  • 1. Data: 2005-04-17 10:58:35
    Temat: [AmEx] Wrazenia z uzytkowania
    Od: "Marcin" <n...@n...ocm>

    Witam

    Ostatnio w firmie obdarowali nas kartami AmEx (obciazeniowe)
    sluzbowymi i prywatnymi.
    Wlasnie zastanawiam sie czy zostawic sobie prywatna karte. W sumie
    to jej uzytkowanie nic nie kosztuje. Karta nie jest wydawana
    pzez zaden bank tylko przez American Express Poland sp. z o.o. Na razie
    zauwazylem, ze
    ze w Polsce ma duzo mniejsza akeptowalnosc niz Visa/MC.
    W zwiazku z tym do uzytkownikow tej karty mam kilka pytan:
    Jak z reklamacjami skladanymi do transakcji tych kart?
    Przy zakupach zagranicznych jak sie ma sprawa kursow? Zwlaszcza
    w porowaniu np. z Visa w Multi (BRE)?, np. przy zakupach w Amazon.
    Dodatkowym atutem wydaje sie byc fakt, ze karta nie ma PINu.
    Wiec transkacje potwierdza sie tylko podpisem:)

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 2. Data: 2005-04-17 15:01:26
    Temat: Re: [AmEx] Wrazenia z uzytkowania
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    Marcin wrote:
> [...]
    > Dodatkowym atutem wydaje sie byc fakt, ze karta nie ma PINu.
    > Wiec transkacje potwierdza sie tylko podpisem:)

    Sprawdź jakie masz warunki dotyczące:
    a) postępowania w przypadku jej zaginięcia lub kradzieży.
    b) j.w. ale dla reklamacji transakcji.

    Na co należy zwrócić baczną uwagę:
    ad a) Czy musisz dopełnić jakiś dodatkowych formalności, tj.
    - zgłosić ten fakt na policję;
    - uzyskać z policji protokół przyjęcia zgłoszenia;
    - potwierdzić faksem ten fakt i to na określonym formularzu, i w z góry
    wyznaczonym czasie;
    - zgłosić się do danej placówki banku, czy czegoś w tym stylu
    Te powyższe punkty przedstawiam na podstawie wyciągów z regulaminów
    wielu kart płatniczych.
    O ile wiem oryginalny AMEX, podobnie jak DC nie stosują takich
    komplikacji, a więc karta z założenia jest pewniejsza i mniej przysporzy
    Ci problemów w "trudnych chwilach"...

    ad b) Przede wszystkim:
    - w ciągu jakiego okresu czasu musisz to uczynić (czasem są to 2
    tygodnie od _wygenerowania_ zestawienia);
    - czy musisz w tym celu wypełniać jakieś specjalne formularze i stawiać
    się gdzieś osobiście?
    - czy bank wstępnie uznaje Twoje roszczenia (to jest najważniejsze!)
    - jaką kwotę maksymalnie możesz stracić?
    - czy musisz przedstawiać dodatkowe dokumenty...
    Wiele banków nie uznaje wstępnie Twojej reklamacji, a więc pomimo,
    że zgłosisz niezgodność, że to nie Twoja transakcja, to będziesz musiał
    za nią zapłacić...
    Czy musisz dostarczać wydruki potwierdzeń transakcji?
    Jeden z banków żąda aby mu przedstawić wszystkie potwierdzenia
    transakcji bezgotówkowych (wydruki z POSów) za ten okres w którym jest
    reklamowana transakcja...
    Jak uznawany jest Twój udział w reklamowanych transakcjach - tyczy
    się zgłoszenia kradzieży czy zaginięcia. Zgodnie z ustawą: pełna
    odpowiedzialność banku od chwili zgłoszenia, a do chwili powyżej (dla
    banku) 150EUR. Ale wiele banków daje lepsze warunki np. pełne już od
    48,czy 72h przed zgłoszeniem, bądź np. maks.100PLN, czy 50$ przed
    zgłoszeniem.

    Sprawdź zatem sam i o ile się orientuję masz jedne z najlepszych
    warunków obsługi.
    Więc głupotą byłoby pozbywać się takiej karty.

    Co do akceptowalności, to aby ustrzec się przed problemami sugeruję
    posiadać jeszcze jakąś jedną, ew. dwie karty.
    Przynajmniej jedna z nich musi być popularnych w UE systemów Mastercard
    lub Visa.
    Przyjmij jednak zasadę: płacę AMEXem, a jak się to nie udaje to dopiero
    tą inną kartą... :-)

    Pozdrawiam,

    Tomasz