  • 91. Data: 2020-11-08 12:24:53
    Temat: Re: karta wielowalutowa
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jeszcze do do cyfry kontrolnej w CVV2/CVC2 zastanawiam się nad kartami wydawanymi "od
    ręki".
    Sam miałem:
    - płaską kredytówkę z "punktu" bnp,
    - wypukłą debetówkę citi
    a słyszałe jeszcze o:
    - "karta tymczasowa" mBąka,
    - bezimienna debetówka getout (można 5 bezpłatnych i 5 płatnych do jednego konta)

    A sprawa rozbija się o generowanie i nadruk CVV2/CVC2 podczas personalizowania karty
    przy wydaniu - i wynikającą z tego możność lub niemożność tego, by CVV2 zawierało
    cyfrę kontrolną liczoną również na podstawie numeru karty.

    mBąk i getout to nie problem - karty leżą gotowe, z numerem, datą ważności i CVV2 (i,
    w przypadku mBąka, "imieniem i nazwiskiem" brzmiącymi "karta tymczasowa").

    W bnp pani miała w kopercie gotową kartę z numerem, datą (z lekkim wyprzedzeniem,
    karta była ważna 3 lata i chyba 2 miesiące) i CVC2, drukowała tylko imię i nazwisko.

    Ale ferment wprowadza citek - tutaj można podejrzewać, że embosują również numer - a
    to stąd, że żona dostała w oddziale debetówkę do citi priority ze złoconymi literkami
    - a ja dostałem pocztą ze srebrnymi.
    No i teraz pytanie, czy blankiet miał już nadrukowane CVC2?
    Chyba że i tak było z góry wiadomo, jaki ten blankiet ma dostać numer karty.
    Albo może numer już był embosowany na karcie na złoto, bo tak robią wszystkim kartom
    wysyłanym do oddziałów, żeby nie musieli taśmy zmieniać?

    Hmm, no to nadal nie wiadomo.

  • 92. Data: 2020-11-08 12:41:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 8 listopada 2020 12:14:03 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:
> [...]
    daty ważności. W sumie byłaby to oczywista głupota, taki algorytm byłby złamany,
    jeśliby wcześniej nie wyciekł.

    > Nie kłam. Nie napisałeś "od 10 do 19" tylko "zawsze 19".

    "Zawsze" było w sensie, że nie 15 czy 16, tylko właśnie 19, bo do numeru wlicza się
    też CVV2/CVC2.
    Nie sądziłem, że ktoś dinersem pojedzie, albo 13-cyfrową visą (ciekawe, kto takie
    wydaje, może to już tylko infinite, ale raczej nie getoutowskie czy skarbonkowe ;)
    Ale wcale nie jest wykluczone, że z tym wliczaniem nie nazmyślałem, bo są karty,
    które mają 19-cyfrowe numery. Choć nie wiem, czy takie karty mają odpowiednik CVV2 -
    może właśnie mieć nie mogą?

  • 93. Data: 2020-11-08 17:00:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    IMO oni sami nadają pin, nie musisz nadawać nowego, lecz użyj funkcji "podgląd".
    Użyłeś podglądu czy nadałeś własny?

    -----
    > możesz aktywować kartę kodem e-mail, to jednak bez telefonu jej nie zamówisz - przy
    zamawianiu obowiązkowy kod SMS.

  • 94. Data: 2020-11-08 18:40:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 8 listopada 2020 17:00:05 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > IMO oni sami nadają pin, nie musisz nadawać nowego, lecz użyj funkcji "podgląd".
    > Użyłeś podglądu czy nadałeś własny?

    Nie widziałem tego "podglądu" w ST.
    W sumie taką funkcję widziałem tylko w apce curve.

    W sumie to każda karta ma nadany PIN.
    Dla nowych bywa wysyłany w kopercie, wznawianym mądre banki ustawiają taki, jaki ma
    karta kończąca ważność (mądre - bo chyba trafił mi się i taki, co tak nie robił).

    "Nadanie PINu" jest więc de facto jego zmianą - ew. rozróżnienie jest dla celów TOiP,
    bo są banki, gdzie zmiana PIN wciąż jest płatna (oczywiście wysyłają PIN w kopercie).
    Np. santander ostrzega, że w przypadku "nadania PIN w ST" może przy pierwszej
    płatności być konieczność podania go 4 razy!

    Więc i "podgląd" dla nowej karty powinien być możliwy.

