  • 71. Data: 2021-06-18 15:43:37
    Temat: Re: Szantaż Krajowego Rejestru Długów
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.06.2021 o 15:35, Krzysztof Halasa pisze:

    > Ale z tym nie - bo jeśli firma usunęłaby te dane, to jakim cudem mogłaby
    > cokolwiek więcej zrobić w tej sprawie?

    Usuwa te dane, które nie należą do wnoszącego sprzeciw. Przeważnie
    przykładowo jest inny numer dowodu osobistego. Tak, czy inaczej
    przetwarzanie danych innej, niż dłużnika osoby na pewno nie może być
    "uzasadnionym interesem". Jak sobie ustalą faktycznego dłużnika, to
    wpiszą jego dane w rekord. Natomiast gdzieś w uwagach mogą sobie
    zachować informacje,z a kogo się podawał, ale tak, by tych danych
    automatycznie nie przetwarzać.

    Przede wszystkim chodzi o to, by w odpowiedzi na zapytanie dotyczące
    takiej osoby nie udostępniać informacji o rzekomych długach tylko z tego
    powodu, że ktoś tymi danymi się posłużył.

    --
    Robert Tomasik

  • 72. Data: 2021-06-18 16:08:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.06.2021 o 15:36, Krzysztof Halasa pisze:

    > Ale rozumiesz, że to eliminuje możliwość istnienia w ogóle firm?
    > Przynajmniej większych niż jednoosobowe?

    Czyli twierdzisz, że nie da się tego zrobić prawidłowo? W wypadku
    rejestru długów wystarczyłoby wpisywać do rejestru na podstawie
    prawomocnych tytułów, a nie "widzimisię".

    Ewentualnie informować, że jakaś osoba podająca się za "odpytywaną"
    osobę wyłudza kredyty, by podmiot sprawdzający miał szansę dokładnego
    zweryfikowania danych.

    Obecnie jest tak, że jak ktoś na moje dane weźmie kredyt i go nie
    spłaci, to ja kredytu nie dostanę.

    --
    Robert Tomasik

  • 73. Data: 2021-06-21 16:52:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Usuwa te dane, które nie należą do wnoszącego sprzeciw.

    Tzn. mamy (nieznanego) dłużnika (no bo przecież to on podpisał umowę),
    i mamy poszkodowaną osobę wnoszącą sprzeciw. Tak? I usuwamy które dane?
    Nieznanego dłużnika?

    > Przeważnie
    > przykładowo jest inny numer dowodu osobistego.

    Tzn. fałszywy? I to te dane bank czy inna firma ma usunąć?

    > Tak, czy inaczej
    > przetwarzanie danych innej, niż dłużnika osoby na pewno nie może być
    > "uzasadnionym interesem".

    Czyim interesem? Firmy? Jasne że może i na pewno jest - w celu
    odzyskania wyłudzonych pieniędzy (czy co to tam jest).

    > Jak sobie ustalą faktycznego dłużnika, to
    > wpiszą jego dane w rekord. Natomiast gdzieś w uwagach mogą sobie
    > zachować informacje,z a kogo się podawał, ale tak, by tych danych
    > automatycznie nie przetwarzać.

    A jak - ręcznie bez używania komputera? :-)
    Jakaś podstawa prawna do takiego rozgraniczenia?

    > Przede wszystkim chodzi o to, by w odpowiedzi na zapytanie dotyczące
    > takiej osoby nie udostępniać informacji o rzekomych długach tylko z tego
    > powodu, że ktoś tymi danymi się posłużył.

    A to już jest zupełnie inna sprawa. Być może w takim przypadku
    uzasadnione byłoby podawanie informacji, że jest to należność sporna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 74. Data: 2021-06-21 17:01:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Czyli twierdzisz, że nie da się tego zrobić prawidłowo?

    Tego, o czym pisałem, w 100% prawidłowo - raczej nie. Zwłaszcza w dużej
    firmie.

    > W wypadku
    > rejestru długów wystarczyłoby wpisywać do rejestru na podstawie
    > prawomocnych tytułów, a nie "widzimisię".

    To jest inna sprawa.
    Jednakże być może rejestr niesolidnych kontrahentów nie jest niczym złym
    - pod warunkiem, że ten, kto dokonuje tam wpisów, odpowiada też za to
    w normalny sposób (np. cywilnie i karnie), w szczególności za
    bezpodstawny wpis oraz np. za nieprawidłową reakcję na sprzeciw.

    > Obecnie jest tak, że jak ktoś na moje dane weźmie kredyt i go nie
    > spłaci, to ja kredytu nie dostanę.

    Nigdy? Czy do czasu ustalenia stanu faktycznego?
    Bo wiesz, taki np. bank wie, że istnieje spór w sprawie kredytu, i co ma
    z taką informacją zrobić? Ma udzielić kredytu mimo sporu? Wyłudzacze
    kredytów bardzo by się ucieszyli (tacy, którzy posługują się własnymi
    dokumentami).

    Natomiast zupełnie inną sprawą jest czas i ilość pracy, która jest
    potrzebna do ustalenia stanu faktycznego.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 75. Data: 2021-06-21 21:48:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.06.2021 o 16:52, Krzysztof Halasa pisze:

    > Tzn. mamy (nieznanego) dłużnika (no bo przecież to on podpisał
    > umowę), i mamy poszkodowaną osobę wnoszącą sprzeciw. Tak? I usuwamy
    > które dane? Nieznanego dłużnika?

