  • 1. Data: 2020-10-01 13:16:14
    Temat: Bezpieczenstwo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taki tam przypadek, w dodatku pewnie niechlujnie opisany, lub celowo
    pobieznie, bo tajemnica sledztwa.

    https://www.onet.pl/informacje/onetpoznan/poznan-fal
    szywy-sms-od-kuriera-kobieta-stracila-250-tys-zl/xet
    gmev,79cfc278

    "24 września kobieta otrzymała SMS-a od "firmy kurierskie"j z którego
    treści wynikało, że przesyłka, którą zamówiła, nie zostanie jej
    dostarczona, ponieważ jest za ciężka. Aby ją otrzymać i tym samym
    uniknąć zwrotu do nadawcy, musi uregulować kwotę 1,49 zł, klikając w
    link.

    Początkowo nic nie wzbudziło podejrzeń kobiety, ponieważ często robiła
    drobne zakupy przez internet. W tym wypadku było podobnie. Obecnie
    czekała na dostarczenie kolejnej paczki. Niczego nieświadoma kobieta,
    odruchowo kliknęła na link podany w wiadomości, który przekierował ją
    na stronę banku i uregulowała brakująca należność. Wtedy jeszcze nie
    wiedziała, że zarówno wiadomość, jak i strona banku nie są
    prawdziwe" - czytamy na stronie poznańskiej policji.

    Następnego dnia rano kobieta zobaczyła na swoim telefonie kilka
    powiadomień sugerujących dokonanie nieautoryzowanych transakcji
    płatniczych z jej konta bankowego.
    Kobieta najprawdopodobniej weszła w link, który przekierował ją do
    fałszywej strony logowania w banku.
    Poznanianka wpisała hasło oraz login w rzeczywistości podając je
    oszustom.
    Hakerzy zabrali jej z konta aż 250 tys. zł. "

    Falszywa strona jest jasna.
    Ale jak pokonali autoryzacje przegladarki i samych przelewow ?

    Przegladarka w telefonie taka madra, ze potrafi przechwycic SMS czy
    zainstalowac program przechwytujacy apke bankową ?
    A moze jakims skryptem java da sie udawac apkę bankową dla serwera ...
    to gdzie rzekome bezpieczenstwo tych apek ?

    J.

  • 2. Data: 2020-10-01 13:28:01
    Temat: Re: Bezpieczenstwo
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 01.10.2020 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Falszywa strona jest jasna.

    Fałszywy panel płatności. Tego typu wałków jest
    na pęczki.
    https://niebezpiecznik.pl/tag/doplata-1pln/

    > Ale jak pokonali autoryzacje przegladarki i samych przelewow ?

    Jaką autoryzację przeglądarki? Login i hasło do banku
    sama pewnie podała na podrobionej stronie dotpaya czy innego
    PayU. Dlatego warto płacić BLIKiem ;-)

    A co do autoryzacji samej operacji: na 99,9% czynnik ludzki.
    Kobieta zatwierdzała operację bez czytania, bo co się będzie
    przemęczać. Zamiast przelewu na 1,50 autoryzowała pewnie
    dodanie odbiorcy zaufanego.

    > Przegladarka w telefonie taka madra, ze potrafi przechwycic SMS czy
    > zainstalowac program przechwytujacy apke bankową ?

    Można zainstalować program z szemranego źródła i dać mu uprawnienia
    do odczytu sms. Ale tu pewnie prościej było.

    > A moze jakims skryptem java da sie udawac apkę bankową dla serwera ...
    > to gdzie rzekome bezpieczenstwo tych apek ?

    Chrzanisz waść.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2020-10-01 13:36:18
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 01.10.2020 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > zainstalowac program przechwytujacy apke bankową ?

    Jeśli pani miała aplikację, to najpewniej zatwierdziła
    w aplikacji, tylko nie to, co myślała.

    W niebezpieczniku wytłumaczony cały mechanizm
    w wersji dla topornych:
    https://niebezpiecznik.pl/post/uwaga-na-smsy-od-w-sp
    rawie-przesylek/

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 4. Data: 2020-10-01 13:40:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 01.10.2020 o 13:28, Dominik Ałaszewski pisze:

    > A co do autoryzacji samej operacji: na 99,9% czynnik ludzki.
    > Kobieta zatwierdzała operację bez czytania, bo co się będzie
    > przemęczać. Zamiast przelewu na 1,50 autoryzowała pewnie
    > dodanie odbiorcy zaufanego.

    Żeby wykonać przelew na odbiorcę zaufanego złodziej musi zalogować się
    na konto ofiary ze swojej przeglądarki. Przeglądarka jest niezaufana,
    zatem bank powinien wysłać sms do ofiary.

    Czyli - ofiara musi nie tylko zalogować się na fałszywą stronę i
    zatwierdzić operację, ale jeszcze przekazać złodziejowi niezamówiony sms
    dodający przeglądarkę do zaufanych.

