  • 81. Data: 2020-11-06 15:01:01
    Temat: Re: karta wielowalutowa
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A pin?
    Wysyłają, czy sam nadajesz?
    Przed czy po "aktywacji"?

    -----

  • 82. Data: 2020-11-06 19:58:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 6 listopada 2020 15:01:04 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > A pin?
    > Wysyłają, czy sam nadajesz?

    Miałem wcześniej napisać: "a jaki bank czy inny fintech znasz, który jeszcze wysyła?"
    - a tu wracam i w skrzynce niespodzianka - koperta z PINem.
    Ale to do dodatkowej kredytówki.
    Jedna sprawa, że głupota - karta wysłana kurierem, PIN listem zwykłym.
    Żona była w oddziale podpisać dokumenty 27 października z rana, kartę kurier
    przyniósł 29.X rano - a stempel na kopercie z PINem też z 29.X, doszedł dziś.
    Więc po co wysyłać kartę kurierem jak na PIN i tak 1,5 tygodnia czekasz?
    Z drugiej strony po co wysyłać PIN w kopercie jak wiadomo, że użytkownik karty
    dodatkowej ma dostęp do ST, bo ma i rachunki i swoją KK?
    A z trzeciej - skoro wysyłają do dodatkowych, to czemu nie do głównych?

    Chyba że wysyłają tylko do kart zamawianych w oddziale (a nie do tych przez net)...
    Ciekawe, czy do głównych też, czy tylko dla dodatkowych - albo może tylko do tych
    dodatkowych, dla których do oddziału musi przyjść również użytkownik (mc world i visa
    platinum - użytkownik musi chyba na piśmie zaakceptować objęcie ubezpieczeniem) - bo
    do tych "gorszych" KK wystarczy od jakiegoś czasu obecność tylko posiadacza karty
    głównej - a już nie pamiętam, czy do dodatkowego pajacyka (za którego dostałem 150zł
    :) przyszedł w lutym PIN w kopercie.

    A co do cinkciarza - sam nadajesz PIN po aktywacji karty.
    Do aktywacji trzeba wpisać CVV2, więc nie da się aktywować przed otrzymaniem karty.
    No i jeszcze kod jednorazowy - domyślnie mailem, ew. SMS.

    > Przed czy po "aktywacji"?

    Hmm, a widziałeś gdzieś możliwość nadania pin przed aktywacją?

    Ja pamiętam głupotkę przy zamawianiu karty HCE chyba w santanderze - ST nie
    proponował nadania PINu (przy aktywacji plastiku przypomina o PIN), więc tego nie
    zrobiłem, a potem się naciąłem przy płatności na ponad 50zł.

  • 83. Data: 2020-11-07 13:49:16
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pamiętnika nie prowadzę, ale wydaje mi się, że niedawno nadawałem PIN przy
    zamawianiu.
    Może sen (serio)?
    Świat banków jest dziwny.
    Kiedyś miałem CIV 111.
    Co w tym dziwnego?
    To, że to był domyślny CIV na niektórych stronach, gdzie wprowadzałeś dane kart.
    Wystarczyło enter ;-)

    -----

  • 84. Data: 2020-11-07 17:07:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu sobota, 7 listopada 2020 13:49:19 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Pamiętnika nie prowadzę, ale wydaje mi się, że niedawno nadawałem PIN przy
    zamawianiu.
    > Może sen (serio)?
    > Świat banków jest dziwny.

    A, że dziwny to prawda.
    Zaś nadawanie PIN przy zamawianiu możliwe dla "kart" HCE - ale to też jest "po
    aktywacji", bo aktywacja jest równoważna z zamówieniem - choć tutaj, jak pisałem,
    bywało tak, że bank o PINie nie przypominał.

    A, zaś Twoja historia może nie jest snem, a mBąkiem, który pozwala "aktywować
    nieotrzymaną kartę (zwykłą, a nie HCE)" (czyli można to zrobić przy zamówieniu), by
    było można nią od razu płacić za pomocą google pay - więc może być nadanie PIN przy
    zamówieniu, jeśli tak chcesz.
    Zastanawiam się, czy to od razu aktywuje też nieotrzymany plastik czy też plastik
    aktywuje się osobno (bo to jednak są dwie różne karty z różnymi numerami, tylko bank
    oszukuje ładując transakcje do jednego wora).

    > Kiedyś miałem CIV 111.
    > Co w tym dziwnego?
    > To, że to był domyślny CIV na niektórych stronach, gdzie wprowadzałeś dane kart.
    > Wystarczyło enter ;-)

    Są takie strony?
    Ja widziałemtylko takie, co mają "domyślny" numerek "wpisany na szaro" w nieaktywne
    pole, który jednak znika po aktywacji tego pola.

    Zaś samo CVC2/CVV2 111 to szansa 1/1000, tyle kart to w PL pewnie dziennie wydają
    nowych (bo wznawiają dobrze pobad 20k).
    Choć nie wiem, czy ostatnia cyfra nie jest kontrolna - ale widać algorytm nie
    przewidział, by wynik nie mógł składać się z trzech takich samych cyfr.

    W numerze karty ostatnia cyfra też jest chyba kontrolna, a żona dostała teraz nową z
    numerem kończącym się na 999.
    Ten koniec zaskoczył, bo np. z citka kredytówki mają w środku numeru kilka zer -
    numerują je luzacko po kolei (a debetowki citka już nie).

  • 85. Data: 2020-11-07 17:10:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Aha, nie zapomnij, że choć w cinkciarzu możesz aktywować kartę kodem e-mail, to
    jednak bez telefonu jej nie zamówisz - przy zamawianiu obowiązkowy kod SMS.

