  • 31. Data: 2020-10-22 15:27:22
    Temat: Re: chwilówka z RRSO 0%?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Były dobre m.in. gdy musiałeś jechać w podróż, żeby coś kupić - zamiast
    niebezpiecznego wiezienia gotówki.

    I jeszcze ciekawy cash-back był na stacjach CPN - kupowałeś paliwa za powiedzmy
    1.234.546,- PLZ, a pan w okienku mówił "niech Pan
    wypisze równe 1,5 miliona, bo łatwiej nam liczyć saldo na koniec dnia" i wydawał
    resztę w gotówce ;-)

    Było jeszcze pojęcie "czeku zakreślonego" - wypłacanego chyba tylko posiadaczowi tego
    rachunku (?).

    -----
    > Z czekami potwierdzonymi był taki problem, że blokowały pieniądze na koncie, więc
    raczej używało się ich do konkretnych

  • 32. Data: 2020-10-23 13:51:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    cyklista <c...@k...pl> writes:

    >Dobra dobra, "szara strefa" pieczątek w szczególności lekarskich
    >istniała i nawet bardziej rozgarnięci uczniowie podstawówek
    >(a tym bardziej ponad) to rozumieli.

    >W jakim czasie to był fizycznie jeden zakład to nie wiem, ale
    >przyznaję
    >że ta wiedza nigdy nie była mi do niczego potrzebna.

    W tamtych czasach, a nawet dawniej, to po prostu takich zakladow
    pieczatkarskich bylo malo.
    Wiec moze i cos tam kontrolowaly, a moze do lekarskich byl faktycznie
    jakis osobny.
    Jak to w praktyce dzialalo, to mozna zobaczyc w filmie "Konsul"
    ("ale tu na zamowieniu nie ma pieczatki" "no wlasnie, nie ma, pan
    zrobi, sie przystawi i bedzie")

    A potem przyszla koncowka lat 80-tych, technologia sie uproscila,
    wytworcow pieczatek przybylo, checi do sprawdzania czegokolwiek nie
    mieli - kazdy mogl sobie zamowic co chcial.
    No moze czasem by odmowili, gdybym nie wygladal np na "Urzad Skarbowy"
    czy "Bank PKO" :-)

    J.

  • 33. Data: 2020-10-23 13:57:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert_DF" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 22.10.2020 o 13:32, J.F. pisze:

    >można było wypłacić na poczcie nawet 500 zł

    Na pewno wieksze wyplacalem, ale moze faktycznie nie na poczcie.

    >a zapłacić tyle ile tylko akceptant przyjął,

    No i tu jeszcze w czasach PRL sklepy nie mialy oporow z przyjmowaniem
    wiekszych kwot, takich w granicach normalnosci - telewizor, pralka,
    meble, moze i samochod.
    Z czasem zaczelo byc gorzej.
    Za PRL kazdy byl wyplacalny - prace mial, pensja byla, milicja mogla
    zamknac ... no dobra - prawie kazdy.

    Gdzies tam banki mialy umowe, ze te czeki gwarantowaly do jakiejs
    kwoty, co tez sklepom ulatwialo.
    Choc nie wszystkie banki w tym byly.

    >a jak kwota była wysoka to się załatwiało czek potwierdzony
    >nie było z tym problemu

    Owszem, funkcjonowalo to powszechnie w obrocie gospodarczym.
    Najlepszy przyklad - Art-B.

    Ale dla prywatnej osoby to juz spore utrudnienie. No moze w przypadku
    zakupu samochodu mialo sens ...

    J.