    DAne osobowe można przetwarzać albo za zgodą ich właściciela, albo z
    waznego powodu. Upraszczam, ale do tego się sprowadza obecna konstrukcja
    prawa. Jeśli rejestr nie ma prawomocnego wyroku, ani zgody właściciela,
    to po prostu nie mają prawa tych danych przetwarzać. Jedyne obejście,
    jakie mi przychodzi to przetwarzanie tego w formie informacji, ze jakaś
    n/n osoba oszukuje wykorzystując określone dane.

    > Tzn. fałszywy? I to te dane bank czy inna firma ma usunąć?

    Ja uważam, ze akurat ów fałszywy dowód sobie mogą przetwarzać. nie widzę
    sensu przetwarzania danych prawdziwej osoby niezwiązanej z transakcją.

    > Czyim interesem? Firmy? Jasne że może i na pewno jest - w celu
    > odzyskania wyłudzonych pieniędzy (czy co to tam jest).

    Przecież równie dobrze mogą ich dochodzić - na tej zasadzie - od
    Prezydenta RP. On też nie jest dłużnikiem.

    > A jak - ręcznie bez używania komputera? :-) Jakaś podstawa prawna do
    > takiego rozgraniczenia?

    A to RODO normuje karteczki z zapiskami przechowywane w szafie?

    > A to już jest zupełnie inna sprawa. Być może w takim przypadku
    > uzasadnione byłoby podawanie informacji, że jest to należność
    > sporna.

    Jaka sporna? Jej nie ma. jeśli ktoś twierdzi inaczej, to niech idzie do
    sądu i uzyska tytuł wykonawczy - prawomocny.

    --
    Robert Tomasik

  • 76. Data: 2021-06-21 21:51:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.06.2021 o 17:01, Krzysztof Halasa pisze:

    > Tego, o czym pisałem, w 100% prawidłowo - raczej nie. Zwłaszcza w
    > dużej firmie.

    Przyznam, że nie rozumiem.

> [...]
    > dokonuje tam wpisów, odpowiada też za to w normalny sposób (np.
    > cywilnie i karnie), w szczególności za bezpodstawny wpis oraz np. za

    I o to mi chodzi. Rejestr, jak rejestr.m Obecnie chyba nikt poważnie ich
    nie traktuje. Popatrz sobie do Internetu na giełdę długów. Maja jakieś
    śmieci za bilety sprzed lat.

> [...]
    > własnymi dokumentami).
    > Natomiast zupełnie inną sprawą jest czas i ilość pracy, która jest
    > potrzebna do ustalenia stanu faktycznego.

    No widzisz, a to firma udzielająca kredytu powinna dbać o to, by
    wiedzieć, komu daje kredyt, a nie rozdawać go w ciemno licząc na to, ze
    jakoś to będzie.

    --
    Robert Tomasik

  • 77. Data: 2021-06-22 13:37:47
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 21:48:17 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > A to RODO normuje karteczki z zapiskami przechowywane w szafie?

    Oczywiście, że RODO obejmuje wszelkie przetwarzanie danych osobowych. Także
    nieelektroniczne.

  • 78. Data: 2021-06-22 15:21:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.06.2021 o 13:37, Niktnaprawde Nobodyreally pisze:

    > Oczywiście, że RODO obejmuje wszelkie przetwarzanie danych osobowych. Także
    nieelektroniczne.

    Ale przetwarzanie, a nie przechowywanie.

    --
    Robert Tomasik

  • 79. Data: 2021-06-22 23:47:33
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Tuesday, June 22, 2021 at 3:21:47 PM UTC+2, Robert Tomasik wrote:

    > Ale przetwarzanie, a nie przechowywanie.

    Weźże ty człowieku przeczytaj choć raz definicje...

    witrak()

  • 80. Data: 2021-06-22 23:53:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

> [...]
    > prawa. Jeśli rejestr nie ma prawomocnego wyroku, ani zgody właściciela,
    > to po prostu nie mają prawa tych danych przetwarzać.

    Bo nie ma zgody właściciela ani ważnego powodu? :-)
    Piszesz o rejestrze, ale pierwotny problem nie leży w rejestrze,
    a w banku. I tam trzeba go usunąć, w tę stronę lub w drugą.

    > Przecież równie dobrze mogą ich dochodzić - na tej zasadzie - od
    > Prezydenta RP. On też nie jest dłużnikiem.

    Nie wiem. Oni też pewnie tego nie wiedzą do momentu, w którym się
    skutecznie dowiedzą.

    > A to RODO normuje karteczki z zapiskami przechowywane w szafie?

    A czemu nie?

    > Jaka sporna? Jej nie ma. jeśli ktoś twierdzi inaczej, to niech idzie do
    > sądu i uzyska tytuł wykonawczy - prawomocny.

    Wtedy to nie będzie należność sporna, tylko bezsporna. Sporna jest
    wtedy, gdy dwie strony mają na ten sam temat inne zdanie.
    --
    Krzysztof Hałasa