    MJ

  • 5. Data: 2020-10-01 13:47:39
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 01.10.2020 Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> napisał/a:

    > Czyli - ofiara musi nie tylko zalogować się na fałszywą stronę i
    > zatwierdzić operację, ale jeszcze przekazać złodziejowi niezamówiony sms
    > dodający przeglądarkę do zaufanych.

    Zapewne tak. Ale skoro klient nie czyta treści, to jeden krok
    więcej niewiele da. Zasymuluje się błąd (podany kod jest
    nieprawidłowy, spróbuj ponownie) i gra muzyka.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 6. Data: 2020-10-01 13:52:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 01.10.2020 o 13:47, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Zapewne tak. Ale skoro klient nie czyta treści, to jeden krok
    > więcej niewiele da. Zasymuluje się błąd (podany kod jest
    > nieprawidłowy, spróbuj ponownie) i gra muzyka.

    I tak jest wielki postęp, że banki podają w sms-ach, do czego ten sms
    jest. Kiedyś nawet tego nie było.

    MJ

  • 7. Data: 2020-10-01 13:56:16
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 01.10.2020 o 13:36, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Jeśli pani miała aplikację, to najpewniej zatwierdziła
    > w aplikacji, tylko nie to, co myślała.
    >
    > W niebezpieczniku wytłumaczony cały mechanizm
> [...]
    jak w prawie każdej katastrofie, musi zostać spełnionych kilka czynników
    na raz. Gdyby ludzie czytali co potwierdzają, czy to w tresci smsa czy w
    aplikacji banku - nic by się nie stało. gdyby czytali na jaką stronę
    wchodzą - również. gdyby nie klikali w link, tylko sami wybierali stronę
    banku, lub wręcz adres ip (ze skrótu nie z pamięci - dla złośliwych) też
    by pokonali oszusta. I najbardziej trywialna rzecz. jakby mieli na
    kompie managera haseł - to na fałszywej stronie nie podpowie - będzie
    sygnał ze coś jest nieteges. Takie społeczeństwo. Myśleć nie trzeba
    żeby przeżyć
    ToMasz

  • 8. Data: 2020-10-01 14:14:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Jaką autoryzację przeglądarki? Login i hasło do banku
    >sama pewnie podała na podrobionej stronie dotpaya czy innego

    Ok, login i haslo podala.

    >A co do autoryzacji samej operacji: na 99,9% czynnik ludzki.
    >Kobieta zatwierdzała operację bez czytania, bo co się będzie
    >przemęczać. Zamiast przelewu na 1,50 autoryzowała pewnie
    >dodanie odbiorcy zaufanego.

    No, jest to jakas koncepcja. Tresc sie co prawda mocno rozni, ale byc
    moze.

    Tylko:
    -falszywa strona wchodzi na ST banku, wpisuje login i haslo ... a bank
    mowi "przegladarka wymaga autoryzacji, wpisz haslo z SMS".
    I dopiero teraz mozesz dodawac zaufanych, wiec drugi SMS.

    -jesli nie autoryzowano przegladarki jako zaufanej, to i kolejne
    logowanie w celu wykonania przelewu bedzie wymagalo hasla.

    >Można zainstalować program z szemranego źródła i dać mu uprawnienia
    >do odczytu sms. Ale tu pewnie prościej było.

    No wlasnie - "kobieta kliknela w link".

    Chyba ze ... wczesniej zainstalowala program, i tak zaczeto ja
    namierzac ..

    J.

  • 9. Data: 2020-10-01 14:22:20
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > mowi "przegladarka wymaga autoryzacji, wpisz haslo z SMS".
    > I dopiero teraz mozesz dodawac zaufanych, wiec drugi SMS.

    Pisałem, wystarczy przy pierwszym kodzie zasymulować błąd
    (kod nieprawidłowy, spróbuj ponownie) i ofiara grzecznie
    poda drugi. Gdzieś nawet mi nawet artykuł na ten temat
    na z3s czy niebezpieczniku mignął, ale teraz jak na złość
    nie mogę znaleźć.

    > Chyba ze ... wczesniej zainstalowala program, i tak zaczeto ja

    Jak ktoś instaluje programy z szemranego źródła i daje im dostęp
    do wszystkiego, to znaczy że jest półgłówkiem i pozostaje
    mu/jej tylko sprzęt Apple :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 10. Data: 2020-10-01 15:41:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Czyli - ofiara musi nie tylko zalogować się na fałszywą stronę i
    > zatwierdzić operację, ale jeszcze przekazać złodziejowi niezamówiony
    > sms dodający przeglądarkę do zaufanych.

    SMS mógł być "zamówiony", wystarczy np. włączyć kasowanie ciastek po
    zakończeniu sesji, i zawsze na wejściu dostajemy SMSa. Sesja mogła być
    podtrzymywana przez wiele godzin.

    Natomiast faktycznie z tym drugim SMSem musiało być coś nie tak - może
    nie przeczytała.
    --
    Krzysztof Hałasa