    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Date: Wed, 7 Aug 2019 12:47:21 +0200
    <s...@p...org>
    <qibrvo$fk3$1@news.vectranet.pl>
    <s...@p...org>
    <qiccod$kgj$1@news.vectranet.pl>

    W dniu 2019-08-06 o 19:18, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Akurat w tym przypadku uważam, że zamiast rażącego niedbalstwa
    > spokojnie wystarczyłoby "niezachowanie należytej staranności".

    Nie widzę żadnego powodu, aby banki traktować w jakiś specjalnie
    łagodniejszy sposób od innych firm. Jeśli założymy, że to problem
    użytkownika jeśli zrobi sobie krzywdę gdy nie dochowa należytej
    staranności to od razu można zmniejszyć wymagania bezpieczeństwa np.
    sprzętu elektrycznego. Każdy sprzęt przewidziany do zasilania z gniazdka
    z bolcem uziemiającym może być śmiertelnie niebezpieczny gdy użytkownik
    podłączy go do gniazdka bez bolca. Kopnęło go - no cóż - był zobowiązany
    dochować należytej staranności a nie dochował - jego wina.

    Rosnąca złożoność otaczającego nas świata wymusiła podejście
    zakładające, że użytkownik nie musi się znać na tym co używa.
    Producentowi zależy, aby sprzedać swój wyrób jak największej grupie
    użytkowników więc musi przewidzieć, że znaczna część z nich nie będzie
    rozumiała jakie zagrożenia dany produkt powoduje i jego zadaniem jest
    zapewnienie bezpieczeństwa użytkownika nawet, gdy ten popełni dające się
    przewidzieć błędy wynikające z braku wiedzy. Skutek jest taki, że
    obecnie dostępne wyroby są znacznie bardziej bezpieczne niż dawniej. Jak
    miałem 4 lata i 4 miesiące byłem w stanie tak wetknąć wtyczkę do
    gniazdka, że gdy bolce miały już kontakt z blaszkami w gniazdku między
    wtyczką a gniazdkiem zmieścił się mój palec wskazujący dotykający obu
    bolców (wtyczkę trzymałem w garści). Obecnie nie znajdzie się już
    gniazdek z tak niskim rantem.
    Tak samo bank, jako producent aplikacji, powinien odpowiadać za dające
    się przewidzieć błędy użytkownika. Na moje wyczucie użytkownicy
    aplikacji na telefonach popełniają więcej błędów dotyczących
    bezpieczeństwa niż użytkownicy komputerów. Np. nie słyszałem aby
    użytkownik komputera nie korzystał z drugiego kanału dla otrzymania
    hasła SMS potwierdzającego operację, natomiast chyba niewielu
    użytkowników telefonów korzysta w tym celu z drugiego aparatu.

    Jeśli bank nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu
    bezpieczeństwa to proste - nie oferuje takiego rozwiązania. Jeśli
    oferuje to ponosi odpowiedzialność. Tylko taki układ wydaje mi się
    logiczny w obecnym świecie.
    P.G.