    Ale po co Ci to?
    Przecież telefon jest potrzebny do ZAMÓWIENIA karty.
    Aktywację i nadanie/zmianę PIN można potwierdzić kodem z e-maila.

  • 95. Data: 2020-11-08 18:56:40
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A była jakaś rozmowa o telefonie?

    Z "podglądem" to różnie bywa, często gęsto czegoś zapomnianego nie można podejrzeć
    lub odzyskać, a co najwyżej zmienić na nowe
    (wiele haseł itp. itd.)

    -----

  • 96. Data: 2020-11-08 21:59:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 8 listopada 2020 18:56:44 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > A była jakaś rozmowa o telefonie?

    Była.

    > Z "podglądem" to różnie bywa, często gęsto czegoś zapomnianego nie można podejrzeć
    lub odzyskać, a co najwyżej zmienić na nowe

    A jaki to problem zmienić PIN jak i tak zapomnisz?
    Chyba że to płatna operacja.

    Ogólna rada - ten sam PIN do wszystkich kart.

  • 97. Data: 2020-11-08 22:02:37
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    [...]

    > "Zawsze" było w sensie, że nie 15 czy 16, tylko właśnie 19, bo do numeru wlicza się
    też CVV2/CVC2.

    Może po prostu przyznaj się do błędu, zamiast usprawiedliwiać się w
    bezsensowny sposób.
    KJ

  • 98. Data: 2020-11-09 00:28:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > karty i daty ważności. W sumie byłaby to oczywista głupota, taki
    > algorytm byłby złamany, jeśliby wcześniej nie wyciekł.

    Ktoś to wyssał z palca. Wystarczyłoby przecież wydobyć to z byle
    terminala. Ale niczego takiego nie ma.

    > A może to właśnie spowodowało rezygnację z CVV i przejście na CVV2,
    > które jest losowe?

    Nie było żadnej rezygnacji, zarówno CVV (na pasku magnetycznym) jak CVV2
    cały czas są losowe.

    > Ew. z cyfrą kontrolną - zabezpieczenie 1/100 jest przy kupowaniu w necie
    wystarczająco dobre.

    Tak sobie. Wyobraź sobie, że masz 1000 "lewych" numerów kart, 1/1000
    jest jednak nieco korzystniejsze.

    > A przy cyfrze kontrolnej upieram się, bo tak naprawdę to numery kart
    > są zawsze 19-cyfrowe:
    > - 16 cyfr numeru karty dla visa i mc + 3 cyfry CVV2/CVC2

    A czemu tak? 16 cyfr to jest numer konta karty. To już lepiej dodać do
    tego datę ważności, bo wraz z numerem głównym identyfikuje to konkretną
    kartę. CVV2 teoretycznie może być np. zmienne. Inne CVV mogą być zmienne
    nawet nie tylko teoretycznie (generowane przez procesor karty, albo
    np. telefonu). CVV2 to tylko dodatkowe zabezpieczenie, wiele sklepów
    tego w ogóle nie wymaga (w szczególności wszystkie sklepiki, które
    "nabijają" transakcje ręcznie używając klawiatury terminala).

    > A dynks polega na tym, że do transakcji żelazkiem wystarcza te 16/15
    > cyfr numerukarty + data ważności.

    Nawet niekoniecznie data ważności. Do obciążenia bez autoryzacji
    wystarczy sam numer karty.

    > I ponieważ do przepisania mogą być i 15/16 cyfrowe numery i
    > 19-cyfrowe, to i 15/16-cyfrowy i 19-cyfrowy swoją cyfrę kontrolną
    > muszą mieć.
    > A cyfra kontrolna numeru 19-cyfrowego wyliczana jest również na
    > podstawje cyfry kontrolnej numeru 15/16-cyfrowego (więc inaczej niż
    > np. W ISBN i "książkowym" EAN-13).

    Rozumowanie może jest i ciekawe, ale wadliwe.

    > Potrzebne jest zawsze gdy trzeba jakiś długi numer przepisać.

    To już ideologia.

    > Numer konta znaleźliśmy pewnie w jakimś internecie, ale kazałem
    > zadzwonić i powiedzieć pani, że opowiada głupoty, bo teraz numery kont
    > mają liczby kontrolne i jak się ktoś nawet pomyli przy zapisywaniu, to
    > od razu to wyjdzie - czy to przy przelewie przez net, czy nawet przy
    > wpłacie na poczcie.

