    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Frankowicze
    <608ffebc$0$519$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <60908c0e$0$23913$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <184k92qqwecie$.1on203o1t6n7z$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <1hm3hw2ywbo6l$.ve251cu4vaek.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <9nvm8oyftecc$.yo5046op98d6$.dlg@40tude.net>
    Date: Fri, 07 May 2021 17:25:34 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Konstrukcja tych cel byla taka, zeby byla dosc wysoka kwota,
    > wiec nie oplacalo sie sprowadzac taniego starocia, tylko raczej dosc
    > mlode auto, przy ktorym nawet to wysokie clo bylo procentowo niezbyt
    > duze.

    Ale to nie ma nic do rzeczy. Ja nie piszę jakie samochody sprowadzano,
    tylko jakimi jeżdżono. A tu wysokie cło mogłoby jedynie pogorszyć
    sytuację.

    Jeżdżono samochodami sprowadzonymi przed laty. Często był to któryś
    z kolei właściciel w kraju - gdy poprzedni już powiedzieli "pass".

    > Oplacaly sie tez lekko rozbite, ktore w kraju tanio naprawiano.

    Wraki :-)

    > https://moto.pl/MotoPL/1,118029,10355352,gierkowka-i
    -skladaki-1985.html

    No i fajnie, tylko to był rok 1992, czyli początek zaspokajania owego
    głodu. RWPG już nie istniała. A wcześniej po prostu ludzi nie było stać
    na normalny samochód, jeździli naprawdę wrakami (z dzisiejszego punktu
    widzenia). Np. ciągłe usterki i ciągłe naprawy to była norma.

    > No wiesz - nadal byl w produkcji maluch.

    No tak, pamiętam. Znajoma kupiła - tego zmodernizowanego. Na ostatniej
    stronie instrukcji była tabelka z "efektywnością" - "G - najgorsza
    efektywność" :-)
    Aczkolwiek to chyba (znacznie?) później było.

    > Moglo tez byc cinquecento,
    > tico. Albo krajowej produkcji opel astra, z silnikiem 60KM ...

    Ale każdy z nich był lepszy (np. bardziej niezawodny) niż pojazdy RWPG,
    włączając doskonałe Polonezy (w których zawsze coś skrzypiało, mosty
    były reklamowane bez końca, sprzęgła nie wytrzymywały mocy silnika,a jak
    ktoś cięższy wsiadł, to w bagażniku nic nie można było przewieźć).

    Tamten maluch też był lepszy - w swojej klasie - od czegokolwiek z RWPG.

    > Az tak szybko zarobki nie rosly.

    Ludzie zarabiali poniżej i powyżej średniej, jak zwykle.

    > Ale tu wlasnie o ten efekt chodzi, ze niby dosc wysokie odsetki
    > okazuja sie jednak "znosne".
    > Ale tez cena byla dosc niska, a kredyt byl krotki.

    "Znośne" to jest pojęcie względne.

    > Jakbys tak dzis chcial 300 tys na mieszkanie na 18%, to wypadaloby co
    > roku placic 54 tys samych odsetek, co nam daje rate ponad 5000
    > miesiecznie. A podsumowanie na 30 lat - odrzuca.

    Właśnie. 9% też nie wyglądałoby różowo.
    --
    Krzysztof Hałasa