  • Data: 2022-06-24 16:48:40
    Temat: Re: KH powinny być inaczej liczone
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-06-20 o 20:03, Poldek pisze:

    > Jest to jeden z wielu pomysłów z cyklu, jak pożyczyć pieniądze, żeby nie
    > oddawać wszystkiego, a w każdym razie oddać realnie mniej, niż się
    > pożyczyło.

    Nie zrozumiałeś.

    > A "problemy" biorą się stąd, że:
    > 1. ludzie uważają, że mieszkanie i to nie małe im się "należy" i biorą
    > kredyty nie biorąc pod uwagę tego, czy ich stać na spłacanie.

    Zupełnie nie.
    Jest ktoś kogo stać.
    Nagle rośnie WIBOR. Zakładamy, że jego dochody wzrosły dokładnie jak
    WIBOR i nagle go nie stać, bo raty wzrosły znacznie bardziej niż WIBOR.
    Źródłem problemu jest to, że nagle ma spłacić kredyt znacznie szybciej
    niż planował.
    To szybciej bierze się z tego, że ma kwotowo spłacać tak jak dotychczas,
    ale kwota pozostała po spłacie traci na wartości i on tę utratę wartości
    ma na bieżąco zapłacić.
    Jak kredyt na 30 lat to w planie było, że po 15 latach jeszcze połowa
    została do spłaty. Weźmy inflację 10%. (1,1)^15=4,2.
    Czyli po 15 latach wartość kwoty spadła 4,2 razy. czyli liczbowo
    zostanie mu 50% wziętego kredytu a wartościowo 12% (50/4,2).
    Czyli w pierwszych 15 latach planował spłacić 50% a z powodu inflacji
    musi spłacić 88% (wartości a nie kwoty). To jest to co teraz jest
    źródłem problemów.

    To co ja postulowałem to aby tak to liczyć, aby po tych 15 latach mimo
    inflacji zostało mu do spłaty 50% wartości kredytu a nie 12%.
    Oczywiście za te 15 lat to będzie szczęśliwy, że kredyt go obciąża 4
    razy mniej niż planował, ale to szczęście jest okupione tym, że na
    początku obciążał go znacznie bardziej niż planował.
    P.G.