    Wyjdzie - z prawdopodobieństwem 99% (czy jakoś tak, zależnie od tego,
    w jaki sposób ktoś ma się pomylić).
    W przypadku kart cyfra kontrolna jest jedna, szansa na "przejście" jest
    nieco większa.

    Tak czy owak, terminale nie analizują CVV2, tylko wysyłają to w całości
    do banku. Zresztą łatwo przecież sprawdzić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 99. Data: 2020-11-09 10:33:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Np. taki, że *PO ZMIANIE* na www wyskoczy komunikat "w POS zmiana może być
    niewidoczna, użyj bankomatu" (jakby nie mogli uprzedzić z
    góry).
    Idziesz coś pilnie kupić w InMedio, wprowadzasz nowy PIN, d... blada.
    Mówisz "chwileczkę", idziesz do bankomatu PKO BP obok, wkładasz kartę, na ekranie
    wielki czerwony napis "karta nierozpoznana,
    skontaktuj się z Twoim bankiem", łaskawca że państwomat laskę zrobił i nie połknął
    (chyba przepisy Covid).
    No to przechodzisz do bankomatu Euronet obok, wstukujesz nowy PIN, bla bla przyjęło
    ile chcesz wypłacić, robisz cancel (bo nie
    chcesz cashu), wracasz do sklepu, wklepujesz ten nowy PIN co właśnie wszedł w
    bankomacie... błąs..., sprzedawca patrzy na Ciebie
    podejrzliwie, wyraźnie chce zabrac kartę, ale co gorsza Ty jeszcze bardziej chcesz
    zapłacić.
    Ostatnia szara komórka telepie Ci "wprowadź ten stary PIN" i bingo, stary pin
    wchodzi, zapłaciłeś w InMedio starym nieaktualnym
    pinem :-))
    Natychmiast idziesz na zakupy do Carrefour naprzeciwko, płacisz, wklepujesz... no
    przecież stary pin, zonk, odmowa
    Wklepujesz nowy pin, działa :-)
    No ja pierdolę :-)))

    -----

  • 100. Data: 2020-11-09 16:36:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 9 listopada 2020 10:33:05 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Np. taki, że *PO ZMIANIE* na www wyskoczy komunikat "w POS zmiana może być
    [...]
    > No ja pierdolę :-)))

    No piękna historia, sam napisałeś czy skopiowałeś?
    Tyle że kupy/tematu się nie trzyma, bo podobno stary PIN jest zapomniany.
    Widać skopiowałeś.
    Ciekawe w takim razie, po co autor oryginał w ogóle ten PIN zmieniał, skoro nie
    zapomniał?

    Inne ciekawostki:
    - "państwomat" (no to akurat jedno dobre w tym opowiadaniu ;) zapewne był popsuty,
    - w euronecie - zrób test, jak się nie boisz (albo weź nieważną kartę), i wstukaj
    sobie dowolny PIN na wejściu - najprawdopodobniej łyknie i przejdzie do wyboru kwoty,
    - bankomat do banku wysyła PIN dopiero przy autoryzacji (a PINu offline to w ogóle
    nie stosuje) - a skoro było "cancel, bo nie chcesz cashu" to ani nic do banku nie
    poszło, ani nic z banku nie przyszło, więc PIN offline nie mógł się zmienić - dużo
    razy było o tym na p.b.b., że jak chcesz na pewno przeprogramować chip, to nie PIN i
    cancel - jedynie próba wypłaty ponad dostępne środki da pewność, że nastąpiła
    komunikacja z bankiem, zabawa obowiązkowa dla każdej karty przygotowywanej na wyjazd
    zagraniczny (czy też gdzieś, gdzie może być potrzebny PIN offline, np. samolot czy
    statek),
    - nawet kiedyś spotkałem taki euronet, który o PIN zawołał dopiero po wybraniu kwoty
    - na tyle mnie to przestraszyło, że nie podałem i zrezygnowałem z transakcji - widać
    bankowcy wiedzę o odruchach Pawłowa mają i umówili się na bezsensowną, choć "wydającą
    się bezpieczniejszą" kolejność ;P
    - ciekawostka, że koleś akurat miał "tak dobrą kartę", że pozwalała na PIN offline -
    i jednocześnie terminale w inmedio na to pozwalały,
    - może rzeczywiście info na www niepełne, santander informuje, że może być konieczne
    podanie nowego PINu 4 razy (3 próby offline, dopiero 4. idzie online)
    - a carrefour mądry, tam od razu PIN online, po co kombinować.