  • 86. Data: 2020-11-08 02:18:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

> [...]
    > Choć nie wiem, czy ostatnia cyfra nie jest kontrolna - ale widać
    > algorytm nie przewidział, by wynik nie mógł składać się z trzech

    Tam nie ma żadnej cyfry kontrolnej, wszystkie cyfry (cała liczba)
    powinna być losowa i każda wartość powinna być jednakowo prawdopodobna.
    I zapewne tak jest, jeśli ktoś czegoś nie skwasił.

    W numerze karta (= konta karty) jest cyfra kontrolna, by można to było
    wstępnie sprawdzić offline. Teraz to mało istotne, kiedyś było
    wykorzystywane.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 87. Data: 2020-11-08 11:39:39
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 8 listopada 2020 02:18:39 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa
    napisał:

    > Tam nie ma żadnej cyfry kontrolnej, wszystkie cyfry (cała liczba)
    > powinna być losowa i każda wartość powinna być jednakowo prawdopodobna.
    > I zapewne tak jest, jeśli ktoś czegoś nie skwasił.

    Kiedyś czytałem gdzieś, że CVV generowane jest na podstawie numeru karty i daty
    ważności. W sumie byłaby to oczywista głupota, taki algorytm byłby złamany, jeśliby
    wcześniej nie wyciekł.
    A może to właśnie spowodowało rezygnację z CVV i przejście na CVV2, które jest
    losowe?
    Ew. z cyfrą kontrolną - zabezpieczenie 1/100 jest przy kupowaniu w necie
    wystarczająco dobre.

    A przy cyfrze kontrolnej upieram się, bo tak naprawdę to numery kart są zawsze
    19-cyfrowe:
    - 16 cyfr numeru karty dla visa i mc + 3 cyfry CVV2/CVC2
    - 15 cyfr numeru karty dla amex + 4 cyfry jak-tam-ten-kod-się-nazywa

    A dynks polega na tym, że do transakcji żelazkiem wystarcza te 16/15 cyfr numerukarty
    + data ważności. Do niektórych IO też.
    Większość IO wymaga 19-cyfrowego numeru.
    A pikacz to w ogóle 19-cyfrowego unikalnego numeru.
    Nie mówiąc już o chipie.

    I ponieważ do przepisania mogą być i 15/16 cyfrowe numery i 19-cyfrowe, to i
    15/16-cyfrowy i 19-cyfrowy swoją cyfrę kontrolną muszą mieć.
    A cyfra kontrolna numeru 19-cyfrowego wyliczana jest również na podstawje cyfry
    kontrolnej numeru 15/16-cyfrowego (więc inaczej niż np. W ISBN i "książkowym"
    EAN-13).

    > W numerze karta (= konta karty) jest cyfra kontrolna, by można to było
    > wstępnie sprawdzić offline. Teraz to mało istotne, kiedyś było
    > wykorzystywane.

    Potrzebne jest zawsze gdy trzeba jakiś długi numer przepisać.

    Kiedyś żona (więc wtedy jeszcze nie żona) załatwiała paszport, z racji zameldowania
    musiała to zrobić w Radomiu (w sumie nie wiem, czemu, województwa już były nowe, a
    załatwiało się to chyba w urzędziw wojewódzkim - ale pewnie jeszcze zostały sztywne
    delegatury), dokumenty można było wysłać pocztą (wtedy paszporty nie miały jeszcze
    chipów i zapisanych odcisków palców), ale pani nie chciała jej podać przez telefon
    numeru konta do opłaty, "bo ludzie się mylą i potem mają pretensje, że przelew nie
    doszedł". To jej pewnie jeszcze sprzed kilku lat zostało, bo na pewno było po 2002,
    gdy wprowadzono w PL IBAN.
    Numer konta znaleźliśmy pewnie w jakimś internecie, ale kazałem zadzwonić i
    powiedzieć pani, że opowiada głupoty, bo teraz numery kont mają liczby kontrolne i
    jak się ktoś nawet pomyli przy zapisywaniu, to od razu to wyjdzie - czy to przy
    przelewie przez net, czy nawet przy wpłacie na poczcie.
    Reakcja typowo biurwowa: "a skąd pani wie takie rzeczy?!".

  • 88. Data: 2020-11-08 11:52:07
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > - 16 cyfr numeru karty dla visa i mc + 3 cyfry CVV2/CVC2
    > - 15 cyfr numeru karty dla amex + 4 cyfry jak-tam-ten-kod-się-nazywa
    Diners ma 15 cyfr + 3 cyfry "CVV" więc Twoja teoria jest nieprawdziwa.
    [...]
    KJ

  • 89. Data: 2020-11-08 12:07:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 8 listopada 2020 11:53:04 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:

    ważności. W sumie byłaby to oczywista głupota, taki algorytm byłby złamany, jeśliby
    wcześniej nie wyciekł.

    > Diners ma 15 cyfr + 3 cyfry "CVV" więc Twoja teoria jest nieprawdziwa.

    To nie "moja teoria" tylko ISO/IEC 7812.
    Jedynie w uproszczeniu przedstawiłem - numery do 2017 mogły mieć od 8 do 19 cyfr,
    teraz od 10 do 19.

  • 90. Data: 2020-11-08 12:12:43
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > To nie "moja teoria" tylko ISO/IEC 7812.
    > Jedynie w uproszczeniu przedstawiłem - numery do 2017 mogły mieć od 8 do 19 cyfr,

    Nie kłam. Nie napisałeś "od 10 do 19" tylko "zawsze 19".

    KJ