    Co wchodzi w sklad koszyka? Najwieksza tajemnica GUS :-)

    Ktore sklepy biorą do ustalenia ceny? tez tajemnica

    https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/w
    skazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcy
    jnych-pot-inflacja-/

    J.

  • 5. Data: 2022-11-07 13:52:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-11-07 o 11:14, J.F pisze:

    > Co wchodzi w sklad koszyka? Najwieksza tajemnica GUS :-)

    Mnie zdziwiło jak niedawno usłyszałem, że ta podawana inflacja nie
    obejmuje cen żywności i energii.
    Nie wiem czy dobrze słyszałem, ale przecież główne wydatki przeciętnego
    gospodarstwa domowego to właśnie żywność i energia.
    Pod pojęciem energii rozumiem i paliwo do samochodu i węgiel i prąd i
    gaz i różnicę ceny ciepłej i zimnej wody.

    Jeśli tak jest faktycznie to by wyjaśniało, że człowiek widzi 40% a
    oficjalnie jest 18%.
    P.G.

  • 6. Data: 2022-11-07 13:58:26
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-11-07, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > gaz i różnicę ceny ciepłej i zimnej wody.
    >
    > Jeśli tak jest faktycznie to by wyjaśniało, że człowiek widzi 40% a

    Nie jest.
    Mylisz inflację CPI z bazową.
    To bazowa nie zawiera nośników energii i żywności (i wynosi ~10%), CPI i owszem
    zawiera.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 7. Data: 2022-11-07 14:02:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nie jest.
    > Mylisz inflację CPI z bazową.
    > To bazowa nie zawiera nośników energii i żywności (i wynosi ~10%), CPI i owszem
    zawiera.

    I znów dzięki grupie jestem trochę mądrzejszy :)
    Mam nadzieję, że nie wyleci za szybko z głowy.
    P.G.

  • 8. Data: 2022-11-07 14:08:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Nov 2022 13:58:26 +0100, Wojciech Bancer wrote:
> [...]

    Jak "przecietna rodzina" nie ma samochodu, a grzeje z
    elektrocieplowni, to duzo na energie nie wydaje, a porownac trudno.

    Choc w sumie - z EC to grzeje mniejszosc, wiekszosc ma jednak jakis
    wlasny piec.

    > Nie jest.
    > Mylisz inflację CPI z bazową.
    > To bazowa nie zawiera nośników energii i żywności (i wynosi ~10%), CPI i owszem
    zawiera.

    To co zawiera ta "bazowa" ?

    Poza tym ceny energii wplywaja na ceny innych towarow.

    Teraz np Citronex wyłącza szklarnie ... ciekaw jestem, czy tylko w
    niektorych godzinach, czy pomidory i inne poszybują ...

    J.

  • 9. Data: 2022-11-07 14:51:40
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-11-07 o 14:08, J.F pisze:

    > To co zawiera ta "bazowa" ?

    Może lokomotywy?

  • 10. Data: 2022-11-07 15:33:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Nov 2022 14:51:40 +0100, cef wrote:

    > Może lokomotywy?

    Pewnie tak.
    Znowu potaniały?

    J.